• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Snorpan73

nej flera gånger räcker tex nappen, lägga på sidan, buffa i rumpan och gunga vaggan...men vissa gånger räcker inte det utan hon accelererar i gnäll - och då vill jag ju egentligen verkligen inte ge henne - snacka om att lära henne att gnäll = mat... å andra sidan - gullungen är snart sju månader och allt kan ta en vändning imorgon...gah - det här har verkligen växt i omfånf allteftersom jag blivit tröttare och tröttare...

det som var förut var att så fort hon vaknade till (med några timmars mellan´rum) var at hon fick välling pronto. nu vaknar hon oftare och ska inte få välling varje gång - men det är först efter långvarigt gnäll jag fattar att nej nu ger hon sig inte utan mat...jag försöker se mönster i hennes tider men det är inte helt lätt!

***lyckliga jag***
  • Alicia 72

Pasadena; Det funkar inte att lägga ned henne när hon blivit dåsig, alternativt precis somnat?
    Så gör jag med E, då är hon liksom i sovstämning så fast hon vaknar (om hon somnat) så vill hon sova och kryper ihop i sin sovställning. På så sätt får hon liksom somna till hos mig men somnar på riktigt först när hon är i sängen.
    Fast som jag skrev - de senaste dagarna har hon somnat helt själv. Hon har inte velat ligga i famnen längre när hon ammat klart. Så så var det med det avvänjningsproblemet...

Snorpan73; Jag känner till problemet... Man försöker dra ut på tiden mellan nattamningarna och söver om, stoppar i napp och Gud vet vad. Tills det helt plötsligt är "dags" att ge mat enligt den tid man tänkt sig att de ska stå sig till.
    Har dessvärre ingen lösning utan då ger jag helt enkelt.
    Jag ger även innan jag tänkt mig om hon inte somnar om med napp och blir ledsen. Tycker det är svårt att veta om hon är hungrig eller inte. Hon äter ju rejält när man ger henne på natten. Och vi har inte kommit så långt i introduktion av annat än bröstmjölk på dagarna. Så än så länge ger jag om hon vill ha.
    Lever i fantasin att det en dag kommer att lösa sig av sig självt. Som så mycket annat man funderat över faktiskt gör.

Alicia

• Pasadena

SNorpan
    kan ni inte bestämma vissa tider som ni kan ge vällingen? Tex kl 00, 04 osv? Och alla uppvak däremellan ska inte generera i mat? Nu bollar jag bara lite med dig, vet inte hur ni vill eller tänker men när min lillfis ska sluta amma och bara få välling tänker jag ha fasta tider som hon ska få äta (så tänker jag, vi får väl se hur det verkligen blir). Jag tänker ändå att välling borde mätta längre än ersättning/bröstmjölk och på natten kan man inte äta lika ofta som på dagtid utan kanske 1-2 ggr? Vad tror du?

Nu kan ju uppvaken ha en miljon andra anledningar och inte bara mat...kan vara en fas, tänder, what ever, men visst är det enklast att bara proppa in flaska/bröst och hoppas på att de somnar om...

• Pasadena

Snorpan
    ah insåg nu att jag inte gav nåt svar på din fråga Jag vet INTE hur man får de små rackarna att somna om är de vaknar utan anledning..Det är det ständiga dilemmat.
    Jag har dock märkt att jag kan få henne att somna om, om jag är tillräckligt snabb när hon vaknar, och ändra ställning. Tex om hon ligger på rygg när hon vaknar och jag lägger henne på mage kan hon ibland somna om.

Alicia,
    jo ibland somnar hon när jag lagt ner henne men inte alltid. Då vknar hn till och börjar gnälla liksom. Har märkt att hon somnar om snabbare ju längre jag vaggat henne i famnen. Kanske ska se till att hon somnar in i min famn och SEN lägga ner henne. Hon vaknar ju ialla fall när jag lägger henne i sängen..
    Vad SKÖNT att din dotter lärt sig somna själv när du lägger henne i sängen !

• Alicia 72

Pasadena; ja man får prova sig fram - det är de små detaljerna som gör att något helt plötsligt funkar.
    Jag vet inte om det är något bestående men det är så hon själv velat ha det de senaste tre kvällarna i alla fall.

Nu ska jag krypa ned i sängen jag med!
    Hoppas vi alla får vår bästa natt på länge!!!

Alicia

• maria 25

Bast: sitter och skummar igenom tidigare inlägg och såg något om en nappburk, vad är det egentligen?

• stjernan

maria25: välkommen hit!
    hur brukar mönstret se ut på nätterna med uppvaknanden etc? sover i egen säng? äter på natten?

och hur gammal är hon? har hon napp? testat att ta bort den?

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Bast

maria 25 skrev 2008-01-08 10:56:18 följande:

Bast: sitter och skummar igenom tidigare inlägg och såg något om en nappburk, vad är det egentligen?
    Jag har klätt en vanlig IKEAmugg med tyg och knutit fast i ena hörnet av spjälsängen. Där i lägger vi alla hans nappar (i dagsläget 4 då 3 stycken är på vift), och så kan han förse sig själv med napp på naten. Den enda "nackdelen" är att han ibland ligger och leker med dem innan han somnar och då hamnsr de lite varstans i sängen, så då kan jag få lov att gå in en gång och samla ihop dem. Annars så skötar han det hela själv på natten!

Mitt stora problem just nu här hemma är att Noel vaknar till på naten ibland. Typ varannan nat kanske. Inatt vaknade han till och kraxade (han är dessutom förkyld nu) i två sabla timmar! Jag var in ett par gånger, men jag upplever att jag nästan stör mer än jag hjälper till. Men tyvärr så ligger han vägg i vägg med storasyster, så jag kan ju inte bara låta honom liga och tjoa! På så sätt var det lättare i förra lägenheten då de sov på olika plan! Jag vet fan inte HUR jag ska göra för att få honom att sova bättre igen! Fast jag kan ju vara glad att han iallafall inte är ledsen! Och sen tror jag att det kommer att bli bättre när han kommer till dagis på dagarna igen. Så jag lever på hoppet....
  • maria 25

stjernan: tack så mycket! jag har en liten tjej som blir 6 mån den 21:e juli och hon har väl i stort sett alltid vaknat på natten, men för det mesta så har det räckt med att amma henne så har hon somnat hon om bredvid mig och sovit i kanske 2-3h för att vakna och bli ammad igen. Det är inte förrän på senare tid som hon har börjat vakna ordentligt på nätterna, det börjar allt från kl 00.00 till 02.00 och håller på två timmar framöver. I natt var hon dock inte ledsen, bara vaken Vaknade sedan vid 3 och 5 men då räckte det med att stoppa in nappen. I egen säng sover hon fram till första uppvaket och hon somnar efter att ha blivit ammad vid cirka 20.30 så där kan jag inte klaga. Hon har tills idag sovit ett långt pass på em vid 16.30-18.00 och jag tror att det är för sent...så idag fick hon inte sova efter 16.30 så får vi se hur det går

Kan tillägga att hon har napp som är en stor bov, men jag vet inte om jag i dagsläget orkar ta kampen om den. En annan sak som heller aldrig slår fel oavsett när hon somnat är att hon reagerar EXAKT efter 35 minuter, för det mesta så vaknar hon till och ibland så kan det bara vara att hon tappat nappen men fortsätter att sova. Någon annan som har det så?

• Pasadena

maria
    min dotter vaknar ALLTID efter 30 minuter. Fast senaste dagarna har det blivit efter 20

Idag känner jag mig så jäkla ledsen. Allt går bara åt skogen fel känns det som. Trots att jag fick henne att sova 50 min i vagnen utomhus i eftermiddags ( ) så var hon stört omöjlig inatt (helt vaken mellan kl 23-24 och sedan uppvak varannan timme) och imorse var det morgon kl 5,30 och det gick INTE att söva om henne trots att jag låg kvar i sängen och låtsades att det var natt fram till 8,15! Första luren intogs kl 12,30, dvs 7 timmar efter att hon vaknat!!! Hon blåvägrade och bara skrek när jag försökte  söva henne innan I kväll tog nattningen också en hel evighet (1,5 timme) och hon var som en hal ål i sängen trots att hon gnuggade ögnen emellanåt. Känner att  jag bara vill ge upp när det blir så här..

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova