• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Snorpan73

min natt var urusel...eftersom jag var själv hemma med båda hade jag föresatt mig att ge henne mat direkt på de tider hon brukar vilja ha mat - ca 21/22, 01/02 och 03/04 (ofta JAG VET!!!). men, vad händer, ungen vaknar däremellen OCKSÅ och VÄGRAR komma till ro!!! annars brukar hon ha ett par längre sovperioder innan 01/02 och efter 03/04, men icke - inte inatt...är HELT slut...

***lyckliga jag***
  • Igloo79

Snorpan: Va jobbigt. Lustigt (eller mindre lustigt egentligen) att det blir sådär. Det är som att de känner på sig att nu är det annorlunda eller något. Lillan är likadan. När man tror att man vet hur det ska vara och man ställer in sig på det, så ändrar hon på allt.

• stjernan

Här är en till som haft en strulnatt... Han har ju sovit så bra den senaste veckan!! Och så vaknade han vid midnatt och vägrade somna om, var jättepigg. När man gungade sängen så låg han och jollrade och snackade, me nså fort jag slutade så blev det till gnäll. Snorig var han oxå fast han inte är förkyld...?
    Precis som ni andra säger - man tror att det börjar gå åt rätt håll men sen kastas allt omkull igen

Jag är också lite blödig när det kommer till nappen - hade ju tagir bort den helt, men sedan kom värsta natten på manneminne och då var nappen det enda som hjälpte. Sedan dess har han fått napp när han vaknat på natten och det har gått bra i några dagar, han har bara vaknat ca 2 ggr/natt och somnat om lätt. Kanske är det som straffar sig nu...

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Bast

Suck, ÄNNU en med en skitnatt! Noel var vaken mellan strax före midnatt till strax före 3.30! Men idag har han varit på dagis för första gången på 3 veckor, och han sov inget där, bara vila och vila när han kom hem, ska bli intressant att se hur natten blir....

Stjernan, då var våra vakna samtidigt! Men vad ska jag säga då? Vi som haft det bra ett helt år! Och nu sover han sämre igen! Hade det inte varit för att han sov vägg i vägg med storasyster så hade han fått ligga och tjoa, för han är ju inte ledsen, med han är ganska högljudd, och jag vill ju att Jenna sak få sova om det går! VARFÖR får man inte med en bruksanvisning, elelr iallafall ett felsökningsschema????????

Snorpan, har du provat att ge lite vatten att dricka när hon inte vill komma till ro? Annars tycker jag att du gör rätt som satt tider du tänkt ge käk, bara du håller dem! Och sen när de funkar kan du plocka bort ett, men Rom byggdes ju inte på en dag, så det är okej om det tar tid!

• Snorpan73

hola

ja jag ger vatten först, väntar, ger nappen, buffar, vaggar, ramsar - men till slut märker jag om inget annat funkar - förutom då att främst den 03/04 stunden brukar innebära "vaken" ändå...

men, jag måste sätta mig ner och tänka tider. nu har jag lagt henne vid 19 några gånger - och då har hon ibland varit vaken sedan 14/15 - ALLDELES för länge - MEN, hon vägrar somna i sängen (igår tex) vid ca 16/16.30 så vad göra...

idag har hon sovit tre gånger á ca 40/120/50 minuter = 3,5 timme. om hon "ska" sova ca 14 timmar/dygn "ska" hon sova 10,5 timmar inatt och eftersom vi normalt ska upp 07 blir det...20/20.30...tror att detta kan bli mallen...

sen har jag köpt 8-månaders välling, hon får denna vid andra nattmålet vid 21/22 så får vi se! nu r vi två igen iaf - SKÖNT.

ha en skön kväll alla! nu ska jag ha mitt kvällsnöje - gå och handla själv med ljudbok i öronen...

***lyckliga jag***
  • Alicia 72

Hej!
    Då MÅSTE jag ju bara radera ut alla usla nätter ni haft med min solskensnatt!
    hon somnade vid 18.15 som vanligt. Hade något uppvak timmarna efter som bara var att stoppa i nappen. 22 vaknade hon och då brukar hon vilja äta, men nappen och sidoläge räckte!! Sen sov hon till 0.45 då hon åt som en häst för att sedan somna om som en stock. Hann inte ens stoppa i nappen (!!!) och sen sov hon till 5 för mat och somnade sedan om till 6.30.

Efter uppvaket vid 5 var jag så pigg och utvilad att jag hade kunnat gå upp för natten! Helt underbart!!!

Och där ser man vad nappen gör - hon brukar alltid vakna massa gånger mellan 1-5 som hon nu alltså sov istället.

Ska inte vara så snabb att stoppa i nappen i fortsättningen...

I natt blir det säkert uselt igen men sömnen jag fick i natt kan jag leva ett tag på!!

Trevlig helg!
    Alicia

• Igloo79

Har nattat utan napp igen. Det gick snabbare idag, men hon var gnälligare. Föredrar nog att hon inte gråter, men att det tar längre tid. Hon gråter inte konstant. Gnäller till lite för att markera att hon saknar något i munnen. Går och vaggar henne så hon är ändå relativt lugn. Får se hur natten blir.

När jag la ner henne i sängen öppnade hon ögonen. Hann tänka "oh, nej bara att ta upp igen", men jag avvaktade. Hon stängde ögonen och somnade om. Puh...

• Pasadena

Alicia
    gud så underbart, GRATTIS! Kan knappt föreställa mig hur det måste kännas att få sova ostärt och samamnhängande. Det är du VÄRD! Hoppas det r början på en ny trend nu

Här har det varit katastrofalt idag, i vanlig ordning. Jag bestämde mig igår att nu får det vara nog på alla dessa isslyckade sömnförsk, jag låter henne vara så slipper hon skrika och gråta varje gång hon ska sova. Sagt och gjort. Hon somnade en gång på väg hem från bvc (då hade hon varit vaken i 4 timmar) och sov 25 min. Nästa gång också i vagnen på promenad (då varit vaken i 3 timmar) och sov i 40 min.

Kl 16,30 var hon dock helt slut och bara grät. Jag försökte söva ett par gånger utan reslutat så jag lät henne vara, vi låg och gosade i sängen och hon grät och skrek till och från. Till slut tog jag henne i famnen och vaggade och vips somande hon helt utmattad men väcktes 10 min senare av sambon som skramlade i köket

Nattade henne kl 19 och hon har hoppat över sitt sedvanliga uppvak efter 30 min. Inte så konstigt med tanke på hur slut hon var.

Helt uppenbart klarar hon sig inte på 2 s 30-minutare, men vad ska man göra då när hon vägrar sova? Jag kan ju inte gärna gå 4 promenade/dag för att hon ska somna?! Blir galen!

Just ja, sen måste jag säga att det verkar som att ju mindre hon sover på dagen desto bättre sover hon på natten!? I natt vaknade hon var 3:e timme och somnade om efter amning efter gårdagens usla dagslurar. Få se hur kommande natt blir.

• Hëllef

Usel natt här också trots att hon faktiskt sov en stund igår eftermiddag ... Måste verkligen lära mig att gå och lägga mig tidigare på kvällarna för att orka med. Jag är typen som behöver MINST 8 timmars sömn per natt. Beundrar verkligen er som har barn som vaknar ofta på nätterna, fattar inte hur ni orkar ...

• Igloo79

Pasadena: Tar du in vagnen när du kommer hem efter promenad om hon fortfarande sover?

Har märkt att dottern sover mycket bättre ute än inne så efter promenad låter jag henne ligga kvar i vagnen ute om hon fortfarande sover. Fast det förutsätter ju självklart att man har den möjligheten. Bor i hus med egen tomt så det fungerar.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova