• Felicia6

~*~*~ Skellefteå!~*~*~

Nu är vi inne på nummer 11 av Skellefteåtrådarna!

Välkommen alla nya och gamla till Skelleftetråden.
    Här samlas vi och pratar vidare om allt mellan himmel o jord.

Alla som bor i skeå, har bott i skeå, vill bo i skeå eller på nåt annat sätt gillar/ogillar skeå finns här inne och en del har barn, en del är gravida, en del försöker få barn och en del vill inte ens ha barn. Alla är välkomna!

Presentation av oss i Skeå-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19847492.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23725059.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27151895.html

Fyll gärna på med information om er så vi andra kan lära känna er

Många brukar åka till Knuten och undrar då oxå om öppettider osv.
    Dom hittar ni här:
    http://familjecentralen.skelleftea.org/index.php

Välkommen in och hoppas ni ska trivas
  • Svar på tråden ~*~*~ Skellefteå!~*~*~
  • kobra

tja, det är bara så att jag tror bättre om norr..partisk javisst

• Jessica1982

Kor här i sverige har det hur bra som helst. Jag jobbar dessutom med kor så jag kan säga att jag VET hur bra dom har det här. Kan jag få höra vart det finns kor som går ute året runt här?? Inga mjölkande går då ute året runt, med skit upp till magen. Du kanske skulle ta & besöka en ladugård så får du se hur bra dom har det!

madigan skrev 2007-12-07 18:58:09 följande:
    korna här mår då inte bättre än nån annanstans.Kor som står ute året runt med skit upp till magen...
  • madigan
    Jessica1982 skrev 2007-12-08 00:01:21 följande:
    Kor här i sverige har det hur bra som helst. Jag jobbar dessutom med kor så jag kan säga att jag VET hur bra dom har det här. Kan jag få höra vart det finns kor som går ute året runt här?? Inga mjölkande går då ute året runt, med skit upp till magen. Du kanske skulle ta & besöka en ladugård så får du se hur bra dom har det!
    Men de är inga mjölkkor, spelar de nån roll vad för kor de är..kor ska väl inte stå i skit.

Hade det varit i sydsverige så hade bönderna blivit anmälda.
    Hästar tex ska väl inte gå på stampad jord utan hö?
  • artch

Är det några specifika kor? Jag vet att det finns bönder som skaffar fler och fler djur utan att öka ytan för dem (generellt, ingen jag känner). Vet en som gjorde det, men blev anmäld. Och det var i trakterna.

Tycker att det är skittrist hur höns föds upp. Jag antar att uppfödarna inte får särskilt mycket betalt per kyckling. Det ursäktar inte behandlingen på något sätt, men...

Usch så trött! Blev konstigt och osammanhängande, men håll till godo

madigan skrev 2007-12-08 09:24:45 följande:
    Men de är inga mjölkkor, spelar de nån roll vad för kor de är..kor ska väl inte stå i skit.Hade det varit i sydsverige så hade bönderna blivit anmälda.Hästar tex ska väl inte gå på stampad jord utan hö?
  • Pumpkin

Kanske inte hö, men halm i alla fall (höet äter de gärna upp ju ). Men halm används idag mindre än spån och "stampad jord" och hästarna mår inte sämre för det

madigan skrev 2007-12-08 09:24:45 följande:
    Men de är inga mjölkkor, spelar de nån roll vad för kor de är..kor ska väl inte stå i skit.Hade det varit i sydsverige så hade bönderna blivit anmälda.Hästar tex ska väl inte gå på stampad jord utan hö?
  • Peda

Asså nu blir jag lite irriterad! Vart har du hittat den infon? Du verkar har fruktansvärt livlig fantasi tjejen. Vi har haft bondgård med med massor av kött djur.(det ska säljas som mat) Och inte tusan står det med skit upp till magen! Pluss att dom har fri gång mellan att vara ute och inne,året runt. Dessutom jobbar min bonus pappa åt carlgrens slakteri och jag VET precis hur bra djuren tas hand om. Självklart e man inte så naiv så man tror att djuren alltid har det bra i alla transporter.. men av det jag sett iaf. Har bilder på det ifall du vill se

madigan skrev 2007-12-07 18:58:09 följande:
    korna här mår då inte bättre än nån annanstans.Kor som står ute året runt med skit upp till magen...
  • Peda

Ehh.. i alla stall och ladugårdar jag sett så står både hästar och kossor på spån.Och under spånet så är det gjuten betong. Spånet suger upp det som kissas och mkt av bajset till man städar undan det och fyller på nytt spån. Ligger en ko på trampad jord (!) eller direkt på betongen så får hon liggsår och blir sjuk= inte ekonomiskt. Ett tipps e ju att kika på veterinärerna på är det 1:an det körs? Då får man se hur det ser ut och går till .. att djuren tas väl hand om.

Sen med den ompackade köttfärsen på ICA. Känns som att det ante mej. Jag är väl inte den enda som kommit hem och vänder på köttfärsen oh så är den lite brun. och hur många gånger har man inte vart med om att frukten längst ner i bunken är möglig? Så otroligt trist.. Man blir förbannad fakiskt.

• Peda

Bara för att ja e i gasen. men så kan du väl inte säga kobra? Och vadå skiten kommer från söder? Då borde ju Gällivare vara renare än Skelelfteå eftersom skellefteå ligger betydligt mer söder ut? Visst jag jätte stolt över mitt norbotten... men ser lixom inte ner på resten av sverige.. jo.. skåningarna får man mobba.. men dom mobbar alla andra (min älskade sambo e född skåning)

kobra skrev 2007-12-07 22:12:16 följande:
    tja, det är bara så att jag tror bättre om norr..partisk javisst
  • Annamus

Ja jag håller med dig Peda! Jag tycker inte om rövarhistorier om bönder, som om de vore en hel hög med onda människor som försöker tjäna miljonbelopp på att misshandla djur!!! Det finns SÅ många vandringsmyter om hur illa djuren mår i köttproduktionen, och SÅ mycket av det är inte sant. I alla fall inte generellt sett, men det finns ju alltid idioter inom alla områden...

• turia

madigan- de växer ju i sin egen takt.. de får bara bra med mat. utan hormoner. o antibiotika ges ju bara vid sjukdom. finns bättre regler idag än för nåra år sen
    vid 5 veckor så brukar de slaktas. Det är väl en lämplig tid för att få gott kött, vad vet jag. Ingen vill väl ha en gammal kyckling på bordet, där köttet blir segt(nu vet jag inte hur det blir på en gammal, chansar bara)

Svar på tråden ~*~*~ Skellefteå!~*~*~