• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Igloo79

Licile: Dottern är visserli 8 månader, men jag känner igen mig i det där med att sova bra och sen vid 6 mån börja strula. Har dock börjat få ordning på det nu hoppas jag.

Om du kollar i tråden hittar du våra tider etc.

Tar sonen napp? Det "problemet" hade jag. Dottern somnade med napp men vaknade så fort hon tappade den vilket var myyyyycket ofta. Har börjat vänja av henne med nappen och hon sover betydligt bättre. Vaknar mellan 1 - 3 gånger varje natt istället för upp emot 15 - 20.

• Snorpan73

ja nappen...suck. det är den hon vill ha nu när hon gnäller...vi ska öva henne på att hitta den själv - å andra sidan - för att hitta den behöver hon vakna till...

***lyckliga jag***
  • lucile

Nappen tog vi bort på natten när han var 5,5 mån. Insåg redan då att det var boven i det hela. Det var då han sov så bra. Men nu vet jag inte vad det är.

I natt då han har "sovit bra" har vi ett annat krux. Han somnade kl1930 och vaknade första gången kl0445. Nu är kl0535 och han har ännu inte somnat. Jag kämpar och kämpar. Är det inte det ena är det det andra känns det som.

• Igloo79

Lucile: Ja verkligen - är det inte det ena så är det det andra....Här var det bakslag i natt. Det som har gått så bra. Hon sov bra fram till 12 och då började cirkusen. Vaknade stup i kvarten. Jag vaggade (utan napp). Sjöng, buffade, ammade, gav välling - ja allt. Det slutade med att 04.00 tog jag över henne till våran säng och där fick hon somna - tyvär med napp. Hon sov till 07.00 och sen ville hon vakna för dagen (Inte jag...). Hur det blir resten av veckan återstår att se. Ska ut och resa och sova borta med henne i fyra nätter. Bävar redan.

• Frediza1980
    Igloo79 skrev 2008-01-11 08:40:52 följande:
    Frediza: Har ni provat med att pappan nattar henne? det kan handla om att hon känner lukten av mjälk från dig och inte förstår varför hon inte får den när den ändå finns där. Bast: Ok, då förstår jag. Lillan sov mycket bättre inatt. Totalt var jag uppe 3 gånger innan hon vaknade för dagen. Klar förbättring. Då jag tidigare kan ha fått spriga upp emot 20 gånger per natt. Dock fick hon nappen när hon vaknade. Kände också att jag inte orkade strula med att försöka få henne att somna om utan napp. En gång ammade jag. Men som sagt - klar förbättring.Känner mig faktiskt relativt utvilad för första gången på länger. En härlig känsla.
    Ja både hennes pappa och hennes mormor  har försökt men då blir hon ännu mer ledsen.
    hennes pappa har aldrig kunnat natta henne, vilket han är väldigt ledsen över... han har försökt när inte jag varit hemma, och då höll hon sig vaken tills jag kom hem, vid halv tolv.
     nu i två nätter har hon fått somna när hon ligger på mig, på mitt bröst, det är grått men inte lika mycket.
    har någon något mer förslag?
  • Snorpan73

morrn

baksalg inatt - hon vaknade många gånger, fick välling 3 ggr (fick iof majsvälling light pga av calles magsjuka så hon lades inte proppmätt), men, värst - "vargtimmen" mellan 04-06 var katastrof. hon gnällde, gormade,snurrade mm. men - jag har bestämt mig. jag buffade, ramsade, petade i nappen - om och om och om igen...

***lyckliga jag***
  • Hallonfrossa

Funkar denna metoden även på mindre barn?, runt 2 månader som exempel?

Nu e hon har MOLLY 071123
  • Alicia 72

Hallonfrossa, vill inte märka ord men detta är ingen metod. Det är en sömnbibel full av tips och tricks och bra saker att tänka på. Man plockar de bitar som passar en själv och bebisen och använder som "verktyg" på vägen att få sitt barn att sova bättre.

Boken vänder sig till små barn och man kan använda sig av tipsen även på en liten 2-månaders bebis. I den mån man kan påverka sömnen på en så liten (det har ju en tendens att ändras från en dag till en annan för så små).

Mvh,

Alicia

• Igloo79

Hallonfrossa: En annan sak att betänka med så små bebisar att de sover "dåligt" för att de äter på nätterna för att de behöver det fortfarande. Större barn behöver nödvändigtvis inte äta på nätterna, men gör det av ren vana.

Dottern somnade rätt fort trots att vi inte är hemma utan på resande fot. Hoppas att det håller i sig. Just nu sover hon i vagnen (kunde inte ta med mig en resesäng så jag reser själv med buss.)

Lycka till alla andra som jobbar med sömnen.

• Igloo79

Hallonfrossa: En annan sak att betänka med så små bebisar att de sover "dåligt" för att de äter på nätterna för att de behöver det fortfarande. Större barn behöver nödvändigtvis inte äta på nätterna, men gör det av ren vana.

Dottern somnade rätt fort trots att vi inte är hemma utan på resande fot. Hoppas att det håller i sig. Just nu sover hon i vagnen (kunde inte ta med mig en resesäng så jag reser själv med buss.)

Lycka till alla andra som jobbar med sömnen.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova