• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-02-09 21:00:17 följande:
    Nu har vi fått svar på allergitestet . Visade bara 0,39 (grad 1) på hasselnöt och räknas då inte som en allergi och enl. läk kan det då inte förklara reaktionen med svullen läpp hon fick i julas. Kanske var det saffran? Men kan det ge svullna läppar?? Hon har aldrig innan reagerat mot ex.vis tomat eller morötter.Kavat: Skillnaden mellan allergi o överkänslighet verkar vara flytande, och vissa läk kallar det aldrig för allergi om det inte visar sig på test, men andra läk gör det. Vår läk sa at det var skillnad mellan de allergierna som visar sig på pricktest/RAST och de som inte visar sig, och att de beror på reaktion i enbart cellerna.
    Oj, kanel då? Det ska ju tydligen vara starkt också. Men om det ger svullna läppar vet jag inte.
    Min lille verkar inte tåla det iaf, men hos honom sätter ju det mesta sig i magen och på kinderna.
  • elegi

Här kommer länk till pollenallergitråden:
    Pollenallergitråden

Blå Myran
    Kan du inte lägga in den i ts så att den inte försvinner?

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • maribel

Hej behöver tips på något festligt, tårta eller någon bra kaka man kan göra till dotterns 2 års kalas. Hon är ägg och mjölkallergisk.

Vad brukar ni göra om man inte bara vill ge glass?

• elegi
    maribel skrev 2008-02-11 21:35:59 följande:
    Hej behöver tips på något festligt, tårta eller någon bra kaka man kan göra till dotterns 2 års kalas. Hon är ägg och mjölkallergisk.Vad brukar ni göra om man inte bara vill ge glass?
    Kika in här där finns massor emd allergivänliga recept på tårtor och kladdkakor och annat smarrigt
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
  • Kavat

Uhuj, idag var det dotterns tur att få testa sig.
    Visade lite utslag på blodprovet på soya, ägg och lite mer på hund! Näääejjj!
    De har tagit blod och skickar vidare för "odling" eller vad de nu gör.
    Mormor och morfar har ju hund och det har vi ju sagt att vi ska skaffa när ungarna blir stora typ. Jeje...

Ägg har jag ju anat lite nu när det visade sig att lillebror inte tålde det och hon inte gillar pannkaka, tårta eller något annat som omelett eller så!
    Soya har hon fått i glass två gånger och båda gångerna blev hon röd i rumpan och ja, det kändes inte helt bra...
    Hund kom jag på i veckan då hon kliade sig efter att ha varit hos mormor. Men hade hoppats på mandel...

Mjölkprotein visade inget denna gången heller. Men mjölk rinner ju rätt igenom henne. Och den där genen för laktos hade hon tydligen. (Bra att vår förra läkare upplyst oss om detta- NOT.. Tur vi bytt läkare!!!!)

Happ, vi får se vad det ger när farbror doktorn hör av sig i nästa vecka.

• elegi
    Yosa skrev 2008-02-12 20:15:37 följande:
    Någon som adresen till nya mjölk-bebis-tråden?
    Är det någon startad då? Blå Myran har nog strul med internet eller nåt tror jag det stog på hennes pres. Kollade och hon ahr inte varit inloggad sen 9:e februari
  • elegi
    Yosa skrev 2008-02-12 20:38:35 följande:
    okey..det kanske inte finns nån då.
    Har ingen aning, är lite off när det gäller mjölkallergitrådarna, håller mig till laktosintollerant tråden istället
  • Pernilla3

Hej!

Är ny i denna tråden. min dotter på 5 månader har precis fått konstaterat Ägg och komjölksprotein allergi. Är väldigt lost på området måste jag säga och vet inte vad som väntar nu riktigt. Fick bara besked via telefon så jag har inte träffat någon läkare eller så sedan detta konstatreades. Känner mig som ett vandrande frågetecken. Varken jag eller min sambo eller äldsta dottern har någon allergi.
    Är det någon som kan ge mig lite tips eller något =)

Mvh Emma

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter