• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Pasadena

Snorpan, HURRA! Det är kanske stämmer då som AW säger att detta ÄR vad barn behöver, att man liksom VISAR dem/talar om, hur de ska göra för att sova! Så härligt, hoppas det fortsätter! Jag har också läst där i forumet att det kan ta en 2-3 dagar innan de får upp aptiten och äter bra om dagarna så håll ut, det komemr bli bra!

• Igloo79

Snorpan: Hoppas att det håller i sig.
    Stjernan: Det här med separata sovrum är en svår nöt. Vi har det. Mest för att vi inte får plats med dotterns säng också i vårt sovrum. Andra alternativet var att flytta ner oss allihop till nerevåningen och sova i kontoret/hobbyrummet allihop. Men då får vi flytta om igen när det väl är dags för eget sovrum. För jag vill inte ha dottern upp och oss nere. Så vi fattade (efter mycket ältande och funderande) ett beslut om separata sovrum. Och visst är jag mer ängslig än om jag hade henne i vårt sovrum. Kollar henne innan jag lägger mig. Kollar henne om jag råkar vakna (av annat än henne). Har babyvak - har varit nöjd. Det har hittills fungerat.

Nu till nattens bravader. Det gick bra. Trots en jobbig nattning. Hon vaknade till ca 1 tim efter nattning men somnade om av sig själv. Behövde inte ens gå in till henne. Vaknade sedan vid tre för amning. Vaggade henne till sömns efter det och la henne i egen säng (brukade ta in henne till oss - men ville testa att låta henne fortsätta natten i egen säng). Det gick bra. Hon vaknade en gång. det räckte att jag tog upp henne och vaggade henne. Hon somnade om. Vaknade sen 6.30 då jag ammade igen så somnade hon om och sov till 8. Vid 6.30 tog jag in henne till oss. Hon låg och jollrade en timma från 8 - 9. Så det blev en riktigt bra natt för oss alla. Sovmorgon!!!

Jag tror verkligen det handlar om att hitta det som fungerar för ens bebis, familjen etc. Jag tror - hoppas i alla fall att vi hittat knuten i det hela.

• maria 25

Hej!
    Här har vi ett stort problem med den förbannade, i vårt fall, 35-minuters grejen...efter det så vaknar hon om man inte är där före och väntar in henne, då kan hon somna om och sova längre pass. Någon som hört om detta är vanligt och om det kanske försvinner så småningom?????

• tusse74

*lägger till i favoriter och ska läsa tråden vid tillfälle.........dvs om en vecka, när man har småtting*

Kämpar oxå med lite sömn och struliga nätter!

• Alicia 72

snorpan; Vad roligt att det funkade! Hur solfjädrar/buffar du på sidan?? Står det också på AWs hemsida?
    Angående ramsan, är den precis introducerad i samband med detta? Har du hållt på och sagt den precis vid insomningstillfället för att få den att sitta? Jag kommer aldrig i gång med ramsa just pga den biten. Hon vaknar ju när hon äntligen somnat och just DÅ struntar jag i om det är "investering" för framtiden, DÅ vill jag bara att hon ska sova.

Petrusse; måste svara både ja och nej på den frågan. Det jag märkt den senaste veckan är att 30-minuters-skarven är mer otydlig än tidigare. Förut kunde man ställa klockan efter henne, nu blir det ofta 35-40 minuter. Vet inte om det är en framgång eller inte. Idag blev det i alla fall 2x35 och 1x1 timme, sen fick vi väcka henne då hon annars sovit över gränsen för senaste sömnen för dagen.
    Angående din teori om ålningen så skulle den kunna stämma in här också då det ålas väldigt frustrerat på dagarna. Försök att stå på alla 4 som slutar med ansiktet i golvet när hon försöker flytta fram ena benet, osv.

Natten var för övrigt riktigt kass så åt skogen med att det vänt... Vet inte vad det var med henne. Hon kunde inte sova, vilket inte är likt henne. Hon kan vakna en miljarrd gånger men brukar alltid bara vara att stoppa om henne och sätta i nappen så sover hon igen.
    Nya tag nästa vecka eller hur?

Alicia

• Igloo79

Har haft en konstig dag vad gäller lillans sömn (tror att hon fick sova för länge på morgonen - till kl 8). Hon har inte sovit mycket alls. På dagen sov hon ca 45 min och sen var hon klarvaken. Försökte få henne och sova en liten stund på em men det var helt hopplöst. När hon väl ville sova var det "för sent". Då hade hon inte somnat förrän kl 22 ikväll med tur, så det var bara att hålla lillan vaken till nattningen. Tjurigt värre blev det. Somnade gott dock nästan direkt utan klagor och gnäll när det väl begav sig för nattsömn. Vaknade igen dock efter 30 min. Det var en kvart sedan. Hon somnade om nästan med en gång och nu sover hon som sagt....peppar peppar. Konstig dag det här.

• Alicia 72

FÖrresten hörni, skulle behöva lite tips på ett matschema som passar till vår TÄNKTA sömn.
    Har anammat fri amning och det är först nu när man börjar ge större och större (fortfarande smååå... luncher och snart mer och mer annan mat ska in i schemat som jag behöver lite hjälp med rutiner.

Sovshema;
    6.30 vakna
    8.30-9 sova
    11.30-12.30 sova
    15.00-16 sova
    17.45 nattningsrutiner påbörjas
    18.00 nattamning
    18.15 sova

Jag ger idag gröt ca 16.30
    Hon är 7 månader.
    Alicia

• Snorpan73

hola

håll i hatten får vi se hur den här natten blir! mina kristiska punkter är - nappen...har inte tagit bort den - tänker att snart kan hon hitta den själv...nåväl.

den stora skillnaden mot när jag började läsa och anamma Pantleys tankar, bla ramsandet är att då VISKADE jag ramsan, var livrädd att hon skulle vakna av den. tja men vitsen är att de inte ska SOVA när det är dags att ramsa! om man buffar - sluta direkt när de lugnat ner sig i kroppen, håll kvar båda händerna en stund (mys) och ramsa sen - högt! det finns tydliga regler för detta på AWs sida men jag kör på känn - börjar hon gnälla säger jag det högre - gnäller hon så att det går öve ri gråt - då går jag dit igen och lägger tillrätta (läs napp). inatt blev jag förbluffad öve ratt hon verkade lyssna på mig när hon gnällde...

hon sover brevid oss i sin spjälsäng. hon ska över till storebrors rum vägg i vägg men inte förrän sömnen är på plats - vill inte att han ska väckas för mycket. och visst - det blir lite moment 22 eftersom hon kan störas av oss...

***lyckliga jag***
  • Pasadena

SNorpan, yey! Hoppas det går bra trots napp! Jag tror nappen kan vara en fördel faktiskt när man kurar, då har de iaf en tröst och något att somna med/till (även om den kan störa om den tappas för ofta). Tror jag, jag vet inte!
    Håller tummarna för en bra natt för er alla och en inte alltför tidig morgon!

• Snorpan73

ja och det viktigaste i mitt val är - ungen gnäller oavsett om jag bär, om hon ligger brevid mig eller om jag ger henne mat etc etc etc - hade hon nöjt sig med att ligga brevid - kanon! nu är det något annat hon "undrar" som jag ser det, en annan osäkerhet eller vad man vill, som jag kanske kan ge henne iom att hon lär sig somna själv...eller nåt - känner mig stark!

***lyckliga jag***
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova