• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • stjernan

igloo79: Hur gammal är din dotter? Om hon är runt halvåret låter 1 timmars sömn per dygn helt normalt.
    Metoden anser inte överlag att dagsvilorna ska förlängas, utan förbättras (om de inte fungerar bra) och bli mer regelbundna. Man ska försöka etablera fasta sovtider på dagen och gör man det så blir även läggningstiden mer regelbunden = mer förutsägbar för barnet.
    Min son sover också bra på dagarna, men vi har i perioder liknande problem som du har med din dotter. Har hon napp? Hur gör ni när hon vaknar på nätterna, får hon ligga kvar i sängen och få hjälp där med att somna om?

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Angel in sight

Hej, har inte denna bok men kanske borde köpa. Låter som en vettig metod. Min dotter är hursomhelst 7 mån och sover inte så bra på nätterna. Hon har samsovit med oss från födseln och för ca 2-3 mån sen började vi prova med spjälsängen. Den funkar på dagen och första passet på natten men sen vaknar hon och vägrar somna om inte jag vaggar henne på sidan brevid mig. Hon äter också 2 ggr på natten (ammar).

På dagen sover hon ungefär kl 12, 15 och 18 ca 30 min åt gången (en av gångerna kan bli 1 timme när vi går promenad). Hon somnar för natten allt mellan 21 och 00. Vaknar ca 9-10. Vi vill försöka få det till 8-20 eller nåt sånt.
    Mina frågor är; är det dåligt för henne att jag nån gång varje dag sätter henne vaken i spjälsängen för att t.ex gå på toa? Sängen är enda stället där hon inte kan skada sig för babysitter gillar hon inte och inte så mkt gåstol. Hon kryper och ställer sig mot möbler så att lämna henne själv på golvet går inte.
    På dagarna sover hon jättebra den stunden hon sover, det är som att på natten vill hon inte sova för hon missar något spännande. Det står att man ska skilja dag och nattvilan. Men det görs väl genom att man sätter på pyjamas och har en sådan rutin, eller menas något annat?

Borde vi försöka få henne att somna redan vid 19 eller funkar 20 också?

• Bast

Igloo79, jag tycker det låter som om ni har ganksa bra tider som det är nu! Om du själv tycker att tiderna fungerar så skulle iallafall jag rekommendera dig att fortsätta så, men som Stjernan skriver, hur gammal är hon? Min son är snart 1 år och 10 månader och han sover oftast runt 12 timmar på natten och 1-2,5 timmar på dagen. så har han sovit sedan han fyllde 1 år! Det är egentligen först nu som jag känner att kan inte kan låta honom sova obegränsat på dagarna! Så om du tycker att tiderna känns bra, jobba på att få nätter utan uppvak bara! Hur somnar hon för natten?

ANgel in sight, vi har läggning vid 20 och det funkar kanon för oss, men mycket senare bör det nog inte vara, iallafall inte enligt Pantley. Men jag har faktiskt märkt att det egentligen inte spelar någon roll om vi lägger Noel 19 eller 20, han vaknar som han brukar iallafall! Runt 7-8 på morgonen!

Jag kan inte för mitt liv tro att det skulle vara dåligt för henne om du sätter henne i sängen nån gång för att gå på toa! Om du dessutom ger henne något att pyssla med, kanske en bok eller nåt, så har du ju där en möjlighet att göra sängen till nåt mysigt. För det gäller ju att hon inte uppfattar sängen som något obehagligt/tråkigt/ett straff eller liknande.

Skillnaden mellan dagvila och nattvila behöver inte vara så dramatiskt. Du har helt rätt i att pyjamasen och kvällsrutin räcker! Jag gör även den skillnaden att på dagen har han en filt över sig och på natten får han täcket. Sen har jag även liten skillnad på nyckelorden dag och natt. Hur gör ni om hon vaknar på natten? Se till att det INTE FINNS något som är värt att missa. Jag är inget jättefan av Anna Whalgren, men hennes ord: "på natten händer i_n_g_e_n_t_i_n_g" tycker jag är strålande!

• Bast

Petrusse, det ÄR skönt att kunna gnälla av sig hos folk som förstår vad man pratar om! Det där med förkylning.... Jag vet att det inte hjälper dig just NU, men jag upplever det ändå som om det är mycket lättare att komam tillbaka till det som fungerar när man en gång har hittat dit! Själv märker jag direkt på Noels sömn om han har en förkylning på gång, för då börjar han sova oroligt! Och det till och med INNAN hosta/nästäppa och sånt!

Sen det där när de håller på och lägger om sovtiderna själv..... Det är inte lätt innan de ställt in sig! Du kan inte justera de andra sovtiderna lite, antingen så att den innan 16 blir lite kortare så att hon kasnke är lite tröttare vid 16 och sover då, eller om du förlänger tiden mellan de andra lurarna så att det inte blir lika länge mellan den sista och nattningen om hon nu hoppar den kl 16.

Och det där med nattätande igen.... Det kan ju vara så att det "bara" är en fas (jag HATAR faser!) och att hn äter nu en period och att det sen bara går över. Annars skulle du ju kunna prova att ge i sömnen en period. Jag vet själv att det var flera gånger som jag insåg att Noel faktiskt varit HUNGRIG och inte bara allmänt gnällig! Det är bara för mig att inse at jag har en matglad kille, och att han alltid varit det! Fördelen är ju om man kan hålla isär ätandet och sovandet så att de inte blir så tätt förknippade med varann!

• stjernan

Angel insight: låter som att din dotter sover för lite tycker jag. Hur är hon på dagtid, verkar hon trött ibland men har svårt att somna? I 7 månadersåldern ska en bebis normalt sova ca 14-15 timmar per dygn. Visst finns det variationer med +/- någon timme eller så, men din lilla sover väldigt lite. Det KAN vara det som gör att hon sover dåligt på nätterna också, hon får svårare att komma till ro etc.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Hëllef

Bast: Du har rätt, det som gäller nu är nog att inte låta henne sova så länge vid lunch. Idag blev det bara 1,5 timme så i eftermiddag borde hon definitivt vara trött vid 16. Jag har nog gjort lite fel på sistone i och med omsövningen vid lunch. Ibland har den dragit ut på tiden och då har jag låtit henne sova lite längre än till kl 14 för att hon ska få sina två timmar. Klart att hon inte har varit trött kl. 16 då! Dumma dumma jag, har varit alldeles för fokuserad på att hon ska få sova en längre stund mitt på dagen och inte tänkt på konsekvenserna. Från och med nu får hon inte sova längre än till 14 no matter what. Håll tummarna för oss inatt för i eftermiddag SKA hon sova en gång till

• Angel in sight

stjernan: Hon somnar aldrig själv utan det är att man tar upp henne och vaggar när hon verkar trött. Dagtid om vi är hemma sover hon 30 min och sen är det fullt ös igen. I vagnen på promenad sover hon ca 1-1,5 timme beroende på hur länge jag är ute. Vi försöker att gå ut varje dag. Hon är väldigt aktiv men har inga problem med att vara vaken 3-4 timmar åt gången på dagarna, på kvällen blir det längre. Hon avgudar sin pappa och i veckorna jobbar ju han så det känns som att hon kämpar på kvällen för att få vara mer med honom.

Man märker när hon är trött och då vaggas hon så hon somnar. Hon verkar själv styra när hon ska sova och hur länge. Så det är svårt att få henne att sova mer.

Hur mycket ska de sova på dagen då?

bast: Jag tänkte på om hon bara ska associera sängen med sömn och inte lek för på dagarna om jag ska på toa så sitter hon ju där med några gossedjur och någon leksak. Hon gillar att ställa sig upp och "skaka galler". På natten när hon vaknar ställer hon sig upp och sedan skriker hon till. Sen får man inte lägga tillbaka henne där.

På dagarna är det inga problem med sovandet och hon verkar sova det hon behöver för stunden, det är nätterna som inte är bra. Hur ska man göra när hon vaknar på natten? Ska man prata med henne, sjunga, inte säga något?
    Hur får man henne att somna själv i sängen och inte bara på oss?

• Alicia 72

Petrusse; Min E (7 månader) är likadan. Hon kan vara jättesvår att söva den sista sömnturen. Hon vill av någon anledning gärna ha lite mer tid mellan lunchturen och eftermiddagsturen än två timmar för att kunna somna i sin säng (vagnen är aldrig några problem att sova i). Som du säger så sover hon bäst för natten om hon fått sova sent på eftermiddagen. Man tror det skulle vara tvärtom men det handlar väl om övertrötthet kanske.
    SÅ som du redan kommit fram till - skapa lite mer utrymme mellan lunch- och eftermiddagsvilan så löser det sig säkert.

Men visst är det stressigt - mitt i det frenetiska omsövandet inser man att det inte längre finns tid, att det inte hinns med... Ibland undrar man vad man håller på med.

Alicia

• stjernan

angel in sight: har du vyssanlull-tassar? Med dem kan du gunga sängen. Man måste försöka hitta nåt sätt som funkar att lugna barnet på i sin säng...inte lätt alltid. Kan hon ligga på mage och bli buffad? Har hon napp som kan "störa"? (jag tog bort nappen och då sov han mkt bättre) Jag har även infört en sovfras, eller om man vill kalla det ramsa som Anna W gör i SHN-metoden. Den börjar faktiskt fungera. Barnet assoceierar ramsan till sömn efter ett tag.

Älskade HUGO 2007-07-13
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova