Kryckan skrev 2008-01-29 13:08:35 följande:
K Kavat: Nu syns det visserligen på pricktest på dottern att hon är allergisk mot torsk, men be annars din make att kolla i mitt galleri under starka bilder, där finns bild på dotterns hand då hon fått torsk på den. Nässelutslag, precis så får hon med både mjölk och ägg också. Vid enbart fysisk kontakt med huden!Pricktester som de utför på sjukhusen görs så att de droppar en droppe av rent protein av ämnet på huden på underarmen. Sedan sticker de hål på huden där droppen är och torkar bort vätskan. Sedan väntar man en stund (tror det är 15 min) och ser sedan om det blir reaktion. De gör alltid en "prick" med histamin också som SKA ge reaktion så man har att jämföra reaktionen med.Detta har jag inte hört talas om att man testar själv alls.Dock måste jag meddela att vi numera tror att dottern blivit mindre allergisk mot något, men vet inte vad. Tror inte allergin är borta helt, men kanske kontaktallergin... enda sättet att veta är ju att dutta på lite mjölk, ägg och torsk på armen för att se. Och det tar ju emot att göra det då vi vet att hon får reaktion om det är som tidigare i alla fall. Usch! Fast det känns ju inte lika läskigt som att ge henne att äta sakerna, men ändå. Kommer nog dröja innan vi vågar testa ändå på huden.Någon som vet om det öppnats ny ägg-allergi-tråd?
Ja, jag tänkte väl som mest testa att ta lite kaviar på armen, Inte sticka hål eller nåt sånt. Han verkar ju inte svullna i munnen, andningsvägar eller så, men får utslag/eksem i ansiktet och blir blossande röd. Men ska nog överlåta det åt proffsen. Har för övrigt fortfarande inte fått svar från Kalles Kaviar ang om de kan garantera att det inte var ägg i.
www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793.html
Äggallergitråden!