• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Kryckan

elegi: Tackar!!

En fråga till.. såg ditt recept på semlebullar.. vad har du haft för "grädde" i dem? Ser så fluffiga och mumsiga ut
    Har ännu inte testat GoGreens grädde, men oroar mig för att jag ska tycka den är läbbig.. men SKA prova i alla fall. Dottern måste ju få semla!

• Kavat
    Kryckan skrev 2008-01-29 13:08:35 följande:
    K Kavat: Nu syns det visserligen på pricktest på dottern att hon är allergisk mot torsk, men be annars din make att kolla i mitt galleri under starka bilder, där finns bild på dotterns hand då hon fått torsk på den. Nässelutslag, precis så får hon med både mjölk och ägg också. Vid enbart fysisk kontakt med huden!Pricktester som de utför på sjukhusen görs så att de droppar en droppe av rent protein av ämnet på huden på underarmen. Sedan sticker de hål på huden där droppen är och torkar bort vätskan. Sedan väntar man en stund (tror det är 15 min) och ser sedan om det blir reaktion. De gör alltid en "prick" med histamin också som SKA ge reaktion så man har att jämföra reaktionen med.Detta har jag inte hört talas om att man testar själv alls.Dock måste jag meddela att vi numera tror att dottern blivit mindre allergisk mot något, men vet inte vad. Tror inte allergin är borta helt, men kanske kontaktallergin... enda sättet att veta är ju att dutta på lite mjölk, ägg och torsk på armen för att se. Och det tar ju emot att göra det då vi vet att hon får reaktion om det är som tidigare i alla fall. Usch! Fast det känns ju inte lika läskigt som att ge henne att äta sakerna, men ändå. Kommer nog dröja innan vi vågar testa ändå på huden.Någon som vet om det öppnats ny ägg-allergi-tråd?
    Ja, jag tänkte väl som mest testa att ta lite kaviar på armen, Inte sticka hål eller nåt sånt. Han verkar ju inte svullna i munnen, andningsvägar eller så, men får utslag/eksem i ansiktet och blir blossande röd. Men ska nog överlåta det åt proffsen. Har för övrigt fortfarande inte fått svar från Kalles Kaviar ang om de kan garantera att det inte var ägg i.

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793.html
    Äggallergitråden!
  • elegi

Kryckan
    Jag har haft laktosfrigrädde, men tror det funkar lika bra med Go Greens havregrädde, kommer inte ihåg när den lanmserades men har ett svagt minne av att jag gjorde till sonen med den förra året, men jag kan ha fel. Det jag iaf vet säkert är att jag använt GoGreens havregrädde till tårta, det funkade oxå, men det gör inget om man smaksätter den med lite vanillinsocker.

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Kryckan

K Kavat: Shit, har inte ens tänkt på att det ju numera görs kalles med ägg. Du får jättegärna skriva i min gästbok då du får veta vad de säger om det.
    Dottern kan i alla fall äta Kalles kaviar. Ibland blir hon lite röd om kinder/haka men det är ju så ruggans salt så det svider väl då det kletas ut. Blir alltså inte nässelutslag som av allt annat hon är allergisk mot.
    Hoppas hoppas hoppas att det inte kommer spår från ägg på kaviaren eftersom hon gillar det och nästan bara har det och leverpastej som pålägg.

Vi har ibland skinka/korv hemma men då de flesta sorterna innehåller smakförstärkare (heter även Natriumglutamat, Mononatriumglutamat och E621) som vi försöker undvika så gott det går så finns det inte så många alternativ.

• Kryckan

elegi: Tack för svaret. Får testa med GoGreen då, vill ju helst inte använda soja-produkter om det inte är det enda alternativet.
    Sen är det ju dottern det är viktigast för och hon har ju aldrig smakat vanlig grädde så hon har ju inga preferenser hur det "ska" smaka. Mest jag som är kräsen. Så gillar jag det inte får jag väl göra med vanlig grädde på min egna

• elegi
    Kryckan skrev 2008-01-29 16:36:54 följande:
    K Kavat: Shit, har inte ens tänkt på att det ju numera görs kalles med ägg. Du får jättegärna skriva i min gästbok då du får veta vad de säger om det.Dottern kan i alla fall äta Kalles kaviar. Ibland blir hon lite röd om kinder/haka men det är ju så ruggans salt så det svider väl då det kletas ut. Blir alltså inte nässelutslag som av allt annat hon är allergisk mot.Hoppas hoppas hoppas att det inte kommer spår från ägg på kaviaren eftersom hon gillar det och nästan bara har det och leverpastej som pålägg.Vi har ibland skinka/korv hemma men då de flesta sorterna innehåller smakförstärkare (heter även Natriumglutamat, Mononatriumglutamat och E621) som vi försöker undvika så gott det går så finns det inte så många alternativ.
    Jag använder inte Kalles just för att jag inte vet hur dom gör, men jag brukar köpa Isbjörnens eller Svennes dom är ju billiga och bra oxå, Sebastian blir ju dålig i magen av minsta lilla som kommit i kontakt med ägg, som tur är inte luftburet.
  • Yosa

lite OT men måste bara berätta här också eftersom jag nu lärt känna en del av er.

Vår lille kille kom i fredags kl 10:13. Han vägde 4035g och var 52 cm lång. Vi kom hem från BB igår. Allt har gått bra och det är skönt att va hemma. Vi har ännu inte bestämt något namn. Har några på förslag. Kram

• elegi
    Yosa skrev 2008-01-29 19:10:42 följande:
    lite OT men måste bara berätta här också eftersom jag nu lärt känna en del av er. Vår lille kille kom i fredags kl 10:13. Han vägde 4035g och var 52 cm lång. Vi kom hem från BB igår. Allt har gått bra och det är skönt att va hemma. Vi har ännu inte bestämt något namn. Har några på förslag. Kram
    Grattis grattis
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter