• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Via

Hej! Jag är just nu VANSINNIG!! Jag kommer precis från BVC o läkaren där kan man undra var i hela h-vetet han har utbildat sig!
    Jag var där pga min sons utslag som han haft i 7 veckors tid o jag är hyperallergisk mot typ ALLT... jag ville göra ettt pricktest och han säger..: "Man sticker ju inte barn i onödan!"
    Jag tog upp mjölkproteinallergi och äggallergi och då sa han: "Han kan inte få i sig det om du ammar trots att du äter det!" !!!!!! Min sambo frågade då om jag kunde äta vad som helst och barnet ändå inte skulle bli berörd av det.På det svarade läkaren JA!!
    Samtidigt sitter han och BVC-sköterska o nästintill hånar mig för att jag kunde tro nåt sånt!
    Vad gör man???

• Blå Flygare

Via: Men vad f-n Klart ungen får i sig det du äter! Vad du kan göra? Byt bvc! Eller vänd dig direkt till barnmedicin för att få träffa en annan läk. Hur gammal är din son? Om du helammar kan du ändra din kost och se om det hjälper. Brukar ta några veckor innan det ger resultat. Både mjölk- och äggallergi är ju vanligt hos bebbar, men även soja.

• Via

Jag är helt förtvivlad över hur vi blev behandlade av dem... jag har försökt att få komma direkt till hudavd på sjukhuset men det krävs remiss från Doktor Skitstövel!
    När jag frågade hur lång tid det var meningen att det skulle ta innan det gick bort (om det inte var någonting). Svarade han att han skulle ha det så resten av sitt liv och frågade mig spydigt, du har väl också sån hud fortfarande?! Jag svarade då, jag det är klart för jag är ju fortfarande ALLERGISK! på det svarade han ingenting utan valde att ignorera.
    Ska ringa hudavd. imorgon igen!

• Blå Flygare

Via: Man har valfrihet i våden. Är det remisstvång kommer man inte runt det, men du har rätt att komma till annan bvc, och det kan du väl ta i Ö-o? Då får du säkert träffa annan läk, en som är vettig nog att skriva remiss. Eller hjälpa dig direkt. Visst finns det många Dr Skitstövel, men fler som inte är det

• Via

Blå myran: Ok tack, ska försöka byta! Ska ringa hud o rådfråga iaf.. Om inte annat för att de ska veta vad den här läkaren säger till folk!
    Otäckt, för en del tror säkert på honom!
    Hur kan man säga att "man sticker inte barn i onödan"??

• Kavat
    Via skrev 2008-02-04 18:30:06 följande:
    Hej! Jag är just nu VANSINNIG!! Jag kommer precis från BVC o läkaren där kan man undra var i hela h-vetet han har utbildat sig! Jag var där pga min sons utslag som han haft i 7 veckors tid o jag är hyperallergisk mot typ ALLT... jag ville göra ettt pricktest och han säger..: "Man sticker ju inte barn i onödan!"Jag tog upp mjölkproteinallergi och äggallergi och då sa han: "Han kan inte få i sig det om du ammar trots att du äter det!" !!!!!! Min sambo frågade då om jag kunde äta vad som helst och barnet ändå inte skulle bli berörd av det.På det svarade läkaren JA!! Samtidigt sitter han och BVC-sköterska o nästintill hånar mig för att jag kunde tro nåt sånt!Vad gör man???
    Jag kan äta ägg, amma min son och låna honom till läkaren och sköterskan!

Nää, fy, det var det värsta! Går det att anmäla läkare för "misshandel" för det är ju ungefär det det blir!?
  • mirakelmamma

Byt läkare!
    (Vilken tur att inte vi träffade en sån skitstövel när L var bebis för då hade vi inte haft henne kvar. Hon fick i sig all komjölkprotein som jag åt + ägg och var jätte sjuk. Gick ner från 3445 till 3030 under 6 veckor.)
    Du kan ju ringa till patientombudsmannen, det finns säkert nån sån i ert landsting. Tala om för honom/henne hur illa behandlad du kände dig. Förhoppningsvis går ärendet vidare och läkaren får en tillsägelse eller en prick.
    Finns det ingen barnmottagning eller liknade? De borde kunna hjälpa dig utan remiss.

Via skrev 2008-02-04 18:30:06 följande:
    Hej! Jag är just nu VANSINNIG!! Jag kommer precis från BVC o läkaren där kan man undra var i hela h-vetet han har utbildat sig! Jag var där pga min sons utslag som han haft i 7 veckors tid o jag är hyperallergisk mot typ ALLT... jag ville göra ettt pricktest och han säger..: "Man sticker ju inte barn i onödan!"Jag tog upp mjölkproteinallergi och äggallergi och då sa han: "Han kan inte få i sig det om du ammar trots att du äter det!" !!!!!! Min sambo frågade då om jag kunde äta vad som helst och barnet ändå inte skulle bli berörd av det.På det svarade läkaren JA!! Samtidigt sitter han och BVC-sköterska o nästintill hånar mig för att jag kunde tro nåt sånt!Vad gör man???
  • Blå Flygare

Via: Tycker jag du gör rätt i. Kanske får DrSkitstövel en smätt på näsan då också

Kavat: Visst kan man anmäla läk, men kanske inte för misshandel. HSAN tar hand om patientärenden.
    Denna är också intressant: www.doktorsguiden.se/

• Kavat
    Via skrev 2008-02-04 20:29:29 följande:
    Blå myran: Ok tack, ska försöka byta! Ska ringa hud o rådfråga iaf.. Om inte annat för att de ska veta vad den här läkaren säger till folk! Otäckt, för en del tror säkert på honom! Hur kan man säga att "man sticker inte barn i onödan"??
    Men du... Jag vet inte hur det funkar egentligen men så här har jag "stökat runt". BVC tyckte allt var normalt med min son, att han spydde och åt konstant var inte konstigt och att han hade magkramper och inte sov var normalt. Så jag gick förbi BVC och ringde och tjötade till mig en återbudstid samma dag på barnmottagningen (eller också hade jag bara tur) och sa rent ut att BVC tycker att allt är normalt men det är INTE det. Det visade ju sig att sonen var allergisk mot bl.a ägg (det enda som visade på testet.)

Dottern har vi gett låglaktos med läkares inrådan, hon får diarré om hon dricker ren mjölk, men eksemen var kvar. När jag läste på insåg jag ju att hon förmodligen är mjölk(protein)allergisk och nu litar jag inte för fem öre på läkaren. Ringde och sa att jag ville byta läkare pga att jag inte tyckte att det fungerade och få nya tester på dottern. Inga problem, ska dit nästa vecka.

Oj, nu blev det världens story. Men vart jag ville komma var, kan du inte vända dig direkt till barnmottagningen? I annat fall går det ju att åka in akut till akuten och få remiss därifrån och säg som det är.
    Jag tror det mesta går bara man tjatar lite!
    Det lär ju gå fortare än att byta bvc..?
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter