• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • elegi

Blå Myran
    Du måste ha nån gammal länk för den går inte ut förrän om en månad ungefär, måste va nån annan tråd som jag tänkte på, förvirrad? jag? nej

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m27146489.html
    Här har du aktuell länk till laktosintolleranstråden

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Yosa

Elegi:
    Ja jag har läst någonstans på internet (ska kolla upp vart) att bröstmjölken innehåller laktos oavsett moderns diet. Sjöhästarna är de enda däggdjur som inte har laktos i sin bröstmjölk. Är barnet överkänsligt mot laktos så är det bara tex nutramigen som gäller. Ska kolla källan....

• Yosa

Laktos finns i olika mängder i mjölken från alla däggdjur (med undantag av sjölejon). I människans bröstmjölk finns det ca 70 g per liter och i komjölk ca 40 g per liter.

• elegi

Yosa
    Tack för länken ska säta mig och lusläsa , barnet i fråga är även mina barns syssling det är därför ajg är så involverad och hon själv hinner inte sitta framför datorn själv, har liksom lite fullt upp

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Yosa
    Hoppas det kan hjälpa. Jag hittade den för ett tag sedan. Jag är ju själv ägg o mjölkfri nu inför kommande amning (BF om 5 dagar) och om Liten får samma magont, kolik etc som storasyster hade (trots min diet denna gången)så blir det nutramigen för det kan då vara laktoset som spökar i magen.
  • mangamuffin

Hej! jag undrar om någon här kan hjälpa mig med ett par saker jag undrar.

Först och främst leter jag efter ett recept på tårta eller kaka som min son (som snart fyller 1 år) tål. Han är allergisk mot mjölk, ägg, nötter, soja och vetemjöl. Även känslig mot tex röda frukter och bär, banan och choklad. Jag vill så gärna att han ska få äta sin födelsedagstårta.

Sedan undrar jag om det finns en öppen förskola för allergiska barn i stockholmsområdet.

Undrar också om någon med muliallergiska barn som har satt sina barn på vanlig förskola kan säga hur det har gått. Är lite orolig över detta.

Skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig!

• Blå Flygare

mangamuffin: Hittade detta. Om man byter ut blåbär/choklad mot något annat så skulle det väl funka att bjuda på "mini-tårta" av muffins. www.allergimat.com/recept.asp Funkar glutenfri mix vid veteallergi? Har för mig ej, men jag får upp recept med det när jag söker på allergimat.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter