• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Puck76

nu har jag inte skrivit här på jättelänge. vi har jobbat länge med minns sömn, och nu, efter 5månader, har vi äntligen fått resultat. och på ett ganska enkelt sätt... tänkte bara dela med mig!

vi började vid 7månader med att ta bröstet ifrån henne. gjorde det rakt av då hon använde mig som napp och vaknade var 20e min när hon tappade bröstet- hade 1 jobbig natt då pappa tog henne, sen gick det bra att natta och sova i egna sängen.

sen höll vi på och traggla hela hösten, hon somnade bra i sin säng efter 1flaska välling och vi klappade lätt i rumpan eller strök henne över ryggen. men hon vaknade 1gång i timmen, och va ofta vaken längre perioder under natten. tyckte det va morgon kl 4.30-5.00. jobbigt!

men sen kom dagen då vi för första gången skulle lämna bort henne över natten. och hon sov hela natten!!! vi ältade detta fram och tillbaka med min mamma som hade henne över natten. och kom fram till att hon va väldigt rörlig på natten, och att hon slog sig i spjälorna på den valiga sängen, emn inte på resesängen eftersom den är gjord av tyg/nät. så vi bytte säng även hemma och nu, knappt 1månad senare sover hon 19-06.30!!! i början åt hon bara 1gång men just nu äter hon 2gånger eftersom hon har flera kindtänder på gång samtidigt, och visst det är kanske mycket för en 1åring, men jag matar heller henne 2gånger /natt och sover resten än är vaken med henne ett par timmar per natt och stiger upp kl5...

så det kanske kan va ett litet tips till er som har äldre rörliga barn, byt säng! ganska enkelt att försöka i alla fall!

• Bast

Ååååh! Jag blir så trött! Hade skrivit ett låååångt inlägg med en massa kloka (? ) funderingar! Och så tappade jag uppkopplingen när jag skulle posta! *morr*

Nåväl, jag ska försöka minnas...

Petrusse, jag är också en sån som behöver 8 timmars sömn/natt för att funka! Och utan min man som tog så många nätter när Noel sov som sämst så hade jag garanterat hamnat på sluten avdelning med madrasserade väggar!

Pasadena, ska bli himla intressant att se hur er natt bli nu... Om det nu är så att hon sover bätre på natten om hon inte sovit ordentligt på dagen, kanske är det just den vägen som passar ER bäst? Ta dagarna som de kommer och försök göra det bästa av dem, men lägg mer krut på att få nätterna att funka.
    Jag är själv himla nyfiken på hur vår natt kommer att bli, för noel sov typ 8 timmar totalt natten som var, och han har inte sovit något på dagen idag. Dessutom var det första dagisdagen, och släktkalas nu ikväll, så han BORDE vara totalt slut!

Alicia, jag håller alla mina tummar och hoppas på en favorit i repris!

Snorpan, menar du allvar med att du går och handlar med ljudbok? På typ Maxi? Fan vad häftigt isåfall! Det skulle jag också kunna tänka mig att göra! Skulle ju kunna shoppa i en evighet då! Jag har faktiskt en massa ljudböcker efter min mormor, så om jag bara kunde hitta min freestyle som ligger i en kartong nånstans.....!
    Hoppas att det funkar bra med vällingen!

• Bast

Puck76, vad häftigt! Jag har faktiskt aldrig hört om någon som bytt sängen så, och sedan fått sova! Härligt!!!

• Puck76

Bast: ja, det är helt underbart! och helt lagom i tiden, jag börjar jobba 1/2, så sömn behövs!!!
    ska väl ta tag i nattmatningen snart, men jag tänkte samla på mig lite sömn först och hoppas att dagis och rutiner löser matproblemet för oss. för visst är det väl så att problem löser sig om man bara väntar, det vet ju vi med barn som sover dåligt

• Puck76

ska kanske tillägga att jag tror inte att sängen är någon mirakelmetod, vi har som sagt tragglat ncss i flera månader, och vissa saker har förbättrats kontinuerligt, som dagsömnen har blivit längre, och insomningen på kvällen, och vi har väldigt tydliga rutiner och skillnad på dag- och nattsömn, men bytet av sängen va liksom sista klossen som fick det hela att falla på plats. äntligen!

• Snorpan73

bast - jamen, ÄLSKAR att lyssna - MWEN, jag måste vara i rörelse annars somnar jag . brukar lyssna när jag ska somna - somnar oftast på 2 minuter (kan annars ha svårt att komma till ro).

gulp - vad händer ikväll då?! vågar knappt skriva ngt eftersom det nog går åt h-e då...MEN, jag har (sorry tråden) varit inne på Anna Wahlgrens hemsida OCKSÅ och hämtat inspiration. Gillar - lyssna på barnet (ja min unge gnäller/gråter ändå på nätterna så det kan jag inte säga att jag räds), ha attiryden av att NU SKA DU SOVA, dvs betryggande inte diktatoriskt, buffa - gör jag redan men inte så bestämt och rytmiskt som "de", ramsa - inte viska som jag gör utan högt och bestämt (de pratar tom om hög musik och dammsugande ve och fasa - vi som trippar runt hemma).

och, ikväll lade jag henne som vanligt, nu kl 20 efter välling (6 mån) kl 19.45. buffade, ramsade, väntade - gnäll, började om - satt utanför vaggan (har sänghimmel som skydd) och väntade - gjorde väl så ca 4 ggr, sen somnade hon. sedan dess har hon vaknat 2 ggr och somnat om! med napp, jomen, men INTE mat!!!! gaaaaaaaaaaaaah...jag byter sida hon ligger på, buffar, ramsar, backar...får se hur det här går! bra so far...

***lyckliga jag***
  • Pasadena

Nej natten var inte så bra så glöm det jag skrev igår Alltså inga en-gång-i-timmen-uppvak men ca med 2,5 timme emellan. Inte så jäkla bra det heller. USCH jag är såå led på detta.

Imorse vaknade hon 5,30. Försökte få henne att sova vid 10 (gick inte innan) men hon sov 10 min och sen var det bra. Nu försöker sambon få henne att sova i vagnen men han har hållt på i 20 min. Fattar absolut nada av detta, men det är inget nytt. Är så trött på mitt eget tjat om den (obefintliga) sömnen.

• Snorpan73

pasadena - suck...jobbigt...

vår natt slutade sin triumf vid 02.30 - då var det "kört". men fram tills dess var det underbart . tyvärr var vi uppe till 02.00, mycket oklokt eftersom nellie sen var "vaken" mellan 02.30-05.30..väckte calle - och - vid halv sex börjar han att kräkas...

alltså, lillgullo, han mådde inte dåligt i övrigt, men stackars...och för egen del - SHIT vad jag var trött imorse! vi gick upp då vid sex, då var jag så trött att jag mådde illa och hade ett band över ögonen.

jag kommer att leja bort calle inom kort och köra setenhårt med nellie snart. hon är inte ledsen på nätterna utan jag riktigt hör hur hon "frågar" vad som händer och jag inser verkligen att vi ger otydliga svar när vi buffar, ramsar, tar upp, lägger i vår säng etc etc - jag är redo att låta henne gnälla och förstå att det är ok att somna om...nu går det inte eftersom calle vaknar...

***lyckliga jag***
  • Igloo79

Pasadena och snorpan: Va' jobbigt.

Puck: Kul att det fungerade. Visst är det så att man prövar allt mellan himmel och jord och så kommer något som fungerar.

Själv har jag fått en bra natt igen. Två nätter i rad nu. Började natta henne utan napp för två nätter sedan (på kvällen). Visst är det drygt när hon ska somna för natten, men det verkar ge utslag. Inatt vaknade hon bara två gånger. Ena gången räckte det med att man gick in till henne och hjälpte henne somna om. Andra gången ammade jag. OCh hon använde mig inte som napp, utan släppte och somnade när hon var kvar. Dock har ja haft henne bredvid mig i vår säng när hon vaknat för amning och resten av natten sen. Vet inte om det bidrar till att sömnen är bättre. Har tänkt att jag ska ta tillbaka henne till egen säng efter amning, men känner att jag inte vill göra allt på en gång. Nappen är trots allt för henne en trygghet och jag vill att hon ska få trygghet från annat håll om hon inte får det från nappen. Kanske om några veckor.

• Alicia 72

Bast; det blev en OK natt. Dock 3 amningar men bra sömn däremellan. Men I DAG på DAGEN!!! Hon vaknade 6.30. Somnade sedan 8.30 och sov till 10.15! Trodde knappt det var sant när jag såg vad klockan var (somnade jag med).
    Sen var det vagnstur och då sov hon en timme utan att ens öppna ett öga efter 30 min!!!

Helt underbart! Och hon åt TVÅ portioner gröt nu ikväll så jag hoppas på en bra natt (fast det får man ju aldrig när man hoppas, de nätterna kommer alltid helt oväntat som en blixt från klar himmel).
    Vidare låtsas jag nu, om än bara för idag, att 30-minutersskarvarna är borta och att hon kommer sova lika bra i morgon

Trevlig lördag!!

Alicia

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova