Hund i väska?!
Någon som bär omkring med sin hund i väska?
Eller någon som har köpt en väska just för att kunna bära sin hund i den?
Varför?
OCh vad har ni för hund?
Jag är på riktigt nyfiken.
Någon som bär omkring med sin hund i väska?
Eller någon som har köpt en väska just för att kunna bära sin hund i den?
Varför?
OCh vad har ni för hund?
Jag är på riktigt nyfiken.
Jag har en väska till min Jack Russel. Den sitter han i enbart när vi åker buss, eftersom att små hundar måste sitta i väska enligt Östgötatrafikens regler.
Alltså, föreställ er detta: Jag ska hem till min kompis som bor cirka två-tre kilometer härifrån. Jag vill inte att Rally ska gå den sträckan (hon är inte van och valpar ska inte motioneras så) och har därmed två alternativ:
1. Packa ner henne i en väska, där hon får sitta och ha det varmt och skönt.
2. Packa ner henne i en bur (i bilen), där hon får sitta och ha det varmt och skönt.
Bilalternativet går snabbare, men tär mera på miljön och känns rätt onödigt då det inte alls är långt. Bara för långt för min valp att gå. Men jag bör då alltså, med hänsyn till min valp, antingen pina henne att gå en sträcka hon inte är van med eller starta igång bilen för att köra den relativt korta sträckan? Allt för att slippa väska. Varför? Vad är det som är så magiskt med buren i bilen, som väskan saknar?
Jag förstår ärligt inte alla upprörda känslor?!? Både från de som är för och de som är emot.
När jag ser en hund i en väska så tänker jag, ifall jag öht tänker på det, att det säkert finns en bra anledning till att ha den där i väskan. Tex att hunden kanske tycker det är läskigt att åka rulltrappa, eller kliva på tunnelbanan, eller någon annan anledning som jag inte ens kan föreställa mig, som inte har någon hund.
Vi bor på gård och hundarna har rast gård men får även sprinag fritt på vår tomt på 7,5 ha. Men jag har faktiskt både bur och väska till hundarna och det gillar dom skarpt. När jag hämtade hem min tax som 8 veckors valp så köre vi först bil på över 15 mil och då hade jag henne i en mini bag och sedan fög vi 2 sträckor för att tilllut bli hämtade av gubben och åka 8 mil, hela tiden så åkte gumman i minibagen som numera är deras väska som vi har borstar koppel etc i men vi fick en del av filten som hon är uppväxt på så den låg i bagen och så satte la vi in bagen i hennes bur så hon kände trygghet och vande sig mjukt med flytten. Hon valde själv när hon inte längre ville ligga i bagen längre.
Förut ahde jag tyckt det varit lite löjligt med att resa med hund i väska men tyckte det var så händigt att ha med henne i den att jag köpt n väska som jag använder ibland när vi åker någonstans.
Har en mycket stabil hund med gott självförtroende, i väska eller utanför.
Så att alla förstår mig rätt...
Det är inte "väskan" i sog som jag undrar över....
Utan ANLEDNINGEN till varför man väljer att ha en HUND i en väska.
Oavsett storlek så är det en hund.
Stora hundar får absolut inte motioneras som små valpar, men ser ni någon med en rottis i en väska?
Att ha sin hund i en väska brukar hänga ihop med andra beteenden hos ägaren.
Som tex, söta kläder, strasshalsband och en liten säng=)
Inget fel i att hunden har en sovplats eller ett fint halsband iof.
Men varför köper man en HUND för att sedan klä på den kläder och låta den bli buren? Oavsett storlek behöver den arbeta.
Don efter person givetvis.
En liten hun lämpar sig givet inte som draghund (om den inte drar någon välldigt liten sak då) men den måste ändå arbeta.
Att sitta i en väska för att världen är så stor och farlig gynnar inte hunden.
Och dessutom är det inte mindre hund för att den väger mindre.
Det är det som är problemet.
Man låter inte hunden klara av det som en hund klarar.
Man hindrar hunden från att vara hund.
Ingen som har funderat på varför småhundar är skälliga, hoppiga, stissiga, osäkra och ibland tom aggresiva?
För att ägaren tyckder den är så söt när den hoppar och har sig kanske?
Tänk om jag skulle fostra min mastiff som många med småhundar fostrar sin hund.
Behandla den som "en i familjen" låta den hoppa på folk, skälla och morra, dra i kopplet...
Någon som ser vart jag vill komma?
Oavsett storlek är det en hund.
Eller?