• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • zitis81

Hej var ett tag sen jag skrev men jag har tittat in lite då å då

K Kavat: Saga är/har varit så allergisk mot ägg. Men det visar aldrig något på testerna. Innan hon fick alla allergimediciner som hon nu tar dagligen kunde vi inte ens gå förbi ägghyllorna i affären utan att hon fick utsla i hela ansiktet å som sagt ingen av hennes allergier har visat på tester.

Nu har vi börjat ge Saga mjölkprotein men inget laktos alls och än så läng verkar det gå någorlunda i alla fall. Ok hon har eksem men det vat jag inte om det beror på det.
    Magen är i alla fall bättre på henne nu. Hon får 2påsar movicol varje morgon å det verkar funka.

Vad har era barn för mediciner mot allergi?

Saga har Seretide, singulair, airomir, lumudal nässpry, livistin ögondroppar, movicol
    Samt aerius, betapred och zyrlex vid behov.

Å en fråga till Hur är det med er har ni VB för era barn och i så fall hur mycket?

Tänkte söka för Saga nu både pga av allergi o astma samt hennes leder.

Ha det bra Kram

• Blå Flygare

Vi har airius att ge vid behov, som vi fick när hon fick ilskan märken av gräs. Men jag tror inte det var allergi, utan bara överkänslighet. Airius hjälpte inget i alla fall.

Nu har vi fått kortinsontabletter att lösa upp i vatten och ge (10 st per gång) om hon skulle reagera med skullna läppar mot nötter/mandaler eller vad det är hon reagerade mot. Om testet visar starkt så ska vi få en spruta istället, men det trodde inte läk.

Mot astma ger vi pulmicort, och vid förkylning även airomir.

Inte så mycket med andra ord
    Inget VB, hon är ju frisk förutom sina förkylningar.

• zitis81

Ok finns det någon annan som har VB?

Å sen så undrar jag en sak. Hur har det varit när ni fått intyg till tex förskolan ang allergier och överkänslighet. Har ni varit tvugna att betala för dem då? Jag fick intyg via posten här om dagen ang Sagas allergier mm å det skulle kosta 250kr Kommer inte ihåg att jag betalt något för de tidigare intygen

Ja ja ha det bra Kram

• Blå Flygare
    zitis81 skrev 2008-01-28 10:51:02 följande:
    Ok finns det någon annan som har VB?Å sen så undrar jag en sak. Hur har det varit när ni fått intyg till tex förskolan ang allergier och överkänslighet. Har ni varit tvugna att betala för dem då? Jag fick intyg via posten här om dagen ang Sagas allergier mm å det skulle kosta 250kr Kommer inte ihåg att jag betalt något för de tidigare intygen Ja ja ha det bra Kram
    Läkari ntyg kostar, så därför skriver dietisten ut dem här istället. Hon behöver inte ta betalt och hon kan intyga utifrån vad läk skrivit i jornalen att S behöver si och sån kost Vet att många ställen gör så för att gå runt kostnaden för föräldrarna. Vård för barn ska ju vara gratis, och barn har rätt att äta riktig kost på dagis, så jag fattar inte hur det kan få kosta med intyget.
  • zitis81

Ok så det är så Jag har inte för mig att jag betalat något för de andra intygen men då kanske de skickat dem på något annat sätt. Lite utanför så att säga

Ja ja jag tycker som dig att det är mycket konstigt att det ska kosta pengar när det gäller barn. Å jag menar det är ju bara ett litet papper så såmycket kan det väll inte kosta. I alla fall inte 250kr

Nä nu ska jga till jobbet.

Ha det bra Kram

• Kavat
    zitis81 skrev 2008-01-27 22:57:40 följande:
    Hej var ett tag sen jag skrev men jag har tittat in lite då å då K Kavat: Saga är/har varit så allergisk mot ägg. Men det visar aldrig något på testerna. Innan hon fick alla allergimediciner som hon nu tar dagligen kunde vi inte ens gå förbi ägghyllorna i affären utan att hon fick utsla i hela ansiktet å som sagt ingen av hennes allergier har visat på tester. Nu har vi börjat ge Saga mjölkprotein men inget laktos alls och än så läng verkar det gå någorlunda i alla fall. Ok hon har eksem men det vat jag inte om det beror på det. Magen är i alla fall bättre på henne nu. Hon får 2påsar movicol varje morgon å det verkar funka. Vad har era barn för mediciner mot allergi? Saga har Seretide, singulair, airomir, lumudal nässpry, livistin ögondroppar, movicolSamt aerius, betapred och zyrlex vid behov.Å en fråga till Hur är det med er har ni VB för era barn och i så fall hur mycket?Tänkte söka för Saga nu både pga av allergi o astma samt hennes leder.Ha det bra Kram
    Ojdå! Det där lät inte alls kul..
    Vad massa mediciner, stackars liten. Men det är klart, det är ju bra att det finns "hjälp".

Än har vi inte luskat ut vad det är här.. Kommer nog be om mer test på specifika saker.

Men vågar man göra pricktest själv? Någon som gjort det? Vart gör man det? På armen?
  • mirakelmamma

Vi har aldrig betalat något för att få intyg från läkaren. Har nu fått flera stycken vid det här laget. Det beror nog lite på vilket landsting som man tillhör.

zitis81 skrev 2008-01-28 10:51:02 följande:
    Ok finns det någon annan som har VB?Å sen så undrar jag en sak. Hur har det varit när ni fått intyg till tex förskolan ang allergier och överkänslighet. Har ni varit tvugna att betala för dem då? Jag fick intyg via posten här om dagen ang Sagas allergier mm å det skulle kosta 250kr Kommer inte ihåg att jag betalt något för de tidigare intygen Ja ja ha det bra Kram
  • zitis81

Ja det är en hel del mediciner som hon har Men men nu med hjälp av dem så är hon riktigt bra så det är som du säger bra att de finns.
    Ang detta med att testa själv. Jo visst det kan man göra men det är inget jag rekommenderar.
    Själv testade jag ägg när jag började misstänka det å det ledde till att vi fick åka till sjukhuset för Saga svullnade upp runt och i munnen samt fick utslag över hela kroppen.
    Fast den gången testade vi att ge lite ägg till henne så det kanske inte skulle blivit så kraftig reaktion om vi bara hade duttat på lite på armen. Jag vet inte

Å detta med läkarintyg. Detta var ju Saga tredje intyg från samma läkare å jag har inte för mig att jag betalat något för de andra 2 så jag blev mycket förvånad när jag såg att det skulle kosta så mycket Förvånad

Ha det bra Kram

• Kryckan

K Kavat: Nu syns det visserligen på pricktest på dottern att hon är allergisk mot torsk, men be annars din make att kolla i mitt galleri under starka bilder, där finns bild på dotterns hand då hon fått torsk på den. Nässelutslag, precis så får hon med både mjölk och ägg också. Vid enbart fysisk kontakt med huden!

Pricktester som de utför på sjukhusen görs så att de droppar en droppe av rent protein av ämnet på huden på underarmen. Sedan sticker de hål på huden där droppen är och torkar bort vätskan. Sedan väntar man en stund (tror det är 15 min) och ser sedan om det blir reaktion. De gör alltid en "prick" med histamin också som SKA ge reaktion så man har att jämföra reaktionen med.
    Detta har jag inte hört talas om att man testar själv alls.

Dock måste jag meddela att vi numera tror att dottern blivit mindre allergisk mot något, men vet inte vad. Tror inte allergin är borta helt, men kanske kontaktallergin... enda sättet att veta är ju att dutta på lite mjölk, ägg och torsk på armen för att se. Och det tar ju emot att göra det då vi vet att hon får reaktion om det är som tidigare i alla fall. Usch! Fast det känns ju inte lika läskigt som att ge henne att äta sakerna, men ändå. Kommer nog dröja innan vi vågar testa ändå på huden.

Någon som vet om det öppnats ny ägg-allergi-tråd?

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter