• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • MaddeK81

Diskuterar ni att TS medvetet smittat andra fast dom som blivit smittade VISSTE att hon va sjuk och valde själva att komma? I min familj blev min svåger och systerdotter magsjuka på julafton. Svågern stannade hemma för han va sängliggande men systerdottern fick va med för hon va pigg. ALLA blev tillfrågade om det va ok att hon va med och ALLA var medvetna om riskerna. Nu efteråt så har 7 stycken som va med blivit smittade och mått pyton men det hade vi ju räknat med! Vi tyckte att huvudsaken va att alla barn fick a med på julafton.

Självklart skulle egentligen min systerdotter ha fått stanna hemma eftersom det va hon som va sjuk men alla gör vi våra egna val och vi valde att alla barn skulle få va med på julafton i utbyte mot att många av oss andra blev magsjuka. Många av ER skulle såklart valt annorlunda men det är det som är min poäng VALET ÄR FRITT.

• Tanja

Va skönt att ni fick en fin julafton trotts magsjuka. Tråkigt att denna otäcka sjukdom alltid drabbar oss till jul när man vill ha sina nära o kära runt sig. Vad jag har lärt mig så är det svårt att skydda sig och man är mer eller mindre mottaglig. De små bacillerna blir tydligen mindre av den torra innomhusluften och tar sig då lätt in genom andningsvägarna och väl inne i kroppen så blir de stora och då blir vi sjuka. På mitt arbete (jag är förskollärare) har vi som regel att barnet är välkommet tillbaka 42 timmar efter sista diarre eller kräkning. Vinterkräksjukan smittar tydligen upp till 72 timmar efter sista symtom. Dessa uppgifter har vi fått av infektionskliniken och de borde ju ha koll. Ha ett gott nytt år!

• Hjartesjalen

Jo som sagt, det ar ju individuellt, sa vad var problemet?

Vad jag tycker ar konstigt ar av ts, att starta denna trad, forstar liksom inte syftet nar hon anda bestamt sig for att ha gasterna. Det ar val det manga av oss har svart att fatta antar jag.

Sedan sa bemotte jag bara vad du(TS) skrev ang att ga i terapi, ett pastaende du inte har en aning om, sa nu nar du fatt veta vad alla tycker sa ar val denna fraga avslutad?

Ocksa en jakla skillnad pa magsjuka o forkylning!!

• Anonym (samma här)

Vi blev magsjuka på julaftons morgon och hade 7 personer boende hos oss!!
    Jag och min man spydde bara en gång och har haft diarrè i 4 dagar nu.
    Vi lyckades iaf fira jul, som tur var va vi ju så många som kunde hjälpa till
    med barnpassning matlagning m.m
    Hittills har ingen annan blivit sjuk, hoppas de klarar sig undan ;)

• Anonym (@)

Nu har ju TS sagt till innan alla gäster kom hur det låg till och då tycker jag att det är upp till gästerna att avgöra om de vill komma eller inte. Hade TS inte sagt något hade det varit riktigt fult.

• Hjartesjalen

Visst, men det betyder inte att man beh vara elak i inlagg bara for att andra inte haller med o talar om ens egen asikt!! Men det ar val i denna traden som i manga andra, TS startar en trad o blir sur nar hon inte far medhall o maste till slut valja nagon eller nagra att saga nagot elakt till!

Forstar mig inte pa en del manniskor.

• idiblon

Jag hade kommit ändå och hade blivit sur om allt ställts in bara för att någon var sjuk. Så tänk så olika det kan vara. Tycker du gjorde helt rätt, ts. Förstår mig inte heller på en del människor. Trams.

• Anonym (lisa)

HAHA, den var rolig!! Trams, jo det kan ju tyckas, ligg magsjuk nu da om du inte bryr dig!

• Hjartesjalen

Haller med, vadda trams? O nu forstod jag mig inte pa elaka inlagg, det var liksom det som var grejen!

• idiblon

Anonym (lisa) skrev 2007-12-28 16:12:41 följande:

HAHA, den var rolig!! Trams, jo det kan ju tyckas, ligg magsjuk nu da om du inte bryr dig!
    Ja, precis, har jag blivit informerad så kan ju JAG göra det valet istället för att hela tillställningen skulle bli inställd för "min" eller de andra gästernas skull. Någon sa nämligen att det enda rätta vore att ställa in, men då hade JAG sett det som att jag gick miste om något, eftersom JAG hellre hade velat komma och ta risken att bli magsjuk, då jag inte är paniskt rädd för lite magsjuka. Om någon annan inte vill komma, så kan denne ju säga nej. Svårare än så är det ej.
Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?