• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 12:09:07 följande:
    Gå gärna in på smittskyddsinstitutets hemsida och läs på Norovirus så får du veta det mesta.De senaste rönen är att inte handsprit skulle ta död på viruset heller så jag vet då inte vad man ska tro.Man kanske inte ska lyssna på allt, men man ska ju iallafall inte bjuda hem folk om man är sjuk eller jämt varit sjuk det är iallafall min åsikt.Folk som inte håller på detta är bara dumma och egoistiska
    Just därför kanske de bästa är att ta de som ett luftburet virus? Värre kan de ju iaf inte bli?
  • Anonym
    Snowy skrev 2007-12-24 12:09:27 följande:
    Bara för det är vinter och man kräks är det INTE vinterkräksjukan som vissa tycks tro. Man kan ha diarré och spy av olika anledningar.
    Nej, men man ska ju utgå ifrån att det är det för smittriskens skull.
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.

Tänka på andra människor och inte bara på sej själva.
  • Anonym
    Sarah84 skrev 2007-12-24 12:12:33 följande:
    Just därför kanske de bästa är att ta de som ett luftburet virus? Värre kan de ju iaf inte bli?
    Nej, det skulle vara bättre om man gick ut med det kanske så folk fattar att det är otroligt smittsamt så man ska hålla sej för sej själva.
    Fattar inte att det ska vara så svårt att hålla sej hemma om man är sjuk
  • Sarah84
    Anonym skrev 2007-12-24 12:16:07 följande:
    Nej, det skulle vara bättre om man gick ut med det kanske så folk fattar att det är otroligt smittsamt så man ska hålla sej för sej själva.Fattar inte att det ska vara så svårt att hålla sej hemma om man är sjuk
    Ne de kan ja hålla med om, ja vill inte ens va nån annanstans när ja e sjuk..
  • Anonym
    Om alla som är eller varit sjuka följer dessa 48 timmar så skulle förmodligen detta virus dö ut fortare.

• Lisa1981

Vill bara tillägga lite.

Jag hoppas inte att du tänker bjuda hem någon till er om ni är magsjuka eller har varit de senaste  dygnen. Man smittar minst i 48 timmar efter sista symptom, man kan även smitta längre.  Det allmänna rådet brukar vara att man ska hålla sig borta från annat folk i minst 48 timmar för att vara säker.

Magsjuka kan smittas via luften och då i form av droppsmitta, dessa droppar man pratar om syns inte med själva ögat. Det smittar även via kontakt. Antingen via föremål eller människor.

Det räcker alltså inte att du spritar dig hela tiden för du smittar bara genom att stå nära och prata. Jag skulle bli föbannad om jag fick reda på att de jag skulle till hade legat i magsjuka de senaste dagarna.

Vet lite vad det är jag pratar om då jag är sjuksköterska och stöter på dessa frågor  ofta.

Det som är skrämmande är att så många är så egoistiska. Lämnar barn på dagis dan efter så att det säkert skall gå runt flera vändor. Smart...

Nä, ring och säg att ni är sjuka och är det någon som vill komma trots att ni haft magsjuka så har de ju ialla fall haft ett val.

• Anonym

Nej, nu ska vi fira jul här hemma och njuta.

Skriver som någon före mej gjort, att om TS redan bestämt sej för att bjuda hem folk trots magsjuka så fattar jag inte varför hon startat denna tråd och ens be fråga

Min åsikt till TS, fira jul själva ni kan väl träffas senare eller till nyår

• Anonym

Igår tex var jag inte på toa på typ 9 timmar, tills jag åt Kina mat, inte så smart mnen jag var sååå sugen. Men det är inte vinterkräksjukan jag har. Har träffat folk och de har inte blivit sjuka så det är inte luftburet iallafall.

Dessutom om man nu är sjuk i 4 veckor som vissa skriver.. herregud man måste ju handla.. jag som tex inte är "sjuk" utan bara har diarre´. ska jag inte få gå utanför dörren med risk att smitta andra? Jag kännerm ig ju frisk...Det går ju inte... man måste ju göra vissa saker. Om jag "bara" har diarre som jag kan kontrollera och är sjuk i tex 2 veckor så kan jag inte vara hemma från jobbet men däremot vara noga med handhygienen på jobbet!

Tack för era svar iallafall. Vi ska inte pussas och nyttja handspriten till fullo så är det bara att hoppas att alla klarar sig!

• Anonym
    Lisa1981 skrev 2007-12-24 12:25:45 följande:
    Vill bara tillägga lite.Jag hoppas inte att du tänker bjuda hem någon till er om ni är magsjuka eller har varit de senaste  dygnen. Man smittar minst i 48 timmar efter sista symptom, man kan även smitta längre.  Det allmänna rådet brukar vara att man ska hålla sig borta från annat folk i minst 48 timmar för att vara säker.Magsjuka kan smittas via luften och då i form av droppsmitta, dessa droppar man pratar om syns inte med själva ögat. Det smittar även via kontakt. Antingen via föremål eller människor. Det räcker alltså inte att du spritar dig hela tiden för du smittar bara genom att stå nära och prata. Jag skulle bli föbannad om jag fick reda på att de jag skulle till hade legat i magsjuka de senaste dagarna. Vet lite vad det är jag pratar om då jag är sjuksköterska och stöter på dessa frågor  ofta.Det som är skrämmande är att så många är så egoistiska. Lämnar barn på dagis dan efter så att det säkert skall gå runt flera vändor. Smart...Nä, ring och säg att ni är sjuka och är det någon som vill komma trots att ni haft magsjuka så har de ju ialla fall haft ett val.
    Tack, det var bra skrivet håller med dej till fullo
  • Sarah84

Ts ahr ju förvarnat de som ska komma, så de får ju "skylla" sig jsälva som kommer då. De e ju faktiskt vuxna människor som själva kan ta ansvar för sig själva..

Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?