• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamma till bröderna bus
    Tozza skrev 2008-01-02 09:59:53 följande:
    Vad fick ni för råd hos bup? Vi har oxå varit på div läkarundersökningar och de hittar inget fysiskt fel till varför vår dotter inte sover, hon är 1½år och har stora sömnproblem - har haft sen hon föddes, men första året räknar man ju inte med att få sova så vi trodde att det skulle vara så. Vi har i över 6mån gått till en barnpsykolog varannan vecka för att se om hon kan hjälpa oss, både Alizia och vi föräldrar, för man är inte människa när man inte får sova. Men vi har gjort allt vi kan och både barnläkarna och barnpsykologen står frågande. Vi har efter att det stod mellan att lägga in Alizia på barnkliniken på heltid eller prova sömnmedel, provat sömnmedel i 10dagar först för att "bryta sömnmönstret", vilket inte hjälpte nått vidare. Vi fick efter ett tag igen prova 10dagar till - inget resultat, mer än att vi som föräldrar höll på att gå under och Alizia har inte växt och "haft ork" till att utvecklats motoriskt osv. Nu får hon städigt sömnmedel, inget jag tror nån förälder vill ge sitt barn, men på det sover hon iaf 2-3timmar isträck vilket är underbart! Som sagt har man inte varit i den här sitsen utan "bara" har vanliga sömnproblem så är det svårt att förstå. Jag blir arg när folk (speciellt de utan barn som vet om våran sits) klagar över att de bara fått sova 5timmar/dygn - 5 timmar för oss isträck skulle vara underbart. Vi räknar inte med att Alizia nånsin ska sova 8-10tim/dygn, men vårat mål är just 5-6timmar isträck.Nu på måndag ska de ta bort min dotters halsmandlar, ev kan det vara det som stör henne så att hon inte kan sova. Vi har varit hos massa expert läkare och en av de tyckte att halsmandlarna såg lite stora ut så att det var värt att ta bort dom. För mig känns det som en chansning, men dom är ju experter och ska ju veta vad dem pratar om. Vi får väl se om det hjälper. Jag vågar inte hoppas, gör jag det, och vi om 3veckor fortfarande står där vi är idag vet jag inte vad vi gör. Men vi har jätte bra "team" omkring oss med BVC, barnkliniken och barnpsykolog.Så mitt råd är att om ni inte känner att ni orkar, be om hjälp att styra upp situationen. Vi trodde som sagt att det var normalt att barnet inte sov så mkt (första barnet å allt) och bad aldrig om hjälp, men BVC var uppmärksamma och såg att allt inte stod rätt till och skickade oss vidare.Lycka till!
    Jag tyckte inte vi fick så mycket råd igentligen utan vi blev nog mer peppade och förstådda.. för det är ju som du säger, när man förklarar hur en natt ser ut så får man bara höra - ja men barn vaknar på nätterna, visste du inte det ( typ).. men det är skillnad, de som tycker det är jobbigt att gå upp amma eller ge flaskan 2-3 ggr /natt och en som vaknar var 20 min hela natten igenom...  Felix har oxå stått stilla både vikten och utvecklingen, han är 14 mån, han går inte än, men tror det kommer snart.. när vi började med omega3 så han började sova så gick han upp 500g på mindre än en månad.. det säger en del tycker jag Månaden innan gick han ner 200g :( för oss var det ju en simpel förskylning som startade eländet med sömnen, så nu när han är så sjuk och hostar och så, jag tror vi kommer få en trött kille igen, men jag hoppas att omegan fortsätter att fungera... hoppas att din tjej oxå börjar sova snart :) STYRKA!!!
    Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • Pasadena

Tozza och bussig

när man läser era inlägg så får man faktiskt svart på vitt hur vikrigt det är för barn att få sova ordentligt. Är så innerligt trött på alla som inte förstår utan säger att barn sover när de behöver och at man inte ska styra barns sömn. Men hur länge ska man palla det? När man själv håller på att gå under av sömnbrist och barnet blir frustrerat och ständigt övertrött för att det aldrig får vila kan det väl knappast skada att på olika sätt få barnet att sova?

Självklart är sovmetoder eller sömnmedel inte något man tar till i första hand, det vill väl inen förälder göra men nä man ser hur dåligt barnet mår av att inte få sova och att man själv mår såå dåligt av  sömnbrist ohc att se sitt barn bli tröttare och tröttare, ja då har man inget val.

bussig
    hur funkade hostmdicinen för din son? Har nämligen läst att möllipect även kan ha motsat effekt, dvs att barnet blir speedat istället. Hoppas inte din son blev det!

• lillasnövit

Applemum: Nej sjukhusbesöket hade inget med sömnen att göra, de skulle kolla ner i hals/magsäck pga att han sätter i halsen och kräks ofta. Som väl var såg allt helt normalt ut och vi är nu hemma igen.

Mamasnest: Vi har beslutat att vänta en natt med kuren, sonen har haft en så rubbad och kämpig dag på sjukhuset, har inte ätit mer än välling på ett dygn och det känns inte humant att kura honom när man inte vet att han ens har ätit ordentligt under dagen. Men till helgen så! Lär återkomma

Pasadena skrev 2008-01-02 14:51:24 följande:
    Tozza och bussignär man läser era inlägg så får man faktiskt svart på vitt hur vikrigt det är för barn att få sova ordentligt. Är så innerligt trött på alla som inte förstår utan säger att barn sover när de behöver och at man inte ska styra barns sömn. Men hur länge ska man palla det? När man själv håller på att gå under av sömnbrist och barnet blir frustrerat och ständigt övertrött för att det aldrig får vila kan det väl knappast skada att på olika sätt få barnet att sova?Självklart är sovmetoder eller sömnmedel inte något man tar till i första hand, det vill väl inen förälder göra men nä man ser hur dåligt barnet mår av att inte få sova och att man själv mår såå dåligt av  sömnbrist ohc att se sitt barn bli tröttare och tröttare, ja då har man inget val.bussighur funkade hostmdicinen för din son? Har nämligen läst att möllipect även kan ha motsat effekt, dvs att barnet blir speedat istället. Hoppas inte din son blev det!
    han har bara fått 3 doser av den än, han är väldigt trött, men sen om det är för att han är riktigt sänkt av febern eller om det är host medicinen är svårt att säga, natten var hemsk, men idag har han sovit massor, men jag tror det håller på att vända nu, för han verkar känna hunger igen, även om han inte riktigt vill äta så verkar han hungrig, fått i honom ca 150 ml välling vid två tillfällen idag, och en massa saft, festis och vatten han åt t om ett digestive kex.. tror det visar sig inatt eller imorgon natt om mdicinen försämrat sömnen, just nu är han fortfarande för sänkt av feber och sjudom... stackars lilleman
  • Pasadena

bussig,
    det låter iaf positivt (förstå mig rätt nu) att han är sänkt av sjukdomen och inte tvärtom. Min dotter sov 5-6 timmar /dygn när hon var sjuk förra veckan och tog inte alls igen någon sömn eller sov mer bara för att hon var sjuk..

• Mamasnest

Här har 2-åringen kräkts och minstingen skrikigt hela eftermiddagen/kvällen. Nu har de sovit sedan kl 19 men den minsta gnyr i sömnen hela tiden. Undra vad vi har att vänta oss av natten?!

Trebarnsmamma på heltid
    Pasadena skrev 2008-01-02 19:32:44 följande:
    bussig,det låter iaf positivt (förstå mig rätt nu) att han är sänkt av sjukdomen och inte tvärtom. Min dotter sov 5-6 timmar /dygn när hon var sjuk förra veckan och tog inte alls igen någon sömn eller sov mer bara för att hon var sjuk..
    ja det är lite skönt att han är sänkt men han vaknar hela tiden och är jätte ledsen, så det blir mycket spring in till honom ( han sover lika dåligt hos oss) men idag verkar han lite piggare och en aningen gladare oxå, tycker det svåraste är att få i medicinen, han total vägrar..
  • 3hjärtan

Kanske kommer jag att skriva något som provocerar vissa, men jag gör ett försök... Men först; Blev bara såååå glad över att det ÄNTLIGEN dykt upp en sån här tråd! Jag har tyvärr inte haft möjlighet att läsa igenom alla svar men tror mig vara med på noterna...

Visst finns det väl de som håller med mig... att man, när man haft LÅNGTGÅENDE o ENORMA problem med barnens sömn, med stor skeptiscism läser det andra skriver om "sömnproblem" för att fösöka syna o få grepp om ifall detta är ett verkligt "fall" eller inte!? Ja alltså... vi har verkligen provat ALLT konsekvent efter "konstens alla regler" utan några som helst resultat. Det handlar inte om att vi är pippliga föräldrar som inte klarar av att våra barn gråter lite, protesterar lite, vaknar ett par ggr per natt (vad mer kan man vänta sig av barn som ständigt utvecklas), låter i sömnen etc. Jag var kanske liiiite mer känslig med första barnet, men inte nu... När man själv lever i ett rent helvete o är så obeskrivligt trött är man så väldigt känslig för att diskutera sömn med andra som tror sig ha lika stora problem men som egentligen har fullt normala barn o där man faktiskt kan få bukt med sömnproblemen om man konsekvent tar kampen, båda föräldrarna håller på samma strikta rutiner o håller ut etc... Det är ju inte alltid enkelt men vad jag har förstått funkar det på merparten av barn...

Om jag har förstått rätt så finns det fler i den här tråden som känner som jag... som jag skrev ovan o som alltid undrar "vet de verkligen hur det är?" - utan att för den skulle försöka tävla om vem som har det VÄRST!

Så då undrar man... är det så många som har det så för jävligt? Det finns ju i alla fall många inlägg här på tråden... om så är fallet kan man äntligen andas ut, i någon mån,... VÅRT barn är alltså inte ngt i särklass, extremt onormal när det kommer till sömnen?! Kanske kan man nu också på riktigt intala sig att det inte är vi föräldrar som på ngt vis gjort det så här illa...

Som flera skrivit här... orkar inte dra hela storyn...kan ibland kännas som det bara är för att bevisa ngt... Kan bara kort berätta att vi har en son på 3 som sover bra, bäst bredvid mamman o pappan, tvillingtjejer på 1 år där den ena tjejen sovit ok ända fram till 9-10 mån ålder då hon som så många andra började skrika i sin säng, sträcka upp händerna, skaka galler, protestera, sova oroligt, vakna flera ggr/natt etc. Men hon känns fullt hanterbar, så som barn är mest, orkar man bara ta fajten så blir det bättre med henne... Det är våran andra dotter som har sömnproblem o har så haft ända sedan hon var ca 5,5 mån. Efter ett par mån pratade vi med BVC o fick då de välkända råden om sömn o läggning. Vi gjorde en ny ansats o la ner mkt tid o kraft på rutinerna, men utan resultat. Efter ytterligare ett par mån fick vi träffa en barnpsykolog som varit ett otroligt stöd. Under resans gång har vi även sökt läk flera ggr då vi varit säkra på att hon MÅSTE VARA SJUK! Vad ska man annars tro när ett barn som är mätt, torr, lagom varm/kall, får vara nära sin mamma/pappa etc men ändå skriker som en galning nätterna igenom! Sömnproblemens karaktär har varierat; periodvis har hon vaknat varje hel eller halv timme större delen av natten (självklart med mkt kraft att få henne att somna om däremellan), hon har också periodvis varit vaken o skrikit 2-3 tim i streck, hon har periodvis vaknat efter bara 40 min när man lagt ca 2 tim på att söva, för att sedan försöka ha ork till samma procedur, för att hon sedan ska vakna kort därefter igen etc. SJÄLVKLART har vi försökt med att låta henne sova hos oss eller bredvid mamma/pappa i en annan säng - det har inte haft ngn betydelse! Hon har sovit lika oroligt o gråtit lika mkt där.

JUST NU har vi det ok... sedan en tid tillbaka får dottern nämligen medicin, Theralendroppar, som gör att hon sover betydligt mer o lugnare. Nu verkar det som hon kommer ner i djupsömn o är inte lika lättväckt för minsta knarr i golvet eller så... Å DET ÄR SÅ UNDERBART ATT FÅ SOVA NÅGORLUNDA (självklart ä det lite cirkus o spring o vakentid om nätterna,men inte jämförbart!)! Under tiden pågår också en medicinsk utredning av henne för att kontstatera om det finns med. "fel" eller om det "bara" är fråga om en extrem sömnstörning.

Mitt råd är at få prata med en barnpsykolog som verkligen vet, kan o förstår. Ngn som kan stötta o ge feedback. Detta tär ju enormt mkt på familjen, förhållandet, det sociala livet JA ALLT!

Vi tänker, väntar, hoppas...tänk om det vore så enkelt att det är polyper i näsan eller förstorade halsmandlar som är problemet...

Lycka till o hör gärna av er...

• Pasadena

mamasnest
    hur gick natten?
    här har det varit uppvak var 30:e min från 18,45 fam till 00 och sen en gång i timmen fram till 7,30
    trodde jag skulle bli tokig där nåntans mitt i natten och låg och formulerade en blocket-annons i huvvet..( )

• Mamasnest

Lillis05: Välkommen hit till oss andra som känner igen oss i sömnlöshet. Här råder ingen tävlan vad jag har sett, men jag har inte hängt här så länge. Jag tycker att folk i den här tråden glädjs med varandra när det går bra och peppar när det inte går bra.

Pasadena: Usch vad jobbigt, sådana nätter längtar man inte efter. När min son var 3 år försökte jag byta honom mot en smögåstårta på Coop då han var som mest trotsig.
    Mellantjejen kräktes en gång till vid 23 men sov sedan bra till kl 06. Lillan sov men skrek till i sömnen var 20:e minut fram till kl 3.30 då hon verkligen började skrika. Jag försökte få henne att somna om utan bröstet i 20 min men gav sedan upp eftersom jag var rädd att hon skulle väcka storasyster som var sjuk. Vid 4.30 somnade hon om och sov till kl 7 vilket var helt ok. Det märks på henne att hon har sovit mer i natt för hon är inte så gnällig idag. Hoppas att jag inte förstörde kuren genom att ta upp henne när hon skrek. Fundersam

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!