• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Blå Flygare

Hmf, inte så intressant som jag trodde. FIck inte upp någon av läk här på VC/BVC eller på barnmedicin genom att söka på mottagningen (kan inte deras efternamn), den ena fanns inte ens med.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-02-04 20:41:19 följande:
    Via: Tycker jag du gör rätt i. Kanske får DrSkitstövel en smätt på näsan då också Kavat: Visst kan man anmäla läk, men kanske inte för misshandel. HSAN tar hand om patientärenden. Denna är också intressant: www.doktorsguiden.se/
    Näää, det förstod jag väl att det inte funkar att anmäla för misshandel. , Men blir så arg! När läkare inte har koll bör de inte utala sig!
  • Via

Segern e vår, segern e vår, vi har vunnit segern e vår!! *sjunger*
    Ååååh, va glad och lättat jag är nu!
    Tack för alla tips!!
    Ringde barnmottagningen imorse, de sa att om jag inte hade remiss var väntetiden flera månader men de kunde inte förstå varför jag inte fått en remiss. Ringde till BVC och krävde att få byta sköterska (ska dit imorron).
    Åkte sedan ner till akuten och fick därfrån komma till barnmottagningen. Där fick jag först träffa en två sköterskor varav den ena framhöll BVC som gudsgåva till barnen..*suck* Men sen... sen kommer det en läkare och stannar till, han kollar på Liam och föreslår sedan en kost fri från mjölk och ägg i några veckor och sedan en pricktest om det inte försvinner eller om dt kommer tillbaka när jag återupptar matintaget!
    Han hälsade personligen till min BVC-sköterska att han kommer och gör testet själv!!! =)
    Visst mycket av det visste jag ju själv men det var jätteskönt att få det bekräftat av en läkare som kommer att utreda saken!

+ att när vi ska gå så vem möter vi inte.... Dr Skitstövel!! Och då har jag högt och ljudligt berättat vad denne har sagt till mig igår! =)
    Tack igen för alla tips!!!!

• Via

Och ja, jag glömde ju... gissa vem som ringer precis när jag kommer hem... BVC-sköterskan... Gissa om det kändes skönt att berätta allt som läkaren sagt och att jag ville byta sköterska!
    Hon blev helt mål-lös och det enda hon kunde få fram var.. "ja, det var ju inte vad den andra läkaren sa...va tokigt"

• Kavat
    Via skrev 2008-02-05 15:48:44 följande:
    Och ja, jag glömde ju... gissa vem som ringer precis när jag kommer hem... BVC-sköterskan... Gissa om det kändes skönt att berätta allt som läkaren sagt och att jag ville byta sköterska!Hon blev helt mål-lös och det enda hon kunde få fram var.. "ja, det var ju inte vad den andra läkaren sa...va tokigt"
    HEJJA! Hurra! Va bra att du åkte upp till akuten! Vad skönt för er att äntligen få hjälp! Håller tummarna att sonen bli bra!
  • mirakelmamma

Åh, va bra! Vilken tur din son har som har en mamma som vågar och kan stå på sig!
    Haha, jag hade gett nästan vad som helst för att få se minen på "käringen" när du sa det!

Via skrev 2008-02-05 15:48:44 följande:
    Och ja, jag glömde ju... gissa vem som ringer precis när jag kommer hem... BVC-sköterskan... Gissa om det kändes skönt att berätta allt som läkaren sagt och att jag ville byta sköterska!Hon blev helt mål-lös och det enda hon kunde få fram var.. "ja, det var ju inte vad den andra läkaren sa...va tokigt"
  • Via

Hej hej!!
    Sitter nu och surfar efter recept..tack gode gud för internet säger jag bara! =) Allergimat-sidan e toppen!
    Jag är ju ganska tokig i kakor o kaffebröd så e det nån som har några bra tips på recept så skriv gärna i min gästbok eller här!

• Kavat

Lägger det här också för jag tror det var här vi pratade om kaviarer och ägg också.

Här kommer svaret från Abba som tillverkar Kalles kaviar, men även Svennes!
    De båda produceras på samma ställe, men Svennes kan ev innehålla tror det var sikrom också. Kalles innehåller bara torskrom.

De har skilda tillverkningsbanor mellan de kaviarerna med ägg och utan, så det fanns ingen risk för att det var ägg i den "vanliga" kaviaren.

Så med andra ord så är nog vår lille kille allergisk mot torsk också... Ska testa igen på fredag och se om det visar något nu.

• StinaTina
    Via, grattis till "segern". Vi hade oxå en doktor på VC som var totalt dum i huvvet när Emma var liten. Trot om du vill men vi går fortfarande till honom! Numera så är han skitbra! Han lyssnar och funderar och frågar massor. Tar allt vi säger på allvar och skickar remiss direkt om han inte klarar av en sak.

Han är så medveten om hur fel han hade i allt. Jag har vid flertal tillfällen blivit så förbannad att jag skrikit åt honom, både via telefon och "öga mot öga". Nu när jag träffar honom på stan så hälsar han på hela familjen
    Troligtvis så har han fått "bannor" av chefen när vi var som värst osams eftersom jag (och min sambo) hade RÄTT!! Såklart har han oxå läst Emmas journal då vi varit på återbesök, remissvar skickas ju till honom

Fråga om det är något speciellt du är sugen på..... det brukar alltid vara någon som sitter och "ruvar" på ett bra recept.
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter