• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Pasadena

stjernan, förstår din tanke om nattmat men ge inte upp nu, då tror jag risken är att han tror att han kan få mat varje gång han vaknar, tror du inte? Satsa på att proppa i honom mat på dag/kvällen istället, hade jag gjort. Jag tror inte han får ont i magen av båda målen så tätt inpå!
    SJälv stoppar jag in tutten så fort hon piper i hopp om att hon ska somna om och oftast gör hon det men det finns gånger då hon bara vill vara vaken oavsett tutte eller buff. Så jag får helt ekelt skylla mig själv som vant henne vid att få bröstet för att kunna somna om på natten, när hon vaknar 678 ggr / natt.

Alicia,
    blä för förkylningar men jag känner också att det delvis är skönt att återgå till vardagen efter alla ledigheter. Inte för att jag nånsin orkar ta tag i rutiner och försöak få henne att sova, nää jag har gett upp.

MEN idag fick sambon henne att sova en HEL timme på eftermiddan !! Hon vaknade efter sina sedvanliga 20 min och jag var redo att ta upp henne men han fortsatte dra vagnen och stannade så fort hon hade somnat och gjorde så säkert en 5-6 ggr men till slut somnade hon ordentligt! Detta har inte ens jag lyckats med en enda gång tror jag.

• Bast

För det första, Alicia, du ska INTE ha dåligt samvete för att du gnäller i den här tråden! För jösse namn, du har det ju också jobbigt!!!!! Ger du Nezeril? Eller iallafall Rennäsans? Kan ju underlätta litegrann iallafall..... Löser ni av varann ibland, du och maken? Det vore ju toppen om HAN kunde gå ut och terrängvagna (typ i morgon! ) så kan du få vara hemma SJÄLV och sova, eller glo på TV, eller läsa, eller diska i lugn och ro UTAN att vara rädd att väcka upp någon!

Pasadena, en sorts Gentle Removing av vagnandet med andra ord! Kul att det funkade!

Stjernan, jag förstår till fullo hur du menar med att inte vilja börja med nattmål NU, men det kan ju vara så att det är en tillväxtfas just nu, och att ett extra mål kanske behövs? Även du skulle ju i så fall kunna prova med att ge i sömnen. Jag tror INTE att det sak ge magont av de två målen, men byt du och prova hur det känns. Det kan ju faktiskt funka bättre!

Snorpan, nu ska jag försöka tänka tilbaka hur vi hade det här hemma när Noel var 7 månader.....
    8.00 Vakna för dagen, amma. Gröt.
    9.30 Litet mellanmål, typ banan eller en slurk bröstmjölk
    10-12 Sova middag
    12.00 Lunch; mat + efterrätt
    14.30 Mellanmål, ofta lite kraftigare, typ äggröra
    15-16.30 (ungefär, men ganska varierande) sova middag
    17.00 Middag (riktig mat)
    19-19.45 ca 250 ml välling, ammas till ro i soffan
    20.00 mys på sängkanten med napp och trasa, mumla ramsan flera gånger. Lägga i sängen och gå ut.
    23 Välling i sömnen

Detta var "drömdagen", då det likosm funkade som det skulle. Ibland fick vi göra så att han sov lite tidigare om han vaknade tidigt. Då kunde det bli:
    7 vakna, amma
    8 frukost
    9-11 sova
    11 lunch
    13-14 sova
    14.30 mellanmål
    16-17 sova
    17 middag
    19 välling+amma
    20 sängdags
    23 Välling i sömnen

Eventuellt så kunde vi klämma in ytterligare nåt mellanmål, och nån slurk bröstmjölk, men jag slutade amma helt strax efter 8 månader. Jag slutade dessutom amma på nätterna väldigt tidigt för att vi skulle kunna hjälpas åt med nattmatningen.

Rutinen innan läggning behöver INTE vara avancerad! Skapa en sådan rutin som är lätt att hålla sig till även om ni inte är hemma. Vi började varva ner en timme innan läggning, välling i soffan en stund innan, sen avtvättning i veck och så med tvättlapp på skötbordet, på med pyjamas, amma lite i soffan (just för att själva LÄGGANDET inte sak förknippas med MAT!), gos och mys på sängkanten inne i hans rum, tillsammans med napp och trasa och mumlandes ramsan. Jag har själv INTE anammat AW´s "skratta på väg till sängen", utan jag har kört med Pantley, med att varva ner och dämpa belysningen ett snäpp.

Själv tycker jag ju nappburken är toppen, men det kan ju ta lite tid innan de lär sig hur det är tänkt! en när det väl sitter så är det kanon!

På naten har jag däremot anammat AW fullt ut! För "på natten händer INGENTING!" Kanske skulle vällingen i sömnen kunna hjälpa er! Då behöver ni ju inte sätta henne upp eftersom att hon inte "vet" att hon äter! Har hon någon speciell tid hon äter i vanliga fall? Försök isåfall att ge i sömnen INNAN det. För även om hon vaknar när hon brukar så VET du att hon inte är hungrig! Jag tror att det två mål om natten är ett rimligt mål. Kanske får du trappa ner succesivt?! Har du provat att ge lite vatten i nappflaska? För det KAN ju vara så att hon egentligen inte är hungrig utan bara törstig?! Jag gjorde tom så att jag hade en Wide neck-flaska till vällingen och en vanlig smal till vatten, allt frö att han inte skulle TRO att det var mat på gång men så kom det bara vatten! Säkert oerhört överambitiöst, men jag vågade inte riskera något!

Jahapp, det är lördagkväll, och jag har troligen skrivit det längssta inlägget någonsin! SKa faktiskt sätta mig i soffan med ostbågarna en stund, men snart ska jag lägga mig och läsa några sidor ur Harry Potter och hoppsa på at Noel sover inatt! Han var ute en bra stund på eftermiddagen iallafall, för hos honom är aktivitet och sömn nära sammankopplat har jag märkt!

• Bast

För det första, Alicia, du ska INTE ha dåligt samvete för att du gnäller i den här tråden! För jösse namn, du har det ju också jobbigt!!!!! Ger du Nezeril? Eller iallafall Rennäsans? Kan ju underlätta litegrann iallafall..... Löser ni av varann ibland, du och maken? Det vore ju toppen om HAN kunde gå ut och terrängvagna (typ i morgon! ) så kan du få vara hemma SJÄLV och sova, eller glo på TV, eller läsa, eller diska i lugn och ro UTAN att vara rädd att väcka upp någon!

Pasadena, en sorts Gentle Removing av vagnandet med andra ord! Kul att det funkade!

Stjernan, jag förstår till fullo hur du menar med att inte vilja börja med nattmål NU, men det kan ju vara så att det är en tillväxtfas just nu, och att ett extra mål kanske behövs? Även du skulle ju i så fall kunna prova med att ge i sömnen. Jag tror INTE att det sak ge magont av de två målen, men byt du och prova hur det känns. Det kan ju faktiskt funka bättre!

Snorpan, nu ska jag försöka tänka tilbaka hur vi hade det här hemma när Noel var 7 månader.....
    8.00 Vakna för dagen, amma. Gröt.
    9.30 Litet mellanmål, typ banan eller en slurk bröstmjölk
    10-12 Sova middag
    12.00 Lunch; mat + efterrätt
    14.30 Mellanmål, ofta lite kraftigare, typ äggröra
    15-16.30 (ungefär, men ganska varierande) sova middag
    17.00 Middag (riktig mat)
    19-19.45 ca 250 ml välling, ammas till ro i soffan
    20.00 mys på sängkanten med napp och trasa, mumla ramsan flera gånger. Lägga i sängen och gå ut.
    23 Välling i sömnen

Detta var "drömdagen", då det likosm funkade som det skulle. Ibland fick vi göra så att han sov lite tidigare om han vaknade tidigt. Då kunde det bli:
    7 vakna, amma
    8 frukost
    9-11 sova
    11 lunch
    13-14 sova
    14.30 mellanmål
    16-17 sova
    17 middag
    19 välling+amma
    20 sängdags
    23 Välling i sömnen

Eventuellt så kunde vi klämma in ytterligare nåt mellanmål, och nån slurk bröstmjölk, men jag slutade amma helt strax efter 8 månader. Jag slutade dessutom amma på nätterna väldigt tidigt för att vi skulle kunna hjälpas åt med nattmatningen.

Rutinen innan läggning behöver INTE vara avancerad! Skapa en sådan rutin som är lätt att hålla sig till även om ni inte är hemma. Vi började varva ner en timme innan läggning, välling i soffan en stund innan, sen avtvättning i veck och så med tvättlapp på skötbordet, på med pyjamas, amma lite i soffan (just för att själva LÄGGANDET inte sak förknippas med MAT!), gos och mys på sängkanten inne i hans rum, tillsammans med napp och trasa och mumlandes ramsan. Jag har själv INTE anammat AW´s "skratta på väg till sängen", utan jag har kört med Pantley, med att varva ner och dämpa belysningen ett snäpp.

Själv tycker jag ju nappburken är toppen, men det kan ju ta lite tid innan de lär sig hur det är tänkt! en när det väl sitter så är det kanon!

På naten har jag däremot anammat AW fullt ut! För "på natten händer INGENTING!" Kanske skulle vällingen i sömnen kunna hjälpa er! Då behöver ni ju inte sätta henne upp eftersom att hon inte "vet" att hon äter! Har hon någon speciell tid hon äter i vanliga fall? Försök isåfall att ge i sömnen INNAN det. För även om hon vaknar när hon brukar så VET du att hon inte är hungrig! Jag tror att det två mål om natten är ett rimligt mål. Kanske får du trappa ner succesivt?! Har du provat att ge lite vatten i nappflaska? För det KAN ju vara så att hon egentligen inte är hungrig utan bara törstig?! Jag gjorde tom så att jag hade en Wide neck-flaska till vällingen och en vanlig smal till vatten, allt frö att han inte skulle TRO att det var mat på gång men så kom det bara vatten! Säkert oerhört överambitiöst, men jag vågade inte riskera något!

Jahapp, det är lördagkväll, och jag har troligen skrivit det längssta inlägget någonsin! SKa faktiskt sätta mig i soffan med ostbågarna en stund, men snart ska jag lägga mig och läsa några sidor ur Harry Potter och hoppsa på at Noel sover inatt! Han var ute en bra stund på eftermiddagen iallafall, för hos honom är aktivitet och sömn nära sammankopplat har jag märkt!

• vivi85

fungerar detta även på en 13månaders tro? funderar på att beställa boken.. våra rutiner är å helvete!! Ursäkta språket.. :P

• stjernan

Kanske ska börja anteckna vad vi gör om dagarna och se om hög aktivitet på dagen betyder bättre sömn för Hugo!
    Igår var vi på hockeymatch - ny erfarenhet för honom - och han sov från 19 till 03 utan att vakna

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Susanneh

Lägga barnet klockan mellan sex och sjupå kvällen!!
    I vilken ålder då??
    Vaknar de inte klockan fem på morgonen, plingpigga?

Det skulle min 8-månaders som somnar klockan elva på kvällen...

• stjernan

Susanneh: det trodde jag skulle hända också när jag började lägga tidigare, men det blev inte så! Han sov ändå till samma tid på morgonen ungefär. Det viktiga är att ha koll på dagssömnen så att de inte sover för mycket då, den sömnen som tidigare var på dagen förläggs istället till natten.

Jag började lägga Hugo tidigare vid ca 4 månader, då började jag med att lägga vid kl 20 (innan lade han sig vid 21) och sedan har jag lagt tidigare och tidigare gradvis.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Snorpan73

hola, jag tjatar på

kan ni hjälpa mig med tankar kring en dags/dygnsrytm - mat och sova? ja, det är individuellt, men ändå! ganska många har tre kortare sovpass - nu har vi försökt få in två långa men hon verkar vilkja sova ca 45 min per gång - absolut annorlunda om hon sover i vagnen eller har haft en urkass natt!

jag har vissa rutiner som måste in:

lämna calle på dagis 8.30 (går ca 8.15)
    hämtar calle på dagis 15.30
    middag kl 17.30 för oss, matlagning från ca 17.....

det är ju svårt att få henne att vara vaken när vi går med vagnen tex så det vore bra att passa in sömnen där eftersom hon somnar ..

sen är det mammabarngympa 11-12 vissa dagar som jag för egen skull skulle vilja kunna gå på, men jag kan ju även gå andra tider och lämna in henne där...

tack!!

***lyckliga jag***
  • Alicia 72

Bast; Jo, sambon har gjort precis som du tipsat nästan alla dagarna under denna ledighet. EFtermiddagspromisen har han tagit och jag har slumrat på soffan eller bara legat och flippat bland kanalerna. Som på gamla goda tiden .
    Han har tagit henne på morgnarna ganska många dagar också men nätterna duger bara jag på så där får jag kämpa ensam.
    Känner mig på något sätt ändå vid gott mod och jag känner på att detta kommer vända snart (det måste det ju, eller hur??? Säg JAAAA!!!). Gäller bara att hålla ut!
    VI har gett Nezeril fram till igår. De första dagarna var hon sååå duktig med näsan. Man fick köra näsfrida, renessans och nezeril så att det blev bättre. Nu verkar hon dock vara så trött på detta så sen igår får vi inte närma oss med något näsverktyg i handen. Så nu är hon täppt och snorig. Och HOSTIG som bara den.
    Trist!
    Tack för dina flexibla scheman!! Verkar som att jag kan anamma en del därifrån!

Susanneh; Min dotter somnar mellan 18-18.15 ca och vaknar oftast runt 7. Precis som stjernan säger, så vaknar även hon samma tid oavsett när jag lägger henne. Och det är ganska skönt med många timmars egentid med sambo eller bara framför TVn.

Alicia

• Pasadena

Gah blir tokig på att bli utkastad från fl så fort jag ska posta nåt..

Alicia, härligt med soff/tv-tittande, rena lyxen nuförtiden
    Klart det ska vända snart, det MÅSTE det ju!

återigen fick jag det bekräftat att min dotter vaknar oftare om hon somnar tidigare på kvällen, eller ja innan 19-tiden ialla fall. Varje gång, inklusive ikväll, hon läggs runt 18,30, vaknar hon 1 miljon ggr i timmen efter det. Ikväll har hon vaknat 4 ggr inom loppet på en och en halv timme. Somnar hon däremot vid 19 - 20 så vaknar hon MAX 1 gång, och då alltid efter 30 min och är relativt lättsövd. Nu är det som att hon inte förstår att det är kväll, utan tror att hon ska få komma upp efter sina 30 minuter.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova