• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Sarah84
    Hjartesjalen skrev 2007-12-26 23:52:40 följande:
    Nej, som jag sa, mina hander aker inte upp reflexmassigt i munnen el ansiktet. O jag glommer aldrig min handsprit, o kan jag brukar inte ga pa fest dar det inte finns en toalett.Jag gor allt jag kan for att forhindra att bli sjuk, precis som dom flesta gor. Men jag ar extra noga nar jag ar med en massa manniskor o speciellt om magsjukor gar, eller forkylningar.
    Så du hälsar & tar i hand me folk bara när du e på fest? Så om du får nått i munnen som du tex inte kan "spotta" ut, de enda sättet är att du måste ta fingret i munnen hur gör du då? Om du inte tvättat händer elle spritat dom? Ärligt så är de ju inte underligt att du åker på magsjukan ibland. För ja tror nog du e FÖR nojig. Tycker nästan de låter lite sjukligt.. Jag är sällan sjuk "peppar, peppar" inte haft magsjuka sen 1994 & ja är inte ens hälften så nojig som du är, Visst fasen tvättar ja mina händer, men inte så fort ja tat i hand eller tagit i ett handtag.
  • Hjartesjalen

Jag har inte haft magsjuka pa en massa ar, inte varit forkyld heller, vad far dig tro att jag aker pa en massa???? Men dom 2 sista gangerna jag var sjuk, for flera ar sedan sa var jag pa stallen dar jag tog i samma saker som den sjuke, samma for andra, o vi blev sjuka, aven fast vi tvattade oss o spritade oss.

Valdigt vad du ar intresserad av mig o mitt hanterande, har du inget att gora idag gumman?

Har du svart att lasa vad jag skriver sa las igen, for det forsta sa ar det ju exempel som tas upp, som om man tex far nagot i munnen, eller om man tex ar pa fest, eller om man TEX moter nagon ute som jag just skrev. Du maste lasa hela inlagget innan du svarar, blir lite trottsamt med "omskrivningar" hela tiden!

Som sagt igan NEJ, jag stoppar inte fingrarna i munnen, far jag in har i munnen sa "plockar" jag inte ut det med fingrarna, utan tar hellre med mudden pa min troja eller spottar ut det. Eftersom jag inte anvander mudden pa trojan nar jag tar i en massa saker om jag tex ar ute o handlar.

O om du nu tycker att jag e nojjig, sa ar det ju upp till mig, eller hur!
    Sa vart ar det du vill komma??

• Hjartesjalen

Om det nu ar nagot som ar "sjukligt" som du sager att jag ar, sa ar det nog mera nojjigt o sjukligt att sitta o ha sa lite att gora sa du maste intressera dig sa mycket for hur mycket jag vill tvatta mina hander eller om jag tar i hand med nagon ute!!

• Sarah84
    Hjartesjalen skrev 2007-12-27 00:14:34 följande:
    Om det nu ar nagot som ar "sjukligt" som du sager att jag ar, sa ar det nog mera nojjigt o sjukligt att sitta o ha sa lite att gora sa du maste intressera dig sa mycket for hur mycket jag vill tvatta mina hander eller om jag tar i hand med nagon ute!!
    Om du undrar så är detta e forum där man diskuterar, passar de inte dig så är de frivilligt att lämna forumet =)
  • Anonym

Man brukar säga att magsjuka smittar två dagar EFTER sista kräkningen.

• Hjartesjalen

Lilla vannen! Du verkar ju inte veta hur man diskuterar, eftersom du verkar "fastna" i samma saker hela tiden o fragar om o om igen, kan bli lite trottsamt i langden vet du!

Sedan sa undrade jag ingenting, ocksa nagot du fick om bakfoten.
    Jag svarade pa dina fragor, igen. O talade om for dig vad jag tycker tillbaka.

Sesa, ga vidare nu o ma sa gott!

• MaddeK81
    MaddeK81 skrev 2007-12-27 00:27:10 följande:
    Du är smittbärare 48 timmar EFTER att du känner dig frisk!
    Enligt sjukvårdsupplysningen m.fl.
  • Jysse

Alltså måste bara fråga! För jag fattar inte.. Vad är tyken eller tyket för någonting??

Tappa helt tråden när jag inte fatta det...

• Hjartesjalen

Ja, precis Madde, dom uppgifterna har jag ocksa fatt. En del manniskor kan bara pa det lite langre, men det vanligaste e 48 timmar efterat.

Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?