• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Via

Elegi: Åhh, vilka bra bakrecept! Kommer bli smällfet! Kände hur jag började dregla när jag satt o läste! =)

Den första tråden fick jag inte att fungera...? Står ngt om att den tråden inte finns på familjeliv.

Criwi: Tack och skönt att höra att en del kan ändra på sig!

• abovo

Ett tips. Har ni kollat om det finns privatbarnläkarmottagning där ni bor? Vi går numera till en sådan och blir mkt bättre bemötta än på vårt bvc. På det går stället är det gratis tills barnet fyllt tolv, då blir det dyrt.

• Via

Elegi: Nu funkade det! =) Har redan lagt in mitt omgjorda sconesrecept, som jag brukar göra varje morgon! Tar ca 20 min!

• Tetley

Hej!

Någon som har någon erfarenhet av Nötallergi?

Min dotter är allergisk mot mjölk, ägg, hund och katt och fick nyligen en "liten" reaktion när hon råkade äta en liten tugga av en godis som innehöll någon slags nöt/nötter.
    Vi ska till läkaren nästa vecka så att hon får testas för det men nu undrar jag om man "kan" vara lindrigt allergisk mot nötter eller om det alltid/oftast ger allvarliga symtom?

Kan tillägga att hon inte är allergisk mot pollen (än) så det borde inte vara en korsreaktion utan en "riktig" allergi.

• Kavat

Vi fick göra pricktest igår på lilleman. Visade inget! .
    Ägg vet vi ju sedan tidigare, men det visade inte på torsk, vilket vi trodde eftersom han blir kanonröd om kinderna och får eksem på dem och får skitont i magen och spyr. Men läkaren sa att vi naturligtvis inte skulle ge torsk i nuläget samt att det kan vara överkänslighet och inte allergi.
    Men är det någon som vet om det ofta "slinker igenom" allergier även på torsk. Mjölkprotein är ju det så med.

Sedan hade de en idé om att han är allergisk mot konserveringsmedel eller färgämnen, men på läkaren lät det som att detta kan man inte kolla upp i lab eller genom pricktest, utan det får man "ta reda" på själv. Någon som vet någonting om det?

Känns inte som jag litar helt på den läkaren, tyvärr. Han verkar inte ha så bra koll då han tyckte dottern skulle fortsätta med låglaktos trots eksem...

• elegi

K Kavat
    Torsk visade inte på min dotter heller tror att tillförlitligheten generellt ligger på ca 60% så det finns nog en hel del som trillat egenom där.
    Om dottern ahr eksem så är det inte så troligt att det är laktosen som är problemet utan snarare mjölkproteinet då laktos är ett tarnproblem isf får man eksemet pga att man reagerar på något mer än laktosen.
    SAlexandra blev eldröd om kinderna ända tills vi tog bort både laktos och torsk, vet en annan tjej som hade kraftiga exem som var allergisk mot laktos och kanel och i det fallet kom eksemen egentligen från kanelen. Men detta hade du kanske redan koll på.
    När det gäller konserveringsmedel och färgämnen är det nog bäst att testa sig fram ajg är inte säker på att det finns några tester för det men inte just pricktest iaf men möjligt att man kan kolla det med blodprov.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Blå Flygare

Nu har vi fått svar på allergitestet . Visade bara 0,39 (grad 1) på hasselnöt och räknas då inte som en allergi och enl. läk kan det då inte förklara reaktionen med svullen läpp hon fick i julas. Kanske var det saffran? Men kan det ge svullna läppar?? Hon har aldrig innan reagerat mot ex.vis tomat eller morötter.

Kavat: Skillnaden mellan allergi o överkänslighet verkar vara flytande, och vissa läk kallar det aldrig för allergi om det inte visar sig på test, men andra läk gör det.

Vår läk sa at det var skillnad mellan de allergierna som visar sig på pricktest/RAST och de som inte visar sig, och att de beror på reaktion i enbart cellerna.

• elegi
    Blå Flygare skrev 2008-02-09 21:00:17 följande:
    Nu har vi fått svar på allergitestet . Visade bara 0,39 (grad 1) på hasselnöt och räknas då inte som en allergi och enl. läk kan det då inte förklara reaktionen med svullen läpp hon fick i julas. Kanske var det saffran? Men kan det ge svullna läppar?? Hon har aldrig innan reagerat mot ex.vis tomat eller morötter.Kavat: Skillnaden mellan allergi o överkänslighet verkar vara flytande, och vissa läk kallar det aldrig för allergi om det inte visar sig på test, men andra läk gör det. Vår läk sa at det var skillnad mellan de allergierna som visar sig på pricktest/RAST och de som inte visar sig, och att de beror på reaktion i enbart cellerna.
    Vet inte om jag skulle våga ge hasselnöt iaf, litar ju inte på testerna nåt vidare och trots allt så visade det ju nåt iaf det skulle nog jag tolka som nån form av allergi iaf men ajg är ju bara mamma inte läkare eller nån med medcicinsk utbildning
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Kavat
    elegi skrev 2008-02-09 18:04:06 följande:
    K KavatTorsk visade inte på min dotter heller tror att tillförlitligheten generellt ligger på ca 60% så det finns nog en hel del som trillat egenom där.Om dottern ahr eksem så är det inte så troligt att det är laktosen som är problemet utan snarare mjölkproteinet då laktos är ett tarnproblem isf får man eksemet pga att man reagerar på något mer än laktosen.SAlexandra blev eldröd om kinderna ända tills vi tog bort både laktos och torsk, vet en annan tjej som hade kraftiga exem som var allergisk mot laktos och kanel och i det fallet kom eksemen egentligen från kanelen. Men detta hade du kanske redan koll på.När det gäller konserveringsmedel och färgämnen är det nog bäst att testa sig fram ajg är inte säker på att det finns några tester för det men inte just pricktest iaf men möjligt att man kan kolla det med blodprov.
    Oki, men då är vi nog inte ute och cyklar ändå.
    Efter testet fick han eksem och röda kinder igen. Men mest på ena sidan! Men vet inte riktigt, då han även hade 39+ i går och är superförkyld, men kinderna såg ut precis som tidigare när han fått i sig torsk.
    Men som sagt, kan ju vara annat också.

Jo, det var ju när jag började läsa på ang sonens allergier och så vi började med helt mjölk-och äggfritt för dottern också. Och hon har inte kliat sig på en månad, men de där "eksemknottrorna" är fortfarande kvar. Måste man smörja med nåt för att få bort dem?
    Men i veckan fick hon semla (egengjord utan ägg och mjölk) och började klia sig. Mandel?! Eller ev. så smakade hon på brödet de matade fåglarna i. Vörtbröd, men tror inte det var ägg eller mjölk i.
    Ska ta test på henne på tisdag. Undrans om det blir prick eller blodprov denna gång.. Är något att föredra? Vill testa mjölkprotein, ägg, mandel och gärna katt framför allt.
    Tror inte hon är allergisk mot katt, men bra att ha testat när man ändå håller på då det bor 2 st härhemma!
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter