• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Pasadena

Åh bra där Bast! Så kan jag få gnälla av mig
    Min dotter har börjat köra stenhårt på 20-minuterslurarna nu, så det blir en 2-3 st såna per dag. Jag fattar inte hur hon ORKAR JAG är helt slut trots att jag lägger mig i princip samtidigt som hon.
    Jag fortsätter att dra vagnen och visst, hon somnar om (OBS! ibland) men så FORT man slutar vagna så sätter hon igång. Less var ordet.

• Önskan

Bra med en sån här tråd!

Vad jag tycker är så bra med denna bok är att det handlar om att lyssna och känna eller kartlägga av hur ens barn fungerar innan man lägger upp en strategi. Det, och sen att hon verkligen har gjort en grundlig research av många mammor. Och hon inser att alla barn är individer.

Tycker oxå om att det finns många sätt att skapa rutiner för sitt barn på. Gillade verkligen denna bok och tittade mycket i den när vår son inte sov. Den avdramatiserade lite av sånt som vissa säger åt en som kan vara stressande, som exempelvis det här med nattmatning trots att barnet blir större. Skönt att läsa om det där i!

• Bast

Så, nu har jag traskat runt till i stort sett alla som skre i gamla tråden från mitten av december och frammåt. Jättekul att kika in hos alla och se lite om vilka ni faktiskt är! Fast vissa är ju riktiga doldisar, vilket ju bara gör mig ÄNNU mer nyfiken! Babytjej kom jag inte ens in hos för att lämna inbjudan hit, men nån annan kanske kommer in där?!

Önskan, jag kan bara hålla med dig! Min son har sovit bra ganska exakt ett år nu, men jag kan liksom inte släppa den här tråden, för det är sååååå många som inte får sova, och såååå många som blir rekommenderade 5mm på BVC! Här har vi även blandat in en del andra knep för att få sova, men det känns ju som om det faktiskt är okej, iom att det inte är ett färdigt koncept, utan mera en verktygslåda där jag kan plocka det som just VI behöver!

Pasadena, jag vet banne mig inte vad jag ska säga! En stor, stor kram till dig iallafall!

• Pasadena

Jag tycker ncss-boken är jättebra, massaa bra knep och många har ju blivit hjälpta men det känns också som att jag ibland är onormal som inte får nåt av detta att fungera Det känns som om vi är bortom all hjälp sm Pantley har att erbjuda.. Hon pratar om att lära barnet somna utan bröstet men om barnet inte ens somnar av bröstet då? Jag får spunk snart

TACK för att ni finns här ialla fall

• Snorpan73

tack bast! jag som skulle svara på ditt inlägg i förra tråden!

tack för input - vi håller med, nellie äter ALLDELES för mycket på nätterna. det här med om hon skulle kunna somna om själv eller ej är ju frågan - vem vet egentligen, vi väntar inte superlänge innan vi vaggar, buffar, petar in nappen, ramsar etc - men när hon får mat är sådana gånger då detta INTE funkar - när hon efter ca en kvart ändå inte somnar om...

de senaste två nätterna har varit mer ok - inatt var hon dock igång från 03.55 - 05.30...jag vaknade så GLAD för jag var "pigg", hon hade sovit sedan 00.00! typ. men så...jag tror att hon var täppt och därför inte kunde suga på nappen - efter nexeril och närfrida somnade hon TILLSLUT...

men, ni som ger flaska på natten - hur gör ni? vilka matar i sömnen? hur många gånger för en 7 månaders? om hon nu äter fyra gånger mellan 19-06 kan jag tänka mig att två gånger är mer ok...(vet att allt är individuellt men tips och jämförelser är allt jag har ) eftersom vi inte vill att hon ska tror att hon m¨åste somna med flaskan i mungipan har vi satt henne upp i knät (på samma sätt som jag ammade vår son, satte mig i en fåtölj) - MEN nackdelen blir ju då att hon riskerar att vakna upp...

jag efterlyser också fortfarande tips på dags/dygnsscheman, sova, äta etc under dag och natt - hur många timmar emellan etc...

tack!

***lyckliga jag***
  • stjernan

Jag har nu upplevt den värsta natten hittills med Hugo...och jag känner med er som jag vet har sådana nätter jämt!
    Han vaknade första gången vid 22, sedan vid 23 och då vägrade han somna om. Gungade, buffade omvartannat och till slut blir man ju GALEN när inget funkar. Tog upp honom till min säng men det funkade heller inte... Vid halv 3 gav vi upp och han fick nappen i min säng och då somnade han äntligen...

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Snorpan73

alltså...hur ska man hinna ge dem all denna mat de ska ha under dagen? jag håller på att snickra ihop en rutin jag känner känns bra och som är en blandning av AW och Pantley (och en massa kloka och okloka däremellan...), bla

* sova två längre pass om dagen (hmmm, hur då...)
    * äta fem mål om dagen
    * rutin innan läggning (hmmmm)
    * vara glad, ha skrattat innan sängdags
    * ha nappen men introducera en nappburk (hmmmm)
    * buffa, ramsa, vagga i egen säng, sluta precis innan hon somnar (hmmmmm)
    * välling två gånger om natten (HMMMMMMMMMMMM)

hur var det - hur ger ni mat på natten? när äter era i samma ålder (sju månader) - jag får knappt i henne allt - nu vill jag ge henne gröt och lite välling innan sängdags och hon ska ha somnat för tio minuter sedan?! allt för att hon ska vara mätt och stå sig hela natten (I wish)

***lyckliga jag***
  • Alicia 72

Hej!!
    Tack Bast för nya tråden!
    Här är det tokförkylt och vi har släppt på allt vad rutiner heter både natte-tid och dagtid (förutom läggningsrutinerna).
    Hon äter som en tok om nätterna och går inte att få i annat än bröstmjölk på dagarna samt lite gröt inför kvällen.
    Iofs tror jag att hon äter mindre vid varje tillfälle då hon är täppt och därmed behöver äta oftare men ändå. Och jag är såååå slut av usla nätter och egen förkylning så jag orkar inte ta tag i detta just nu. Ond cirkel...

Jag VET att jag borde skämmas av att klaga när det finns så många andra i denna tråd som har det så mycket värre. Men just nu känns det mesta tungt faktiskt. Om hon ändå, som "alla" andra barn kunde sova 1,5 timme eller så mitt på dagen så man fick chans att återhämta sig, göra något åt hemmet, äta lunch i lugn och ro eller bara vara.
    Men nej, om man ens får henne att sova i säng på dagarna så är det MAX 30 min, oftast mindre.
    Ska ut och terrängvagna igen nu när sambon börjar jobba och allt får återgå till det normala.

Hang in there!!!

Alicia

• stjernan

Snorpan73: Såhär ser våra rutiner ut för Hugo 6 mån

7 - välling
    10.30 - lunch, liten burk matpuré + lite fruktpuré + 100 ml ersättning
    14 - ersättning
    16 - gröt
    18.30 - välling

Han sover 45 min på fm, 1,5 timmar mitt på dagen och 45 min på em, så sovstunder och matrutiner funkar jättebra för oss! Det är nätterna som är jobbiga...

På kvällen får han välling, läser bok, vi skrattar lite innan läggning.

Jag har funderat på att ev byta plats på ersättningsmålet och grötmålet, kanske är det så att han får ont i magen av både gröt och välling så tätt inpå innan natten?

Han har inte ätit på natten sedan 3 mån, men nu när han är så svårsvd ibland undrar jag om jag ska införa lite nattmat igen...? Men samtidigt känns det dumt när han nu är 6 mån.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Snorpan73

tack stjernan!

och angående tidigare råd, nellie ligger jämt på sidan, har alltid gjort men tack ändå! magen kommer välan...

***lyckliga jag***
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova