mangamuffin skrev 2008-01-17 10:52:51 följande:
Hej! jag undrar om någon här kan hjälpa mig med ett par saker jag undrar. Först och främst leter jag efter ett recept på tårta eller kaka som min son (som snart fyller 1 år) tål. Han är allergisk mot mjölk, ägg, nötter, soja och vetemjöl. Även känslig mot tex röda frukter och bär, banan och choklad. Jag vill så gärna att han ska få äta sin födelsedagstårta. Sedan undrar jag om det finns en öppen förskola för allergiska barn i stockholmsområdet.Undrar också om någon med muliallergiska barn som har satt sina barn på vanlig förskola kan säga hur det har gått. Är lite orolig över detta.Skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig!
Tål han havre? Har läst att de flesta glutenallergiker gör det och i så fall kanske detta kan vara ett alternativ?
En idé jag fick var att göra som stora havreflan och lägga fyllning emellan. Det finns färdig oatley vaniljsås (eller är det nåt han inte tål däri?) som man kunde vispa har jag för mig jag hörde eller glass om han kan äta havreglass och så något frukt han tål emellan.
Havreflan, 175 grader
2 dl havregryn
11/2 dl socker
1/4 dl sirap
100 g smör ( smält) mjölkfritt!
2 msk grädde/mjölk --- imat! mjölkfritt!
1 dl vetemjöl borde ju funka med havremjöl?
1/2 tsk bakpulver