• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest

Pasadena: Under den första kvällen när du kurar så behöver du ju inte bara stå utanför dörren och lyssna på hennes gråt utan stå vid sängen och buffa eller gör solfjädern. För mig är det 1000 gånger lättare att stå ut med hennes skrik när jag är där och gör något för att hjälpa henne. JAg skulle aldrig orka stå utanför dörren och lyssna på henne om hon var ledsen och förvirrad. För mig är det fördelen med SHN-kuren. Om kuren kan funka på min mellantjej så kan man få vilken unge som helst att sova med den. Hon var verkligen inte lätt att få att sova/somna.

lottiec: Sova-Hela-Natten-Kuren enlig Anna Wahlgren. Den finns för äldre barn med om du är intresserad.
    Läs mer på: www.annawahlgren.com

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena

Mamasnest, hur gick kurandet till med din mellantjej? Hur lång tid tog det innan hon sov på nätterna/dagarna?

Jo, självklart är det bra att kunna hjälpa barnet bli lugnt, min dotter gillar dock inte alls att bli buffad och försöker vända sig om och ålar sig. Känns lite jobbigt att behöva tvinga henne till magläge om hon försöker komma loss..

• Tozza

Vår dotter har gått på dagis och för vår del har det inte varit någon skillnad. Men sen har ju hon som sagt konstaterad "sömnrubbning" och många av dom vi träffat på ang vår dotters sömnproblem sa att det antagligen skulle bli bättre när hon började på dagis iom att hon skulle bli mer aktiverad osv. Så det kan nog säkert bli så för en del?

Är det nån av er här som har sådana barn som har ordentliga sömnproblem och träffar läkare, psykolog mm för det och får hjälp?

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Mamma till bröderna bus
    Tozza skrev 2008-01-01 21:24:32 följande:
    Vår dotter har gått på dagis och för vår del har det inte varit någon skillnad. Men sen har ju hon som sagt konstaterad "sömnrubbning" och många av dom vi träffat på ang vår dotters sömnproblem sa att det antagligen skulle bli bättre när hon började på dagis iom att hon skulle bli mer aktiverad osv. Så det kan nog säkert bli så för en del?Är det nån av er här som har sådana barn som har ordentliga sömnproblem och träffar läkare, psykolog mm för det och får hjälp? 
    japp, vi har träffat läkare, som inte hittade något fel, men som funderade på om vi skulle ge sömnmedel ( vilket inte vi ville), vi fick stöd av bup, en av sköterskerna på bvc städde oss, sen fick min son ett par anfall då han svimmade, vi fick då träffa en barnneurolog ( felix har något som heter affekt kramper, vilket är helt ofarligt, men man kan säga att han "fastnar i gråten" så att han håller andan och svimmar) denna underbara läkare tipsade oss om omega3 och det hjälpte på vår lilleman.. men nu är han ju sjuk, så lite nervös är man ju...
    Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • Mamasnest

Pasadena: Menar du tills hon sov hela nätter utan att vakna eller hela nätter då jag inte behövde amma utan bara ramsa lite för henne för att få henne att somna om? Det sistnämda tog några dagar medans det första tog några månader. Det tog dock bara några dagar att kunna få henne att somna om utan gråt.
    Sover hon på rygg annars? Min lilltjej gör det och henne buffar jag på sidan, lägger jag henne på mage så får hon tokspel. Det går jättebra att buffa på sidan, inte lika bra som på magen men går det inte på mage så gör det inte.

Trebarnsmamma på heltid
  • Pysseltjejen

Tänkte bara säga, om vi ändå är inne på lite sovmetoder.

Vi körde "stolmetoden" på vår kille när han var 7 månader och det fungerade verkligen alldeles utmärkt, han lärde sig att somna själv och somna om själv efter ca 1 vecka. Tycker det var en ganska snäll gråtmetod. Vi provade 5 miunters och det var totala katastrofen...han kräktes den 3:e natten så fort man la han i sin säng..så inget för oss. Men stolmetoden fungerade jättebra och han blev trygg i sig själv att somna på egen hand.

Som sagt, han sov bra tills han var 16 månader, sen började kalaset..i samband med att vi gick över från att sova 2 ggr per dag till 1 gång. Nån mer som har märkt att sömnstrulet började i det sammanhanget??

• Pysseltjejen

ja, jag tillhör ju som som har provat alla sömnmetoder känns det som.

Vi försökte även med Anna W, fick lite framgång där men jag tror att han är lite för gammal för det (fast det sägs att det finns ingen åldersgräns), men nu finns det ju så mycket mer medvetenhet och vilja än hos en 7 månaders så för oss fungerade den inte så bra.

Pantleys "NCSS" har vi också provat - gav abslout ingenting, tyvärr.

Supernanny, fungera också ett tag...men sen gick det i baklås igen.

Vi får alltid en förbättrning ett tag sen, går det bara bakåt och blir ännu värre. Men vi håller ju stenhårt på rutiner och gör likadant (nästan) varje natt...så jag fattar inte vad vi gör för "fel". har också funderat om det är nåt annat, nåt medicinskt men vad?

jag blir en smula avis på er som kan ta över ungen till er säng, vår kille vägra sova hos oss (han är inte van vid det, så han börjar leka istället) man kanske får ändå lite sömn fast man har en lite fot i ansiktet??

• Pum

Att BVC kan vara skeptiska mot fiskleverolja är nog rätt vanligt. Sveriges samhälle överlag är rätt skeptisk mot "det naturliga" om det så fungerar jättebra i övriga norden och europa. Tyvärr är det lite av den svenska mentaliteten som jag ändå tror håller på att lättas upp mer och mer.

• Mamasnest

Pysseltjejen: Vi provade också NCSS men tyckte inte heller att den gav något. Allt går ju liksom ut på att barnet ska bli äldre och därför sova bättre känns det som. Eller så var det jag som inte fattade vad den gick ut på. Räcka ut tungan
    Vi har heller aldrig kunnat ta upp mellantjejen och lägga henne mellan oss, hon har sovit i egen säng från början och blir bara stressad om vi försöker samsova med henne.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!