• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Snutten

K Kavat: allergitesterna är inte tillförlitliga. Min dotter är multiallergisk men inte ett enda testa visar något. Men nu ska vi göra nya på tisdag för att se om det ger utslag nu.

• camelen

Blå Myran: Rånen var utan sojamjöl!
    Pricktestet visade ju inget för soja heller för den delen...men det kan det ju iofs vara ändå..men inte i det här fallet!
    Gav inget rån igår...i natt så var hon fortfarande pruttig men inte lika...men hon bajsade rejält flera ggr igen & även en stor kräkning kom i samband med en host-attack...hon är fruktansvärt förkyld,snoret rinner & hon hostar slemmigt...
    Skulle börja med potatis-smakis idag, men kanske väntar tills hon är bättre!

• Kavat
    camelen skrev 2008-01-26 11:29:57 följande:
    Blå Myran: Rånen var utan sojamjöl!Pricktestet visade ju inget för soja heller för den delen...men det kan det ju iofs vara ändå..men inte i det här fallet!Gav inget rån igår...i natt så var hon fortfarande pruttig men inte lika...men hon bajsade rejält flera ggr igen & även en stor kräkning kom i samband med en host-attack...hon är fruktansvärt förkyld,snoret rinner & hon hostar slemmigt...Skulle börja med potatis-smakis idag, men kanske väntar tills hon är bättre!
    sojalectin?
  • Kavat

Här var vi inne på akuten igår. Lilleman blev blossande röd och fick eksem igen på kinderna på eftermiddagen och grinig till tusen. Blev inte bättre på kvällen efter amning och han sov bara nån timme innan han började gnälla och skrika. Lika röd igen och maken tog upp honom och bar runt på honom för att han skulle lugna sig. Sen tyckte jag att han blev blå och händerna och svullen. Så ringde till sjukvårdsupplydningen och de sa att vi skulle åka in. Han fick kortison. Det var nog inte så farligt egentligen, men man blir ju rädd! Läkaren och sjuksköterskan var jätte gulliga och han kollade hals och allmänt, så vi åkte hem lugnare.
    Befarade ju att jag skulle göra det värre med amningen under natten också. Så då var det ju bra med kortisonen. Men nu är han gnällig till tusen igen.. Igår precis efter han fått kortisonen var han på topp. Hoppade runt här hemma fram och tillbaks och upp och ner, helt vild!
    Kan de bli sådana av kortison?

Jag tror att det är jag som fått i mig nåt han inte tål igen.
    Vi var på restautang och åt lunch igår och de försäkrade mig om att det inte skulle vara något "konstigt" i köttet och potatisen, endast salt och peppar.. Tog sallad, gurka och majs också, men allt det har jag ju ätit tidigare (dagligen typ). Men nu befarar jag att det varit i kontakt med något ändå. För något annat fick jag inte i mig..
    Maken åt fisk, det är om han nu är superallergisk mot det då.. Möjligt att maken fick spätta på händerna och tog i honom sedan, men maken tycker jag är knäpp typ, för så allergisk kan man inte var utan att det syns på testen. Hur är det med det egentligen.

Någon som har barn som är hyperallergiska men att det inte har synts?

Jobbigt, är det hur som helst...!

• Kavat

Någon som har barn som är hyperallergiska men att det inte har synts?

Synts på testet alltså!

• apgap

jag har en son som är allergisk mot katt,hund och jordnöt. Han har även förkylningsastma som nästan är borta nu vid 4-års ålder. Finns det någon på den här kunniga tråden som har erfarenhet om man ska anmäla detta till hans sjukförsäkring?

• Snutten

K KAvat: menar du luftburet allergisk då eller? I så fall så tror jag att det visar på tester. Men jag vet faktikt inte riktigt. Min dotter är inte luftburet allergisk mot fisk men sist hon fick i sig det, ca 1/2 tsk, så kaskadkräktes hon i flera timmar och blev allmänt slö. Men som sagt det visar inget på tester.

• Kavat
    Snutten skrev 2008-01-26 18:59:06 följande:
    K KAvat: menar du luftburet allergisk då eller? I så fall så tror jag att det visar på tester. Men jag vet faktikt inte riktigt. Min dotter är inte luftburet allergisk mot fisk men sist hon fick i sig det, ca 1/2 tsk, så kaskadkräktes hon i flera timmar och blev allmänt slö. Men som sagt det visar inget på tester.
    Nja, vet inte vad jag menar.
    Men det är väl fisk som är högt upp på misstänktlistan. Och maken kan ju ha fått lite fisk på händerna när han åt och så tog han i sonen. Vet alltså inte om det var så, men det är ju fullt möjligt. Så isf så är det ju kontakt och inte luftburet.
    Maken tror för övrigt att jag överreagerar när jag säger åt honom att tvätta sig noggrannt och så för han tror inte att man kan vara så allergisk så man bara behöver komma i kontakt med det.
    Men nu är det ju två tillfällen denna veckan, ett med vad vi tror är kaviar och så ett när vi inte vet vad det var. Vill ju veta så man kan undvika och göra rätt.
  • Blå Flygare

Kavat: såg då åt sin make att man visst kan vara så allergisk. Särskilt vanligt med mjölk och ägg och fisk vad jag vet. Men det kanske är samma med soja? Vet så lite om sojaallergi.

• mirakelmamma

K Kavat: Vår dotter är så allergisk att vi inte kan ta i osten och sedan ta i henne. Hon kunde inte ens sitta i en stol där andra barn ätit vanlig barngröt när hon var liten. Hon fick nässelutslag över hela kroppen.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter