• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • maria 25

Pasadena: jag känner med dig och hoppas verkligen att det ställer till sig snart! själv skrev jag ett inlägg för inte så många minuter sedan om att jag inte kan klaga på insomningen...gissa vem som ligger nu och är jätteledsen och inte kan somna....jag blir så frustrerad, vad gör vi för fel?!?!?!?!

• Alicia 72

Pasadena; NEEEJ!!! Det gick ju bättre för er ett tag nu?! Huuh, jag vet precis hur du känner, man sitter och skriver med tårarna brännande bakom ögonlocken för man är så trött, arg, besviken och ledsen. Och maktlös!!!
    När hon somnade 12.30, hur somnade hon till slut då? Och hur sövde du henne? Ibland blir E helt omöjlig att söva i sängen under dagsvilorna (gäller oftast eftermiddagsluren av någon anledning). Hon bara ålar, skriker, gråter, osv. Spelar ingen roll om hon är i min famn, i vår säng med mig eller i sin egen säng. När hon blir så brukar jag ta upp henne, gå ut ur rummet, leka lite, bara typ 5 minuter och sen prova igen (förutsatt att jag VET att hon är trött och behöver sova) och det brukar då funka på en gång. Att däremot försöka fullfölja det försöket som spårat ur totalt är helt lönlöst!! Resulterar bara i tårar och arg och ledsen bebis, inte i sömn.
    Har du provat det? Att ta en paus från sövandet och göra något annat i bara några minuter och sedan börja om igen?

Alicia

• Bast

Alicia, precis så som du beskriver det kan jag få göra med Noel, fast inte med sömnen utan med andra saker. När han har satt sig på tvären så är det så, och han BLÅVÄGRAR att göra det om han inte blir avbruten och får tänka på något annat!

Efter middagen idag, tex, så hade svärmor kommit över med lite glass. Jag tänkte att det kunde vara bra för "kråkorna" som kraxar i halsen på honom. Men han blev tvärförbannad och la sig ner och vrålade. Tills han fick en trasa att torka bordet med och sedan fick välja att sätta sig själv och äta glassen. Och då försvann både den tallriken och en till!

Jag kan tro att vi skulle få lov att göra samma sak med sövandet om han blev så förbannad då! Nu blir han (tack och lov!!!) inte det utan ligger mest bara och snackar och hojtar innan han sak somna!

• Alicia 72

Bast; Och glass som är så gott!! Kan de bråka om sånt också alltså?? Ja du, man vet nog inte vad som väntar en runt hörnet....

Alicia

• solrosblad

Kikar in här för att se om metoden funkar på era barn
    Jag tänkte låna/köpa boken för vi får inte vår 9 månaders att koppla av och sova på kvällen, hon är jättetrött men vägrar somna När hon håller på att somna in så börjar hon kasta sig av och an för att inte somna in. De kvällar hon väl somnar snabbt så vaknar hon efter en halvtimme och sen får vi hålla på att söva om henne flera gånger, i vagnen, i famnen, och i sängen, vilket sällan funkar

Ibland är hon tvärpigg och somnar vid halv 12 på natten.
    Oftast sover hon bra när hon väl somnat för natten med undantg för natt ätande på mig 2-3 ggr, men det störs jag inte av så mycket. Det jobbiga är själva nattnings ritualen. Vi har testat bad, mys, saga, mörkt rum, nattlampa, och det funkar en två ggr. Testade välling ist för amma en kväll och trodde det var lösningen, men nästa kväll blev hon pigg ist för trött!!
    Hon sover en, två timmar om dagen...så hon sover inte mycket precis.

Hon är en aktiv och social unge som utvecklas normalt enl bvc, och på den punkten håller jag oxå med...men varför sover inte ungen??? Har kånkat runt med henne i sjal hela våren och sommaren eftersom hon vägrar pappa och vagnen och sin säng, som vi nu tagit bort, hon skrek galet i den

Jag är slutkörd och är ständigt irriterad. Vi har en 2åring, och sen en9åring,12åring,en 15 åring som man ska orka med oxå.

• Pasadena
    solrosblad skrev 2008-01-09 15:56:21 följande:
    Kikar in här för att se om metoden funkar på era barn Jag tänkte låna/köpa boken för vi får inte vår 9 månaders att koppla av och sova på kvällen, hon är jättetrött men vägrar somna När hon håller på att somna in så börjar hon kasta sig av och an för att inte somna in. De kvällar hon väl somnar snabbt så vaknar hon efter en halvtimme och sen får vi hålla på att söva om henne flera gånger, i vagnen, i famnen, och i sängen, vilket sällan funkar Ibland är hon tvärpigg och somnar vid halv 12 på natten. Oftast sover hon bra när hon väl somnat för natten med undantg för natt ätande på mig 2-3 ggr, men det störs jag inte av så mycket. Det jobbiga är själva nattnings ritualen. Vi har testat bad, mys, saga, mörkt rum, nattlampa, och det funkar en två ggr. Testade välling ist för amma en kväll och trodde det var lösningen, men nästa kväll blev hon pigg ist för trött!!Hon sover en, två timmar om dagen...så hon sover inte mycket precis.Hon är en aktiv och social unge som utvecklas normalt enl bvc, och på den punkten håller jag oxå med...men varför sover inte ungen??? Har kånkat runt med henne i sjal hela våren och sommaren eftersom hon vägrar pappa och vagnen och sin säng, som vi nu tagit bort, hon skrek galet i den Jag är slutkörd och är ständigt irriterad. Vi har en 2åring, och sen en9åring,12åring,en 15 åring som man ska orka med oxå.
    våra döttrar låter väldigt lika när jag läser det du skriver. Jag har ingen lösning eller tips, vi har också testat det mesta... Hon är trött, gäspa och gnuggar ögon men SOMNAR INTE! Helskumt!
  • after8

åh, jag blir tokig - hur söver ni era barn på dagen?

Fram tills nu har S vaggats i vagnen eller sista utväg i famnen för sina daglurar, vilket gått hyfsat (visserligen sover han bara 40 min men...) Nu börjar vagnen dels bli lite trång dels farlig då han klättrar ur själv. Så jag skulle vilja söva honom i spjälsängen. Där sover han på natten, inga större problem med insomningen men många uppvak på natten, med det är en annan grej. Jag behöver tips för dagarna? Nu försöker jag hålla handen på honom och sjunga samma visa men han blir galen. För han vill bara ställa sig upp och skaka galler... hinner inte lägga ner honom innan han snott runt och är på väg upp för spjälorna! Hur gör ni??

S är 6,5 mån och ett väldigt aktivt barn, kryper, står och går med hjälp...

• Pasadena
    after8 skrev 2008-01-09 16:37:20 följande:
    åh, jag blir tokig - hur söver ni era barn på dagen?Fram tills nu har S vaggats i vagnen eller sista utväg i famnen för sina daglurar, vilket gått hyfsat (visserligen sover han bara 40 min men...) Nu börjar vagnen dels bli lite trång dels farlig då han klättrar ur själv. Så jag skulle vilja söva honom i spjälsängen. Där sover han på natten, inga större problem med insomningen men många uppvak på natten, med det är en annan grej. Jag behöver tips för dagarna? Nu försöker jag hålla handen på honom och sjunga samma visa men han blir galen. För han vill bara ställa sig upp och skaka galler... hinner inte lägga ner honom innan han snott runt och är på väg upp för spjälorna! Hur gör ni??S är 6,5 mån och ett väldigt aktivt barn, kryper, står och går med hjälp...
    Har också problem med dagslurarna, de gör mig galen. Hoppas någon annan har tips.
  • Pasadena
    Alicia 72 skrev 2008-01-08 21:12:12 följande:
    Pasadena; NEEEJ!!! Det gick ju bättre för er ett tag nu?! Huuh, jag vet precis hur du känner, man sitter och skriver med tårarna brännande bakom ögonlocken för man är så trött, arg, besviken och ledsen. Och maktlös!!!När hon somnade 12.30, hur somnade hon till slut då? Och hur sövde du henne? Ibland blir E helt omöjlig att söva i sängen under dagsvilorna (gäller oftast eftermiddagsluren av någon anledning). Hon bara ålar, skriker, gråter, osv. Spelar ingen roll om hon är i min famn, i vår säng med mig eller i sin egen säng. När hon blir så brukar jag ta upp henne, gå ut ur rummet, leka lite, bara typ 5 minuter och sen prova igen (förutsatt att jag VET att hon är trött och behöver sova) och det brukar då funka på en gång. Att däremot försöka fullfölja det försöket som spårat ur totalt är helt lönlöst!! Resulterar bara i tårar och arg och ledsen bebis, inte i sömn.Har du provat det? Att ta en paus från sövandet och göra något annat i bara några minuter och sedan börja om igen?Alicia
    Har aldrig vågat avbryta en läggning eftersom hon blir så lätt distraherad och speedad och då är det skitsvårt att få "ner" henne. Däremot brukar jag testa att låta henne ligga och sjunga och böka i sängen och liga bredvid tills hon vill amma (då blir hon oftast lite lugnare). Och då varvar hon som sagt ner, men igår gick det inte alls. Inte idag heller för den delen. Ute på promenad i över 1 timme och skakade vagnen så att hon skulle somna men nope. Fick till och med en utskällning av en gubbe så att jag var nära att ta till lipen om att det är synd om barnet och dess nacke/huvud så som jag studsar vagnen Jamen SÅ häftigt studsar jag inte ju. SÅKLART, jag vill väl inte göra illa mitt barn! Den har bra fjädring på framdäcken (bugaboo) så den studsar mjukt om inte annat. SUCK

Hur som, läggningen ikväll gick på typ 10 min. Hon var fullkomligt slut och bara däckade när jag la ner henne i sängen och buffade lite lätt på rumpan. Så himla trist att det är pga utmattning hon somnar snabbt. Vill ju att hon ska somna innan hon blir sådär slut. Hela eftermiddagarna och kvällarna känns som ett utdraget lidande för hon är så tröttgnällig.

AJA slut på gnäll från mig med. Jag kom på idag att hon är 25 veckor och har just trätt in i den berömda fasen med mycket gnäll och stök så hon är ursäktad. Ett litet tag iaf

Just ja! skippade vällingen ikväll. Ville testa om det blir nån skillnad på uppvak mot när hon inte får välling. Ska bli intressant..
  • Igloo79

Äntligen något som jag kanske tycker är förenligt med ett humant sätt att ta hand om sina barn. Alltså inte låta dem gråta sig till sömns eller annat. Har beställt boken, så vi får väl se.
    Har dock ett par frågor.
    Eftersom det tar ett par dagar för boken att komma så ställer jag frågorna här med förhoppningar om svar. Varför bör man tidigarelägga nattningen? Samt varför bör man förlänga sovstunden på dagen?
    Min dotter lägger sig nu mellan 19 - 21. Beror lite på hur hon sovit på dagen. Hon sover mellan 1 - 2 gånger/dag. Första gången sover hon mellan 1 - 2 timmar och andra gången ca 30 min - 1 tim. Hon vaknar för dagen oftast mellan 7 och 9. För det mesta blir det runt 8. Säg att hon en dag vaknar 8 och lägger sig 20. Och att hon den dagen sover 2 resp 1 timma på dagen. Alltså 3 tim sammanlagt. Då har hon alltså sovit 15 av det dygnets timmar. Blir inte det ganska mycket?? Känns nästan som att hon borde sova sämre om hon sover så dålit.
    Observera att problemet för oss inte är sovandet på dagen utan att han vaknar var och varannan timma på nätterna och har svårt att somna om även när vi "hjälper" henne.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova