• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Alicia 72

Petrusse; Grattis! Då säger vi att de har växt ifrån skarvarna från och med idag!!

ALicia

• Hëllef

Alicia: Grattis till er också och hoppas verkligen att det är så

• Alicia 72

Även om det återigen går åt skogen från och med i natt så känns det så skönt att ha två bra nätter och en superdag i bagaget! Det var så länge sen det hände att man inte längre visste om hon KUNDE sova bra. Men nu vet jag, så nu kommer hon inte undan!

Alicia

• Pasadena

Guuud så härligt för er!! Alicia det låter nästan som det håller på att vända, vågar man skriva det utan att riskera att ge otur ? Alltså det låter nästan som att din dotter kanske har fått smak på sömn och att sömnen i sin tur ger mer sömn (sömn föder sömn heter det ju). Håller verkligen tummarna att det är så!
    Har du nån teori om vad det kan vara som ligger bakom detta genombrott

Idag proppade jag verkligen min dotter, alltså jag menar proppat henne knökfull med mat för att hon ska sova mer/bättre men no way, hon har sovit 2 st 30-minutare med nöd och näppe och läggningen tog en hel evighet med 784 uppvak var 3.e minut. NU SKA NATTEN BLI BRA ANNARS UGG!

• Igloo79

Petrusse och Alicia: Va' härligt. Hoppas att det håller i sig.

Här har "turen" vänt. Nattningen i alla fall. Vilken "fajt" det blev. Lillan var ledsen. Har väl insett nu att nappen inte kommer tillbaka. Jag var dock på vippen att ge tillbaka den innan hon till slut somnade efter låååååång vaggning.
    Så här kan man ju inte hålla på. Lillan väger över 10 kilo och ryggen min lär inte orka så här kväll efter kväll. Vad gör man?

Hon hittade tummen sin efter ett tag också. Det var då jag började överväga att ge tillbaka nappen. Hellre napp än tumme. Tummen är svårare att avvänja. Dock finns den ju där om hon "behöver" den på natten.Aaaaaaaahhhhhhh.....Blir tokig!

• Pasadena
    Igloo79 skrev 2008-01-12 20:27:06 följande:
    Petrusse och Alicia: Va' härligt. Hoppas att det håller i sig. Här har "turen" vänt. Nattningen i alla fall. Vilken "fajt" det blev. Lillan var ledsen. Har väl insett nu att nappen inte kommer tillbaka. Jag var dock på vippen att ge tillbaka den innan hon till slut somnade efter låååååång vaggning. Så här kan man ju inte hålla på. Lillan väger över 10 kilo och ryggen min lär inte orka så här kväll efter kväll. Vad gör man?Hon hittade tummen sin efter ett tag också. Det var då jag började överväga att ge tillbaka nappen. Hellre napp än tumme. Tummen är svårare att avvänja. Dock finns den ju där om hon "behöver" den på natten.Aaaaaaaahhhhhhh.....Blir tokig!
    Åh och jag som tycker 7 kg är tungt för ryggen. Stackars Jag brukar sitta på sängkanten och dra upp ena benet (sitta med benen i kors) och gunga/vagga henne så att jag slipper belasta armarna och ryggen. Funkar det att sitta med henne? Kanske med en kudde under så att hon kommer upp lite? BRA att du stog emot nappen, jag tror snarare att det blir dubbla signaler om du tar bort den men sen ger den igen. Min dotter har också börjat suga på tummen och visst, den är säkert svår att vänja av men å andra sidan ahr hon den och kan stoppa in den när hon vill utan min/vår hjälp. Strunt samma om hon suger på den när hon blir större. Jag tycker inte det är fult eller konstigt om ett barn suger på tumme Ger den trygghet så, fine!
  • Alicia 72

Pasadena; Nej jag har inte den blekaste aning vad som orsakat bättre sömn. Vi har ju haft en envis förkylning som gjort att hon sovit riktigt, riktigt kasst och vissa nätter har jag inte ens sovit en timme i streck. Så dessa nätter (och denna dag) har verkligen kommit som en blixt från klar himmel. Hon är iofs frisk nu så hon kanske har möjlighet att hämta igen lite förlorad sömn? Jag förväntar mig faktiskt inte att det ska ha vänt, tror mer på att hon är väldigt trött efter förkylningen. Men som sagt - skönt att få se att hon KAN sova bra!!
    Och jag behövde några bra nätter känner jag. Var riktigt vek i veckan efter alla usla nätter!

Men nu orkar man ett tag till! Tänk vad lite extra sömn (och då fortfarande alldeles för lite jämfört med innan bebis) kan göra i flera dygn efter!

Hoppas ni alla får en bra natt!!

Alicia

• Igloo79

Pasadena: Ibland fungerar det att sitta. Men oftast blir hon bara arg. Det är som att hon märker att jag sitter. Och då sitter jag ändå och vaggar henne.

Det där med tummer är både på gott och ont. Vet en 16-åring (!) som fortfarande suger på tummen av ren vana när det blir för jobbigt. Det är kanske värsta senariot, men vill inte riskera att hamna där. Min kusin sög på tummen tills hon var 12 år. Kan ha varit längre, men senast jag såg var då.

• Snorpan73

god morgon!

alltså - hur många av oss har inte ropat hej och sen har allt fallit ihop - men SKAM den som ger sig - så jag ropar hej igen !

igår fick jag/vi nog på riktigt. jag bestämde att vi ska addera vissa AW metoder till EP tankarna.

calle var sjuk igår med feber och därför var han vaken vid 23 när hon drog igång efter att lugnt ha somnat vid 19.30. kort uppvak ett par gånger innan 23/23.30 och sen mer gnäll. men då hade jag BESTÄMT mig - här skulle buffas och ramsas tills hon somnade. calle var ju ändå vaken. först blev hon skitsur - spände sig som en fjäder i sängen och skrek (inte förtvivlat men väldigt argt), men jag lade till rätta på sidan (vill inte ha magläge även om hon börjat vända på sig själv), buffade ala AW (belysande at se video), lade händerna på (solfjädern) på när hon slappnade av och backade - och sade HÖGT min ramsa. hon gnällde - jag ramsade högt - tystnade hon ramsade jag med sista ramsan i tonen "just så gumman" (annars "det här är det som gäller nu"-tonläge).

till slut efter ca 15 minuter tystnade hon (dvs inget gnäll) och somnade! sen bestämde jag/vi oss för att nu kör vi inatt - vi tar inte upp henne, hon ska buffas, ramsas. ochd et gick super! hon vaknade många gånger och fick mat på sina vanliga tider, men det där 2-timmars bjäfset uteblev! vissa gånger sade jag bara högt ramsan när hon började gnälla - räckte inte det lade jag tillrätta och buffade (med napp)...det var så häftigt att liksom höra att hon lyssnade på mig! och blev lugn... nu är det det här som gäller.

kl 06.30 tog jag över henne i vår säng för att mysa - och hon somnade om! kvart över 8 vaknade vi ordentligt, men då hade hon legat och jollrat et tag. sen nu på morgonen har hon knappt ätit något - min teori - att hon ätit ganska mycket (men inte som ibland) inatt och inte gjort av med den energin på två-tre timmars gnäll och därför inte är hungrig på samma sätt...

vi får se hur det här går ! men jag är full av tillförsikt. det kritiska var/är när hon vaknar sådär precis när man själv kommit in i djupsömn - då är jag svag..men jag fick ta ett snack med mig själv och sen körde jag på...

***lyckliga jag***
  • stjernan

snorpan: hade ni henne kvar i ert sovrum? det jag inte riktigt fixar än med AW är att ha eget rum redan. Jag ligger vaken hel tiden och lyssnar och litar inte på babyvakten (ibland ligger Hugo mitt i sängen under täcket och då ger den inte utslag). Ramsade du utanför rummet?

Hugo sover helt OK nu med några uppvak då han får napp och oftast somnar om direkt. Han får aldrig ha nappen när han somnar för natten dock. På dagtid är det nästan omöjligt att få honom att somna utan napp...  Har ju tagit bort nappen en gång med gott resultat ( endast 1 uppvak men väldigt svår att somna om då ) men det kom bakslag då han vägrade somna öht utan napp, så vi är tillbaka...

Älskade HUGO 2007-07-13
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova