• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pasadena

Mamasnest,
    du förstörde nog inget. Låtsas som det inte har hänt nåt och kör på Det går ju jättebra för er ju!
    Lillfisan har varit heelt speedad sen hon vaknade, givetsvis iom att hon sovit så illa på natten. Hon låg och sprallade och gjorde pruttljud med munnen, i ett. Gick knappt att få henne lugn. Hon slocknade mitt i en protest när jag skulle lägga henne, alldeles nyss.

• Tozza
    lillis05: Jag håller med dig fullständigt om all du skrivit ovan.

Har man testat allt, alla metoder, strikta rutiner (som är väldigt viktigt har jag fått lära mig av barnpsykologen), fått div undersökningar av läkare för ev fysiskt fel, så är det kanske inte "vanliga" sömnstörningar. Det finns hjälp att få både till barnet och föräldrarna!

Sen så är självklart "vanliga" sömnstörningar nog så jobbigt för dom som har det, efterssom man som människa inte är van vid så lite sömn.

Nu är Alizia genomförkyld och hostar segt slem, ja det var den natten.....  Är jätte orolig att vi inte ska kunna göra operationen av halsmandlar och ev polyper på måndag!

Hoppas att Ni sovit gott!
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza

Alizia var oxå väääldigt nära att hamna på blocket inatt, eller morse. Vid 04.00 vägrade hon sova mer (hade då trots sömnmedelet varit vaken 5-6ggr redan), vid 05.00 när mannen gick upp satt hon i vår säng och "sjöng" Lilla Snigel akta dig.... Måttligt glad mamma hade hon då....  Men sen är hon ju som sagt sjuk så då kan man ju inte förvänta sig så mkt.

• Pasadena
    Lillis05 skrev 2008-01-03 09:25:24 följande:
    Kanske kommer jag att skriva något som provocerar vissa, men jag gör ett försök... Men först; Blev bara såååå glad över att det ÄNTLIGEN dykt upp en sån här tråd! Jag har tyvärr inte haft möjlighet att läsa igenom alla svar men tror mig vara med på noterna...Visst finns det väl de som håller med mig... att man, när man haft LÅNGTGÅENDE o ENORMA problem med barnens sömn, med stor skeptiscism läser det andra skriver om "sömnproblem" för att fösöka syna o få grepp om ifall detta är ett verkligt "fall" eller inte!? Ja alltså... vi har verkligen provat ALLT konsekvent efter "konstens alla regler" utan några som helst resultat. Det handlar inte om att vi är pippliga föräldrar som inte klarar av att våra barn gråter lite, protesterar lite, vaknar ett par ggr per natt (vad mer kan man vänta sig av barn som ständigt utvecklas), låter i sömnen etc. Jag var kanske liiiite mer känslig med första barnet, men inte nu... När man själv lever i ett rent helvete o är så obeskrivligt trött är man så väldigt känslig för att diskutera sömn med andra som tror sig ha lika stora problem men som egentligen har fullt normala barn o där man faktiskt kan få bukt med sömnproblemen om man konsekvent tar kampen, båda föräldrarna håller på samma strikta rutiner o håller ut etc... Det är ju inte alltid enkelt men vad jag har förstått funkar det på merparten av barn... Om jag har förstått rätt så finns det fler i den här tråden som känner som jag... som jag skrev ovan o som alltid undrar "vet de verkligen hur det är?" - utan att för den skulle försöka tävla om vem som har det VÄRST! Så då undrar man... är det så många som har det så för jävligt? Det finns ju i alla fall många inlägg här på tråden... om så är fallet kan man äntligen andas ut, i någon mån,... VÅRT barn är alltså inte ngt i särklass, extremt onormal när det kommer till sömnen?! Kanske kan man nu också på riktigt intala sig att det inte är vi föräldrar som på ngt vis gjort det så här illa...Som flera skrivit här... orkar inte dra hela storyn...kan ibland kännas som det bara är för att bevisa ngt... Kan bara kort berätta att vi har en son på 3 som sover bra, bäst bredvid mamman o pappan, tvillingtjejer på 1 år där den ena tjejen sovit ok ända fram till 9-10 mån ålder då hon som så många andra började skrika i sin säng, sträcka upp händerna, skaka galler, protestera, sova oroligt, vakna flera ggr/natt etc. Men hon känns fullt hanterbar, så som barn är mest, orkar man bara ta fajten så blir det bättre med henne... Det är våran andra dotter som har sömnproblem o har så haft ända sedan hon var ca 5,5 mån. Efter ett par mån pratade vi med BVC o fick då de välkända råden om sömn o läggning. Vi gjorde en ny ansats o la ner mkt tid o kraft på rutinerna, men utan resultat. Efter ytterligare ett par mån fick vi träffa en barnpsykolog som varit ett otroligt stöd. Under resans gång har vi även sökt läk flera ggr då vi varit säkra på att hon MÅSTE VARA SJUK! Vad ska man annars tro när ett barn som är mätt, torr, lagom varm/kall, får vara nära sin mamma/pappa etc men ändå skriker som en galning nätterna igenom! Sömnproblemens karaktär har varierat; periodvis har hon vaknat varje hel eller halv timme större delen av natten (självklart med mkt kraft att få henne att somna om däremellan), hon har också periodvis varit vaken o skrikit 2-3 tim i streck, hon har periodvis vaknat efter bara 40 min när man lagt ca 2 tim på att söva, för att sedan försöka ha ork till samma procedur, för att hon sedan ska vakna kort därefter igen etc. SJÄLVKLART har vi försökt med att låta henne sova hos oss eller bredvid mamma/pappa i en annan säng - det har inte haft ngn betydelse! Hon har sovit lika oroligt o gråtit lika mkt där. JUST NU har vi det ok... sedan en tid tillbaka får dottern nämligen medicin, Theralendroppar, som gör att hon sover betydligt mer o lugnare. Nu verkar det som hon kommer ner i djupsömn o är inte lika lättväckt för minsta knarr i golvet eller så... Å DET ÄR SÅ UNDERBART ATT FÅ SOVA NÅGORLUNDA (självklart ä det lite cirkus o spring o vakentid om nätterna,men inte jämförbart!)! Under tiden pågår också en medicinsk utredning av henne för att kontstatera om det finns med. "fel" eller om det "bara" är fråga om en extrem sömnstörning.Mitt råd är at få prata med en barnpsykolog som verkligen vet, kan o förstår. Ngn som kan stötta o ge feedback. Detta tär ju enormt mkt på familjen, förhållandet, det sociala livet JA ALLT! Vi tänker, väntar, hoppas...tänk om det vore så enkelt att det är polyper i näsan eller förstorade halsmandlar som är problemet...Lycka till o hör gärna av er...
    Oj oj stackare, och stackars lilla tjejen som inte kan få sova Fast underbart att det börjar bli bättre

Vi har kontakt med spykolog men det enda de gör är att försöka övertyga oss om att vår dotter är ffrisk och och att detär normla att hon sover såhär illa. Jag kan aldrig tro att det är normalt för en bebis att ständit vara trött, rödögd och ha mörka ringgar under ögonen men smatidigt ha SÅ svårt att somna, hur man än bär sig åt för att hjälpa henne att komma till ro.
  • Pasadena
    Tozza skrev 2008-01-03 10:01:11 följande:
    Alizia var oxå väääldigt nära att hamna på blocket inatt, eller morse. Vid 04.00 vägrade hon sova mer (hade då trots sömnmedelet varit vaken 5-6ggr redan), vid 05.00 när mannen gick upp satt hon i vår säng och "sjöng" Lilla Snigel akta dig.... Måttligt glad mamma hade hon då....  Men sen är hon ju som sagt sjuk så då kan man ju inte förvänta sig så mkt.
    Åhh "lilla snigel akta dig" vad gulligt Fast jag förstår att du inte tyckte det mitt i natten
  • Tozza
    pasadena: Nää visst har man svårt att tro att det ska vara så här. Vi har träffat barnpsykologen i över ett halvår (typ varannan vecka) och hon hävdar varje gång jag säger att det inte är normalt (för visst frågar jag det varje gång vi ses), att "visst är det inte vanligt att barn sover så här, men det är inte ovanligt heller, hon säger att hon istort sett hela dagarna arbetar med föräldrar och barn som har sådana sömnproblem som vi"

Samtidigt så försöker vi ju reda ut om det finns något fysiskt eller psykiskt som kan vara boven. Det första var ju rutiner, en del är mer känsliga för om man inte har strikta rutiner hela dagarna, speciellt vid nattningen och hur man gör på nätterna. För oss hjälpte det en hel del, vi tyckte att vi hade rutiner och har haft sen Alizia var 5mån (mat och sovtdier, coh gjort likadnat vid nattning mm) - men barnpsykologen styrde upp dom mer, och framför allt hur vi skulle göra på nätterna - för tillslut stod vi och inte visste vad vi skulle göra när hon vaknade för 22:a gången den natten. Vi pratar även mkt om allt runt omkring, om det kan vara nått där som stör, vilket det kan ha varit för vår del (vi har flyttat 2 ggr, bytt dagis 2 ggr osv). Men den största hjälpen barnpsykologen ger är stöttning och peppning, ser till så vi inte vacklar. Det blir nästan som 1,5 timme familjerådgiving, för jag och min man kan oxå älta av oss allt det man funerat på under veckan (det blir ju en hel del slitingar när man aldrig får sova)

