• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Blå Flygare

Denna annars om kokos går bra: http://www.allergimat.com/recept.asp?id=630#

• elegi
    Blåbärsmuffins
    1½ dl rismjöl
    1 dl majsmjöl
    ½ dl potatismjöl
    2 dl socker
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vanilinsocker
    50 g smält margarin (mjölk- och sojafritt)
    2 dl Rapsy Frutty, utblandad
    Blåbär, mörk choklad (kontrollera innehåll)i bitar el. dylBlanda de torra ingredienserna. Häll ner det smälta margarinet och fruttyn, rör ihop. Pytsa i muffinsformar (ca 2/3, de reser sig bra), lägg i blåbär och tryck ner dem lite med en sked. Eller blanda chokladbitar direkt i smeten. Grädda vid 200 grader, ca 15 minuter

Kom på samtidigt som jag la in det här att det kanske är samma som Blå Myran länkade till, men detta har jag provat och dom blir helt ok faktiskt, hur som skulle bli i sockerkasform eller dyl. vet jag inte men borde egentligen funka att bre ut som rulltårtssmet i längpanna och sen så skär du ut bita i den så att du får tårta, jag brukar dela en långpanna på 3 delar.
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Kavat
    mangamuffin skrev 2008-01-17 10:52:51 följande:
    Hej! jag undrar om någon här kan hjälpa mig med ett par saker jag undrar. Först och främst leter jag efter ett recept på tårta eller kaka som min son (som snart fyller 1 år) tål. Han är allergisk mot mjölk, ägg, nötter, soja och vetemjöl. Även känslig mot tex röda frukter och bär, banan och choklad. Jag vill så gärna att han ska få äta sin födelsedagstårta. Sedan undrar jag om det finns en öppen förskola för allergiska barn i stockholmsområdet.Undrar också om någon med muliallergiska barn som har satt sina barn på vanlig förskola kan säga hur det har gått. Är lite orolig över detta.Skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig!
    Tål han havre? Har läst att de flesta glutenallergiker gör det och i så fall kanske detta kan vara ett alternativ?

En idé jag fick var att göra som stora havreflan och lägga fyllning emellan. Det finns färdig oatley vaniljsås (eller är det nåt han inte tål däri?) som man kunde vispa har jag för mig jag hörde eller glass om han kan äta havreglass och så något frukt han tål emellan.

Havreflan, 175 grader
    2 dl havregryn
    11/2 dl socker
    1/4 dl sirap
    100 g smör ( smält) mjölkfritt!
    2 msk grädde/mjölk --- imat! mjölkfritt!
    1 dl vetemjöl borde ju funka med havremjöl?
    1/2 tsk bakpulver
  • Blå Flygare

elegi: Det var de muffinsen jag länkade till ovan. Great minds think alike

• elegi
    Blå Flygare skrev 2008-01-17 20:48:58 följande:
    elegi: Det var de muffinsen jag länkade till ovan. Great minds think alike
    Ja uppenbarligen
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Blå Flygare

Väntar med spänning på resultatet av RAST-provet.

Läk sa att det nästan alltid visar utslag när barnet reagerat med svullna läppar. Stämmer det för er?

Vill så gärna få på papper vad det är. Inte provocera när det handlar om svullnad...

• Mill06

Hejhej!
    Jag hade tänkt göra paj, men undrar om det är nån som gjort äggstanning på No egg, funkar det?
    Eller använder ni något annat?

Maja- min lilla sessa!
  • Kavat

Igår fick blev vår 8månaders alldeles röd om kinderna och sen så hade han fått alldeles hårda fläckar, IGEN!
    Så med andra ord är det fler saker han inte tål.

Så jag tänkte höra med er som har barn som får utslag liknandes min son, hur lång tid efter att maten intagits kommer reaktionen?

Det som jag vet att jag fått i mig som är det enda "annorlunda" är avokado, men det var ca 20 timmar (4 amningar) innan han blev röd.

Sedan fick han smaka pytte lite rökt skinka strax innan också. Ajajbaja, men skinka har han smakat innan vi började med all allergiutredning och då har han inte reagerat.
    Dottern satt brevid och åt smörgås med kaviar som jag gjort i ordning, och det är möjligt att han fått "spår" i sig eftersom jag hade honom i knät och han är "överallt"!

Jag skulle ju gissa att det var något han själv fick i sig. Och var det inte av ovanstående så är det något han själv har hittat på golvet eller liknande...

Hjälp! Någon som vet hur länge det brukar dröja innan utslagen kommer?

• Kavat

Från allergisidan.com/

Äggallergi är vanligare bland barn än vuxna och försvinner ofta i skolåldern. Som äggallergiker kan man reagera på damm från äggkartong och kakmix eller om de vistas i närheten när maträtter innehållande ägg tillagas. Extremt känsliga äggallergiker kan också var känsliga mot kyckling, höns och fiskrom.

Hittade det här. Troligast kaviaren då kanske? Eftersom han är allergisk (testad) mot ägg.

• Madde A
    Kavat skrev 2008-01-24 09:22:52 följande:
    Från allergisidan.com/Äggallergi är vanligare bland barn än vuxna och försvinner ofta i skolåldern. Som äggallergiker kan man reagera på damm från äggkartong och kakmix eller om de vistas i närheten när maträtter innehållande ägg tillagas. Extremt känsliga äggallergiker kan också var känsliga mot kyckling, höns och fiskrom.Hittade det här. Troligast kaviaren då kanske? Eftersom han är allergisk (testad) mot ägg.

Men endast extremt känsliga reagerar på det står det, min son är ägg o mjölkallergiker o han äter kaviar varje dag utan några problem.

På Elias har utslagen kommit rätt fort, kannske nån timme max. Du är säker på att det är "allergifläckar" då, de kan ju bli röda o konstiga när vädret är som det är med.

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter