• Felicia6

~*~*~ Skellefteå!~*~*~

Nu är vi inne på nummer 11 av Skellefteåtrådarna!

Välkommen alla nya och gamla till Skelleftetråden.
    Här samlas vi och pratar vidare om allt mellan himmel o jord.

Alla som bor i skeå, har bott i skeå, vill bo i skeå eller på nåt annat sätt gillar/ogillar skeå finns här inne och en del har barn, en del är gravida, en del försöker få barn och en del vill inte ens ha barn. Alla är välkomna!

Presentation av oss i Skeå-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19847492.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23725059.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27151895.html

Fyll gärna på med information om er så vi andra kan lära känna er

Många brukar åka till Knuten och undrar då oxå om öppettider osv.
    Dom hittar ni här:
    http://familjecentralen.skelleftea.org/index.php

Välkommen in och hoppas ni ska trivas
  • Svar på tråden ~*~*~ Skellefteå!~*~*~
  • Pumpkin

Fast det där med ompaketeringen kan jag garantera inte bara sker på Ica, det gäller nog ALLA butikskedjor är jag rädd.

Nog tror jag att det som är uppmärkt som svenskt också är det.

• emmapemma4

jag tror också att det är på fler butiker än ica som ompaktering sker men varför skulle inte svenskmärkning kunna vara falsk om annat är det? Svenskt är ju dyrare och butikerna tjänar mer.

Karl 050823 och Bollen BF 071230
  • Pumpkin

Klart det _kan_ vara så, men jag tror det bara inte. Jag väljer väl att fria hellre än fälla antar jag

• kobra

jag måste säga att jag litar mer på butiker här i norr än i söder

• hally

Ja, det är i södern all skit kommer in Alla smittor och hemskheter...åsså kryper dom norrut...

Här pratas det kött ser jag som just stått och paketerat älgkött i en oändlighet
    Känner mej väldigt lyckligt lottat som får tillgång till älgkött, man vet varifrån det kommer (syrrans gård i år, hennes man sköt 2 älgkalvar bakom ladan i lördags ). Senaste 2 åren har vi klarat oss nästan året runt med älgfärsen.

Tänk om alla slutade köpa t.ex. kyckling, så skulle ju alla stackars kycklingar avlivas helt i onödan...någon måste ju förbarma sej och äta upp dom då eller hur?

• madigan
    turia skrev 2007-12-07 19:07:38 följande:
    Nej kycklingar är då inte större än kalkoner!!Det kan jag svära på.. antibiotika ges bara vid sjukdom,, (allt för att undvika resistens)o kraftfoder måste väl de stackarna få för att växa??
    Varför får dom inte växa i sin egen takt då?
  • madigan
    emmapemma4 skrev 2007-12-07 19:20:22 följande:
    Det som är svårt att veta är ju om det verkligen är svenskt trots att märkningen är det. Såg ni inte uppdrag granskning igår om icas ompaketering?!
    Tack!
    Precis du har så rätt...
  • madigan
    kobra skrev 2007-12-07 19:48:38 följande:
    jag måste säga att jag litar mer på butiker här i norr än i söder
    Så är det inte
  • madigan
    turia skrev 2007-12-07 19:12:45 följande:
    Mindre kalkon väger 4,5 kg ca.Den större kan väga över 14 kiloKyckling: 1770g är den vanligaste vikten vid slakt
    Är den fullvuxen då..sk Brolier?
    Jämför den då med en vanlig värphöna.
  • Annamus

Madigan: Du jämförde ju inte med en värphöna, det var ju faktiskt kalkon du sa den var större än... jag lovar, jag har aldrig varit rädd för en höna, eller ens tuppen hur galna tuppar vi än har haft, men kalkonerna, det är inga smådjur som man kan klara av hur lätt som helst.

Ja pappa min var ju hobbybonde då bara, men några karlar i byn var/är bönder på "riktigt", så jag vill gärna stödja den lokala köttproduktionen om jag kan. Dock behöver man ju inte alltid gå genom butikerna. Jag har just nu en hel del älgkött, men mest fårkött i frysen, ett helt får faktiskt, å det vet jag ju extremt väl vart det kommer från.

Kan bara meddela att våra egna kor/tjurar/grisar/hönor/kalkoner/får alltid har haft det mycket bra hos oss, nästan FÖR gott har dom levt. Trist att äta upp dom när dom liksom har hört till familjen, men jaja.

Sedan angående kycklingbroilerserna som fortfarande har det rätt risigt i uppfödningen: Jag blundar och äter, för jag älskar verkligen kyckling! Men vet ni att många kycklinguppfödare ger mald fisk (fiskmjöl) till kycklingarna, så att personer som är allergiska mot fisk inte ibland kan äta kycklingen?

Svar på tråden ~*~*~ Skellefteå!~*~*~