• mamma till Viktor och William

Mina goa vänner!

Det är nu ungefär 2 år sedan de första av oss träffades, väntade barn och pratade konstant om våra små kärlekar. Allt eftersom har nya ansikten kommit till och numera är vi ett härligt sammansvetsat gäng som surrar om det mesta i livet!

VÄLKOMMEN HIT!

Länk till TRÄFFTRÅDEN www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27822698.html

Länk till RECEPTTRÅDEN www.familjeliv.se/Forum-11-265/m26183077.html
    Älskade unge!
  • Svar på tråden Mina goa vänner!
  • Emeraldy

Annika:
    Jo, jag tolkade det ju också som trötthet. Hysterin igår kväll kändes som den kom av Moas egen frustration av att vara övertrött men inte komma till ro. Mest jobbigt för henne själv ju. Ska bli så skönt när hon kan tala om vad som är tokigt Generad

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Pingulina

Sara, fast å andra sidan tror jag inte att de "vet" vad som är tokigt, Jag tänker som att det är en känsla som blir överväldigande till slut. Men när de blir äldre så kan de ju tolka kroppens signaler och sina behov på ett annat sätt så då kanske det inte blir samma kortslutning (förhoppningsvis). Men utbrott av olika slag kommer de ju säkert få ändå.

Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.
  • Emeraldy

Jo, men jag tänkte mer generellt och inte bara igår när hon var som mest hysterisk. Ibland ser man ju hur hon försöker säga nånting till oss och så fattar vi ingenting

Nä, nu ska vi ta en liten promenad till EXPO. Vi har tänkt lägga in en madrass i Moas rum (vi är lite less på att ligga på golvet...) Jag ska se om jag hittar nåt sånt här dra på-lakan.

• Pingulina

Nä, man känner ju sig som ett stort frågetecken ibland

Men Nellie har blivit jätteduktig på att göra sig förstådd nu och använder mest tvåordsmeningar, men även 3 och 4 ord ibland. Och det blir så mycket mindre frustration för henne (och för oss) när vi förstår.

Vi hade ju en tur också nu när vi igen var tvungna att ligga i hennes rum för att hon skulle somna men nu har vi varit stenhåra några kvällar och det har faktiskt fungerat riktigt bra. Det vi har märkt med Nellie är att vi måste vara noggranna med att förbereda henne i tid på att hon ska gå och lägga sig. Vi börjar ca 45 minuter inna med att prata om att hon ska byta till pyjamas, borsta tänderna och gå och lägga sig, och sen håller vi på så med jämna mellanrum och det gör faktiskt stor skillnad!

Nu ska jag fortsätta plocka undan här (och kanske skriva lite på cv:n om jag orkar).

• Emeraldy

Annika:
    Mmm, jag envisas ju med att jag inte vill lämna Moa ensam när hon är så arg/ledsen som hon brukar vara om vi går ut ur rummet. Samtidigt börjar det ju kännas ohållbart att göra som vi gör nu (börjar och börjar - det har nog känts ohållbart länge, men vi vet ju inte vad vi ska göra ) I ett år nu har vi ju fått sitta med Moa nästan varenda kväll och det kan ta upp emot en timme. Skitkul.

• Pingulina

Sara, hade ni inte provat att flytta ut lite i taget? Visst fungerade det ett tag?

• Emeraldy

Ja, i några dagar Men sen var det tillbaka på ruta 1 igen. Under det senaste året tror jag hon har lyckats somna HELT själv utan att vi har varit i rummet, kanske fyra gånger. Jag har ju egentligen ingenting emot att ligga bredvid henne tills hon somnar, OM det bara inte tog sån tid Skrikandes Men hon är ju sällan trött (förutom igår då när hon var övertrött istället ) så får hon välja själv kan hon ju utan problem vara uppe till 21-22 och det vägrar vi gå med på.

Nä, NU ska vi gå till EXPO

• Pingulina

Sara, näe, det verkar ju inte som att Moa är någon kvällstrött människa, men kan det vara så att hon sover för länge på morgonen då? För jag förstår att ni inte vill att hon ska vara uppe till 21-22 på kvällarna, det är ju inte rimligt för en 1-2-åring. Kanske blir hon tröttare när hon börjar på dagis då... Märker ni nån skillnad i trötthet om ni varit ute ordentligt under dagen eller bara varit inne? För det skulle ju kunna vara en idé att prova vara ute med henne i 1-1½ h under för- eller eftermiddagen och se om det gör någon skillnad.

• Alice i Umeå

Hej hej!! Nyss vaknat här. Peter hade också haft ett helvete i igår kväll. Alice hade skrikigt och varit tokarg. Hon har ju fått en ny säng, men hon verkar ändå tycka att den är jättemysig för hon vill gå och lägga sig. Hon hade lagt sig i sängen och Peter satt och läste för henne en stund men sen när Peter skulle gå därifrån hade hon blivit skogstokig och hon har ju ändå somnat själv i sin säng i flera månader. Peter hade gått ner och hon hade stått uppe vid grinden och skrikit jättemycket. Efter några minuter hade P gått upp igen och sagt att han skulle komma upp och sitta med henne om hon gick tillbaka till sin säng. Det gjorde hon och P gick upp. Men hon somnade inte. Sen ringde det på dörren och då skulle hon upp igen så det hade slutat med att hon fick somna på soffan och sen hade Peter burit upp henne.

Alice 051230 och skruttan BF 080426
  • Liloot

God morgon

Gud vilken lyx. Thea sov till halv elva, utan att vakna och äta välling Jag är helt utvilad, nästan för utvilad så man blir seg istället

Sara: Jobbigt med en sån natt... men jag tror som Annika att det kommer bli mycket bättre när hon börjar dagis!

Linda: Jag hade jättegärna följt med!! Men har lovat att skjutsa syrran nu halv tolv till ersboda, sen ska jag vara på face halv fyra och laga en nagel... (jaa, jag vet det låter rååådivigt )

Annika (och Linda) (och alla andra som vill): Vi kanske ska ta Leos lekland imorgon eftermiddag efter barnen sovit? Då hinner jag hämta Thea och komma dit! Dte hade ju varit kul!

Vilken bok är först i Stieg Larsson triologin?

Thea 060514
Svar på tråden Mina goa vänner!