• Blå Flygare

Allergitråden ... fortsätter

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26357426.html
    Äggallergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m22696088.html
    Mjölkallergi hos bäbisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m26802121.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m26994426.html

• Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter
  • Kavat

Madde A skrev 2008-01-24 10:11:50 följande:

Men endast extremt känsliga reagerar på det står det, min son är ägg o mjölkallergiker o han äter kaviar varje dag utan några problem.På Elias har utslagen kommit rätt fort, kannske nån timme max. Du är säker på att det är "allergifläckar" då, de kan ju bli röda o konstiga när vädret är som det är med.
    Ja, det är just därför jag blev lite rädd! Att han är hyyyperallergisk. Eftersom han möjligtvis fått i sig spår av det...

Det var vid 10-tiden på morgonen han blev röd, så han hade inte varit ute då. Han kom från sängen och hade nyligen sovit så jag tänkte inte så mycket på det då utan trodde att han blivit varm under täcket typ.
    Men kinderna blev alldeles skrovliga sen, precis som de var innan vi började med mjölk och äggfritt.
    Och han skrek och gnällde i stort sett hela dan (trodde det var tänder på g först eller förkylning). Så han verkade ha jätte ont men ingen feber. Är helt hundra på allergisk reaktion. Men på vad?

Han var precis likadan en gång som han ätit torsk med skummjölk, vad jag minns, så det är nåt som han inte tål. Eller så är han allergisk mot torsk/fisk/rom också, visade inget på testet..

Man kan väl inte vara allergisk mot skinka, eller?!

Men då är det förmodligen inte avokadon jag åt i förr går. i alla fall Känns lite konsitgt om det skulle komma så långt efteråt.
  • Madde A

Skinka har jag aldrig hört någon vara allergisk mot, mer troligt att det är fisk då kanske. Men har ni testat negativt på det? då är det ju lite märkligt

Mamma till Kevin 990701 Elias 060902
  • elegi
    Kavat skrev 2008-01-24 11:17:24 följande:
    a, det är just därför jag blev lite rädd! Att han är hyyyperallergisk. Eftersom han möjligtvis fått i sig spår av det...Det var vid 10-tiden på morgonen han blev röd, så han hade inte varit ute då. Han kom från sängen och hade nyligen sovit så jag tänkte inte så mycket på det då utan trodde att han blivit varm under täcket typ. Men kinderna blev alldeles skrovliga sen, precis som de var innan vi började med mjölk och äggfritt. Och han skrek och gnällde i stort sett hela dan (trodde det var tänder på g först eller förkylning). Så han verkade ha jätte ont men ingen feber. Är helt hundra på allergisk reaktion. Men på vad?Han var precis likadan en gång som han ätit torsk med skummjölk, vad jag minns, så det är nåt som han inte tål. Eller så är han allergisk mot torsk/fisk/rom också, visade inget på testet.. Man kan väl inte vara allergisk mot skinka, eller?!Men då är det förmodligen inte avokadon jag åt i förr går. i alla fall Känns lite konsitgt om det skulle komma så långt efteråt.
    Fast det finns ju skinka som innehåller mjölk
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Blå Flygare

Kavat: Har du läst på skinkan så den t.ex. inte innehåller laktos? Ovanligt, men förekommer.

• Yosa

Någon här som vet vad RAST-testen har för gränsvärden och i vilka värden den anges?

• Kavat

Blå Flygare skrev 2008-01-24 16:33:02 följande:

Kavat: Har du läst på skinkan så den t.ex. inte innehåller laktos? Ovanligt, men förekommer.
    [/citat]
    elegi skrev 2008-01-24 16:17:59 följande:
    Fast det finns ju skinka som innehåller mjölk
    Ja, jag har kollat både en och två gånger. Ingen mjölk och inget annat konstigt, vad jag såg. Icas rökta skinka var det. Det är det enda pålägg jag äter nu eftersom han reagerar på lök också, och det finns det i både den mjölkfria leverpastejen och medvursten jag hittade.

Han har inte reagerat märvärt iaf, på det genom bröstmjölken och då har jag enstaka gånger kanske ätit över 4 skivor. Han fick i sig max 2x2 cm i småbitar.

Ja, torsk visade negativt på iaf. Vet inte vad det är för fiskrom i kalles kaviar heller.. Lurigt!
    Men om det var kaviaren så måste han vara suuuuperkänslig ju. Blir orolig här.

Det pratas om massa skalar och sånt, hur alergiska de är på en rast-skala. Hur får man reda på sånt? Ser man det på ett blodprov eller är det bara på pricktest. Vår doktor sa inget om det och upplyste heller inte om rom. Fast lilleman kan ju äta kyckling verkar det som. Har bara gett honom det eller kalkon nu i 2 veckor.
  • elegi

Var det Kalles kaviar?
    Tänkte bara om nån kollat hur pass de gör rent maskiner och sånt eftersom det finns en randig med ägg i och en med ost i och en med banan i.
    För han var väl allergisk mot ägg?
    Kolla upp det närmare med Kalles och se hur pass dom kan garantera att den vanliga är fri från spår eller dyl. av just denna anledning så använder vi Svennes eller Isbjörnen

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • camelen

Wilma fick igår en bit smörgåsrån eftersom ju gluten ska introduceras långsamt samtidigt som man ammar helst,smakportioner ska vi börja med i morgon...i natt så har Wilma kvidit/pressat HELA natten samt bajsat två ordentliga omgångar samt haft jättejätte-gasig mage (hon nästan flög iväg av pruttarna! )

Kan det vara gluten hon reagerar på så fort??
    omogna tarmar??

(Hon är ägg & mjölkallergisk konstaterad)

Jag är livrädd att hon ska utveck¨la gluten också!!
    Ni so har barn med gluten-allergi,hur märkte ni det?
    Hur fort visade det sig??
    Tacksam för svar!

• Kavat
    elegi skrev 2008-01-24 22:33:36 följande:
    Var det Kalles kaviar?Tänkte bara om nån kollat hur pass de gör rent maskiner och sånt eftersom det finns en randig med ägg i och en med ost i och en med banan i.För han var väl allergisk mot ägg?Kolla upp det närmare med Kalles och se hur pass dom kan garantera att den vanliga är fri från spår eller dyl. av just denna anledning så använder vi Svennes eller Isbjörnen
    Ah! Smart tänkt! Man får ju fasen vara detektiv för det här! Och ja, ägg är han defenitivt allergisk mot.

Pratade med hans läkare idag och han sa att han hade 2 på en 0-6 skala, så då är han ju inte hyperhyperallergisk mot ägg.
    Det är om det är fisk/rom då som han inte tål.
    Den enda gången vi testade torsk blev han likadan men då drack jag ju mjölk också, och det var skummjölk i torsken.. Men det kan ju vara det också.

Ska maila Kalles och höra, tack för tipset!
  • Blå Flygare

camelen: vet inte hur snabbt glutenintollerans (e ingen allergi) kan visa sig. Men du kollade ranen? Finns ju med mjolk ocksa.

Svar på tråden Allergitråden ... fortsätter