• Kryxan

Hund i väska?!

Någon som bär omkring med sin hund i väska?
    Eller någon som har köpt en väska just för att kunna bära sin hund i den?

Varför?
    OCh vad har ni för hund?

Jag är på riktigt nyfiken.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Svar på tråden Hund i väska?!
  • Kryxan
    LillaLulla skrev 2007-12-18 13:38:30 följande:
    Nej, det är absolut ingen ursäkt för att stoppa ner den i en väska. Än värre att stoppa ner den i en bur i en bil! Jävla djurplågare alltså. Alla borde förstå att valpar inte är skapta för att förflyttas längre än de kan gå själva.Måste säga att jag inte riktigt förstår ditt resonemang här. Jag lämnar ogärna min valp ensam hemma eftersom jag vet att det gör henne stressad (eller åtminstone förut). Så jag tar med henne om vi ska till ett valpvänligt ställe. Är det konstigt eller?
    Du tycker inte en hund behöver ensamtränas?

Och bur i bilen och en väska på stan är väl lite skillnad?
    En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • Kryxan
    LillaLulla skrev 2007-12-18 13:39:26 följande:
    Hur många hundar har du sett som sitter och bjäbbar i sina väskor? Skulle min Rally alltså per automatik bli bjäbbig om jag la henne i en väska? Och varför är det inte hemskt att ta med hunden i bilen isåfall, istället för att låta hunden gå?
    Ja, en hund kan bli bjäbbig bara av att sitta i en väska.
    MIn hund skulle oxå bli kaxig om jag backade upp honom i alla situationer.
    En hund i väska inser inte sin lilla storlek.
    Och är "för" trygg.
    Därför kan den bli bjäbbig.

Eller så bjäbbar den av osäkerhet. För om en hund aldrig "utmanas" blir den heller aldrig självsäker.
    Alla valpar är rädda för det mesta. Men så hjälper man dom komma över sina "hinder"och hunden vinner självsäkerhet i att ha klarat av det.
    Det händer aldig en hund i sin väska.

En hund i koppel är kaxigare än en lös hund.
    För att ledaren backar upp.

I vissa fall är det så att den lilla söta hunden i väskan tror att han är ledaren till och med.Och därför Bjäbbar, han tror att det är hans jobb.
    Just för att han inte blir fostrad att vara lägst rankad i famliljen.....

Förstår du?
  • Kryxan
    Im Fabulous skrev 2007-12-18 13:39:54 följande:
    Jag har en väska till min Jack Russel. Den sitter han i enbart när vi åker buss, eftersom att små hundar måste sitta i väska enligt Östgötatrafikens regler.
    Det är en helt annan sak.
    Det är som buren i bilen, som är för allas säkerhet vid en krock.
  • Kryxan
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-18 13:39:58 följande:
    Har en storpudel.Usch vilken stor väska det skulle gå åt då.
    Jag har en mastiff mix på 80 kilo. Så jag skulle behöva en väska på hjul=)
  • Ex ungue leonem
    Kryxan skrev 2007-12-18 14:10:32 följande:
    Jag har en mastiff mix på 80 kilo. Så jag skulle behöva en väska på hjul=)
    Eller en "dra maten"
    På klon känner man lejonet
  • Kryxan
    LillaLulla skrev 2007-12-18 13:43:51 följande:
    Alltså, föreställ er detta: Jag ska hem till min kompis som bor cirka två-tre kilometer härifrån. Jag vill inte att Rally ska gå den sträckan (hon är inte van och valpar ska inte motioneras så) och har därmed två alternativ:1. Packa ner henne i en väska, där hon får sitta och ha det varmt och skönt.2. Packa ner henne i en bur (i bilen), där hon får sitta och ha det varmt och skönt.Bilalternativet går snabbare, men tär mera på miljön och känns rätt onödigt då det inte alls är långt. Bara för långt för min valp att gå. Men jag bör då alltså, med hänsyn till min valp, antingen pina henne att gå en sträcka hon inte är van med eller starta igång bilen för att köra den relativt korta sträckan? Allt för att slippa väska. Varför? Vad är det som är så magiskt med buren i bilen, som väskan saknar?
    En jackrussel som inte klarar 2-3 km?
    Inte van vid att gå? Kanske för att hon blir buren?

Skíllnaden på bil och väska är rutinen.
    Att alltid sitta i en bur i bilen eller bli buren på delar av proemenaden...?
  • SunriseAvenue

Jag har en chihuahua, och jag har en väska åt honom. Men jag använder den sällan. Bara gånger då man går på stan där det är mycket folk har jag med den, eftersom det lätt händer att folk trampar på honom annars..
    Min hund är absolut ingen "acessoar" för mig.

• LillaLulla

Bjäbbighet har knappast något med att vara "kaxig" att göra, utan snarare osäkerhet som man gör gott i att träna bort. Och ja, hundar ska ensamhetstränas men de ska göras det försiktigt, och jag gillar faktiskt inte tanken på att lämna min hund ensam om det går att ta henne med.

Kryxan, du får hemskt gärna läsa på lite om valpar och motion! (För övrigt är det en tax jag har...) Små valpar (och stora, för den delen!) ska inte motioneras, alltså tvingas till rörelse. De ska röra sig, ja, men det ska vara i deras egen takt och på deras eget initiativ.

• LillaLulla
    Kryxan skrev 2007-12-18 14:09:57 följande:
    Det är en helt annan sak.Det är som buren i bilen, som är för allas säkerhet vid en krock.
    Så inget av mina nämnda orsaker (på sidan ett) duger för dig? Så vaddå, valpar ska visst tvingas att gå flera kilometer. Och osäkra hundar ska man visst tvinga ut i folkmassorna utan förvarning innan. Och det spelar inte alls någon roll ifall folk trampar på lilla hunden, de tål mer än man tror! Eller...?
  • Kryxan
    LillaLulla skrev 2007-12-18 14:21:38 följande:
    Bjäbbighet har knappast något med att vara "kaxig" att göra, utan snarare osäkerhet som man gör gott i att träna bort. Och ja, hundar ska ensamhetstränas men de ska göras det försiktigt, och jag gillar faktiskt inte tanken på att lämna min hund ensam om det går att ta henne med.Kryxan, du får hemskt gärna läsa på lite om valpar och motion! (För övrigt är det en tax jag har...) Små valpar (och stora, för den delen!) ska inte motioneras, alltså tvingas till rörelse. De ska röra sig, ja, men det ska vara i deras egen takt och på deras eget initiativ.
    Åhh va typiskt.
    Läs på om hundar=)

I vilket av mina inlägg tycker du att det låter som att jag har en dålig kunskap om hundar, eller valpar?

Om du kollar igenom mina inlägg i tråden tror jag du kan läsa dig till att jag absolut inte är någon förespråkare av motion med valpar.

läs om , återkom.
Svar på tråden Hund i väska?!