Vår barnpsykolog är min idol!
  • Mamasnest

Åh vad små saker kan göra en glad. Det gick hur bra som helst att lägga henne nu för en lunchlur. Jag la ner henne och gick ut med ramsan, sedan fick jag ramsa två gånger utanför dörren men på några få minuter sov hon.
    Jag vet inte hur det är för er men för mig stärker det självförtroendet inför kvällens nattning.

Varför krånglar det igen för mig tro när hon sov så himla bra i flera nätter? Kanske hon är sjuk eftersom storasyster varit hängig i flera dagar och slutligen började kräkas. Eller så kanske det är tänder på G, hon har ju inte en enda trots att hon är 6½ månad.
    Sambon åker på kurs till SKottland en vecka här så snart som möjligt, då bara måste sömnen vara bättre.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag skulle aldrig få för mig att döma en person för det tillvägagångssätt de använder för att få sitt barn att sova. Sovmetoder och läkemedel tar föräldrar bara till när de tror att det är det enda sättet att få sitt barn att sova. Jag litar till föräldrars förmåga att kunna tyda sitt barn och avläsa vad det behöver. Personligen skulle jag ha svårt för 5MM men är övertygad om att den kan funka för andra.
    Just nu vet jag inte var jag ligger, kurar enligt AW men tycks bryta reglerna hela tiden. Bara storasyster mår bättre kanske det blir lättare att kura också...

Om det är normalt för barn att vara helt utmattade av sömnbrist (som min mellantjej var) så tycker jag att det låter galet. Barnets utveckling och motorik kan ju bli hämmat om inte barnet får tillräckligt med sömn. Dessutom är det ju när barnet sover som de växer. Är det normalt kan vi ju lägga ner allt det här och bara sitta och stirra på våra skrikande barn med tom blick och gissa vem som till slut somnar först av utmattning.

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena
    Mamasnest skrev 2008-01-03 12:42:04 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att döma en person för det tillvägagångssätt de använder för att få sitt barn att sova. Sovmetoder och läkemedel tar föräldrar bara till när de tror att det är det enda sättet att få sitt barn att sova. Jag litar till föräldrars förmåga att kunna tyda sitt barn och avläsa vad det behöver. Personligen skulle jag ha svårt för 5MM men är övertygad om att den kan funka för andra. Just nu vet jag inte var jag ligger, kurar enligt AW men tycks bryta reglerna hela tiden. Bara storasyster mår bättre kanske det blir lättare att kura också...Om det är normalt för barn att vara helt utmattade av sömnbrist (som min mellantjej var) så tycker jag att det låter galet. Barnets utveckling och motorik kan ju bli hämmat om inte barnet får tillräckligt med sömn. Dessutom är det ju när barnet sover som de växer. Är det normalt kan vi ju lägga ner allt det här och bara sitta och stirra på våra skrikande barn med tom blick och gissa vem som till slut somnar först av utmattning.
    Men precis. Fast enligt "visssa" så skulle ökad närhet ge bättre sömn tydligen. Som om man inte ger sitt barn närhet liksom..
  • Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-03 12:48:51 följande:
    Men precis. Fast enligt "visssa" så skulle ökad närhet ge bättre sömn tydligen. Som om man inte ger sitt barn närhet liksom..
    Öhhhh, det beror väl på barnet?!
    Min äldsta pojk föddes för tidigt och alla sa att det tar längre tid för för tidigt födda barn att hitta rutiner samt att de behöver mer närhet. JAg bar och bar och bar de första veckorna och la honom brevid mig i sängen för att få honom att sova men han bara skrek och skrek. En dag la jag honom i spjälsängen, släckte och gick ut ,då somnade han på stört. Sedan tog det några veckor tills han sov 12 timmars nätter då han var i princip nyfödd enligt korrigerad ålder. Det är så olkika det där och det känner varje förälder av förr eller senare tror jag. Personligen har jag provat både att samsova, låta dem sova i egen säng, amma till sömns, låta dem somna själva och ändå har de utvecklats olika.
    Mellantjejen sov kanppt alls på dagen redan när hon var några veckor gammal, något sånt lär man inte barnen utan det tror jag att man föds med.
    Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!