• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Lillasnigel07
    Svar på #330
    Det finns både äggallergi o mjölkallergitrådar som e jättebra, men givetvis kan jag inte länka... Kanske någon annan kan göra det?
  • Madde A
    Pernilla3 skrev 2008-02-13 11:11:28 följande:
    Hej!Är ny i denna tråden. min dotter på 5 månader har precis fått konstaterat Ägg och komjölksprotein allergi. Är väldigt lost på området måste jag säga och vet inte vad som väntar nu riktigt. Fick bara besked via telefon så jag har inte träffat någon läkare eller så sedan detta konstatreades. Känner mig som ett vandrande frågetecken. Varken jag eller min sambo eller äldsta dottern har någon allergi.Är det någon som kan ge mig lite tips eller något =)Mvh Emma
    Hej! Det kan kännas rätt jobbigt och svårt i början men man vänjer sig rätt fort. Tänk på att om du ammar så ska du med va mjölk och äggfri, är inte alla läkare som upplyser om det. men det finns rätt mycket bra ersättningsprodukter nu tycker jag.
    Länk till mjölk och ägg tråd finns i TS.
    Är det något särskillt får du jättegärna fråga
  • Kavat
    Pernilla3 skrev 2008-02-13 11:11:28 följande:
    Hej!Är ny i denna tråden. min dotter på 5 månader har precis fått konstaterat Ägg och komjölksprotein allergi. Är väldigt lost på området måste jag säga och vet inte vad som väntar nu riktigt. Fick bara besked via telefon så jag har inte träffat någon läkare eller så sedan detta konstatreades. Känner mig som ett vandrande frågetecken. Varken jag eller min sambo eller äldsta dottern har någon allergi.Är det någon som kan ge mig lite tips eller något =)Mvh Emma
    Blå Myran, ts, har jätte mycket bra info i sin blogg!!!! Annars är det bara att fråga på!
  • Cecci78

finns det någon ny mjölkallergitråd?

• Soffen

Hej!
    Min dotter är nyligen konstaterad mjölkproteinallergiker men jag har lite allmänna allergifrågor som jag hoppas få svar på. Testet visade att dottern hade en 3:a på en skala mellan 0-6. Hennes symtom är hosta och eksem. Läkaren menade dock ändå att vi inte skulle utesluta mjölk från dotterns kost och jag fattar ingenting. Dottern har hostat och kliat sig sedan augusti och hon är bara 1 ½ år. Är jag fullständigt okunnig? Jag trodde att man skulle ta bort det som orsakar symtomen. Likaså undrar jag vad skillnaden mellan överkänslighet och allergi är? Kan jag säga att min dotter är allergisk mot mjölk, eller är hon bara överkänslig? Är läkaren helknasig som föreslår att vi ska ge mjölk precis som vanligt?

• Kavat
    Cecci78 skrev 2008-02-14 19:50:27 följande:
    finns det någon ny mjölkallergitråd?
    Ingen ny, men det gamla...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m26994426.html
    Den gamla men någon ny för bebisar är inte öppnad vad det verkar. Blå Myrans bredband verkar vara knas så det är nog därför.
  • Kavat
    Soffen skrev 2008-02-14 22:06:03 följande:
    Hej! Min dotter är nyligen konstaterad mjölkproteinallergiker men jag har lite allmänna allergifrågor som jag hoppas få svar på. Testet visade att dottern hade en 3:a på en skala mellan 0-6. Hennes symtom är hosta och eksem. Läkaren menade dock ändå att vi inte skulle utesluta mjölk från dotterns kost och jag fattar ingenting. Dottern har hostat och kliat sig sedan augusti och hon är bara 1 ½ år. Är jag fullständigt okunnig? Jag trodde att man skulle ta bort det som orsakar symtomen. Likaså undrar jag vad skillnaden mellan överkänslighet och allergi är? Kan jag säga att min dotter är allergisk mot mjölk, eller är hon bara överkänslig? Är läkaren helknasig som föreslår att vi ska ge mjölk precis som vanligt?
    Hm, det finns de med bättre koll än jag som borde svara på det här.
    Men min reaktion var först, det är ju precis som min dotters första läkare. Sen tycker jag det låter konstigt med hosta av mjölkproteinallergi, då skulle jag mer tror på pälsdjur, astma eller nåt annat, men de finns nog de här med bättre kunskaper om det där med!

Vår dotter kliar sig en del och vår nya läkare trodde inte det var mjölken som orsakade det. Han trodde att kliet berodde på annan allergi, i detta fallet troligtvis ägg, som vi också slutade med i samma veva. Men vi gjorde ett "test" en vecka och gick från låglaktos till laktosfritt och den veckan fick hon i sig mer mjölkprotein än vanligt, hon drack ett par glas extra varje dag och hon kliade sig värre än någonsin... Så tja, det är svårt att veta exakt varför.

Jag skulle testat i några veckor och uteslutit all mjölkprotein och sett om kliet och hostan är kvar, i så fall så borde det vara någon annan allergi som gör det och söka på nytt.
    Annars kanske läkaren har rätt att det inte spelar någon roll om hon äter mjölk eller inte, men då borde han ju ta reda på den andra orsaken, om det finns någon!

Skillnaden mellan allergi och överkänslighet är flytande mellan olika läkare. Allergi verkar det vara hos våra läkare om det visas på test, annars är det överkänslighet, men detta är som sagt olika från läkare till läkare, vad det verkar.

Så på din fråga om din dotter är allergisk eller överkänslig mot mjölk, så skulle jag tolka dig så här. Säger du att hon är allergisk, så dricker/äter hon inga mjölkprodukter. Säger du att hon är överkänslig, så skulle jag tolkat det att hon tål/äter/dricker mindre mängder.

Hoppas du fick svar på några funderingar, så hoppas jag att fler skriver svar på vad de tror angående hostan och kliet!
  • Kavat
    Soffen skrev 2008-02-14 22:06:03 följande:
    Hej! Min dotter är nyligen konstaterad mjölkproteinallergiker men jag har lite allmänna allergifrågor som jag hoppas få svar på. Testet visade att dottern hade en 3:a på en skala mellan 0-6. Hennes symtom är hosta och eksem. Läkaren menade dock ändå att vi inte skulle utesluta mjölk från dotterns kost och jag fattar ingenting. Dottern har hostat och kliat sig sedan augusti och hon är bara 1 ½ år. Är jag fullständigt okunnig? Jag trodde att man skulle ta bort det som orsakar symtomen. Likaså undrar jag vad skillnaden mellan överkänslighet och allergi är? Kan jag säga att min dotter är allergisk mot mjölk, eller är hon bara överkänslig? Är läkaren helknasig som föreslår att vi ska ge mjölk precis som vanligt?
    Jo, en sak till. Vår andra läkare sa att mjölkproteinallergi växer bort oavsett om man utsätts för det eller inte. (Därav att din läkare tyckte att din dotter kunde fortsätta med mjölk kanske?) Om det nu växer bort, de flesta barn växer det ju bort på. Sen vet jag inte om det finns har någon statistik på procental på de som ätit eller de som undvikit och om det växte bort.
    Men har man obehag av en allergi så skulle jag undvika allergenet. Vår dotter får diarré av mjölk och därför undviker vi det just nu.
    Om detta stämmer vet jag inte, men det var vad han sa.
Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter