• Anonym

Magsjuka idag, hur smittsamt?

Sonen började med magsjuka, sen sambon och nu jag.
    Jag är inne på tredje dagen idag med diarre´
    Inte så det rinner rakt igenom men det är bara vatten typ...
    Spydde första dagen men nu är det bara andra vägen....

Hur smittsamt är det?
    Jag har hört att det bara smittar i början, stämmer det?
    Vi ska ha 10 personer hemma hos oss idag.
    Har handsprit så vi får sprita allt som går men man vill ju inte smitta,

Någon som vet?

• Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?
  • Hjartesjalen

Exakt, eller sa kan man ha hela firandet hos nagon av dom andra 3 familjerna som skulle vara med. Men som sagt, klart alla ska komma om dom sa garna vill, o smitta vidare, o vidare, o vidare till andra som inte valde att komma. Mysigt blir det!

• Anonym
    Hjartesjalen skrev 2007-12-28 17:27:26 följande:
    Exakt, eller sa kan man ha hela firandet hos nagon av dom andra 3 familjerna som skulle vara med. Men som sagt, klart alla ska komma om dom sa garna vill, o smitta vidare, o vidare, o vidare till andra som inte valde att komma. Mysigt blir det!
    Måste vara oerhört jobbigt att vara så panikrädd för att bli smittad, men tyvärr så tänker jag inte ägna mig åt varenda försiktighetsåtgärd jag kan för att undvika att smitta förs vidare. Om man nu inte vill bli smittad av något som dessutom smittar INNAN man insjuknat och vet om att man bär smittan, så tror jag att man får stanna inne alltid. Tyvärr.
  • Monica S

Klart att valet är fritt.
    Och masjuka är ju inte farligt på vuxna, friska människor.
    Men för äldre, sjuka (tex hjärtsjuka) personer är det faktiskt en farlig sjukdom.

Inte konstigt att bacillerna bara går runt o runt när folk är så oansvariga!

• Anonym

Vilken annan dag som helst hade jag varit "ansvarsfull", men inte på julafton.

• Monica S
    Anonym skrev 2007-12-28 17:40:49 följande:
    Vilken annan dag som helst hade jag varit "ansvarsfull", men inte på julafton.
    Fast för bacillerna spelar det ingen roll att det är julafton.
    De gillar att smittas ändå...;.)
  • Hjartesjalen

Nej du anonym, det dar stammer inte riktigt. Du smittar inte innan du blivit sjuk vet du. O vill man vara ego sa var det da. Upp till dig om du vill gora sa, jag gor det inte. O du verkar ju ha Panik over att du maste till varje pris smitta eller bli smittad bara for att det e Julafton. Sa panikordet far du halla for dig sjalv!

• Lenis80

Jag är oxå livrädd för magsjuka så att bjuda hem nån när ja är sjuk eller gå hem til nån som varit sjuk skulle aldrig komma på fråga.Och den där 48 timmars regeln bör man hålla hårt på.

• WhiteTrash

Man ska undvika att träffa folk minst två dagar EFTER att kräkningar och/eller diarréer upphört! Så jag tykcer det var(?) oansvarigt av TS att bjuda hem folk trots handsprit.
    Är det vinterkräksjukan gäller minst TRE dagar. Inte en minut tidigare!!

• Hjartesjalen

Sedan e det inte mer jobbigt for mig att inte vilja bli sjuk eller vilja smitta andra an det e for dig att skita i det o sprida det vidare!

Svar på tråden Magsjuka idag, hur smittsamt?