• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Hëllef
    Alicia 72 skrev 2008-01-10 19:15:29 följande:
    Petrusse; Min E (7 månader) är likadan. Hon kan vara jättesvår att söva den sista sömnturen. Hon vill av någon anledning gärna ha lite mer tid mellan lunchturen och eftermiddagsturen än två timmar för att kunna somna i sin säng (vagnen är aldrig några problem att sova i). Som du säger så sover hon bäst för natten om hon fått sova sent på eftermiddagen. Man tror det skulle vara tvärtom men det handlar väl om övertrötthet kanske.SÅ som du redan kommit fram till - skapa lite mer utrymme mellan lunch- och eftermiddagsvilan så löser det sig säkert.Men visst är det stressigt - mitt i det frenetiska omsövandet inser man att det inte längre finns tid, att det inte hinns med... Ibland undrar man vad man håller på med.Alicia
    Ja, gud ja. Inser nu att jag har varit alldeles för fokuserad på den där förb#%! lunchvilan. Är det inte ett problem så är det ett annat. Summan verkar tyvärr vara konstant. Suck ... Undrar när man kan börja slappna av och börja tänka på något annat än sömn
  • Igloo79

Oj, här går det undan.

Stjernan: Lillan är 8 månader. Har sovit mycket dåligt sen ca 3 månader tillbaka. Ja hon har napp - lite på gott och ont. Vaknar på nätterna och kan inte somna om för att hon tappat nappen. Somnar dock om relativt fort när hon får nappen. Inte alltid dock. Ibland får jag vagga henne till sömns och andra gånger amma henne eller ge henne flaska (välling) innan hon kan somna om.

Bast: Ja jag är rätt nöjd med sovtiderna ändå. Det är bra rutin på dem. Om inget oförutsett händer dvs. Det som är struligt är nätterna då hon kan vakna allt mellan 5 - 20 gånger. Ibland somnar hon om fort och andra gånger tar det längre tid. Att natta henne går bra för det mesta. Vi har en ganska fast rutin på det. Blöjbyte, pyjamas, flaska och sova. Med napp.

Måste lägga till här att jag försöker få henne att sova utan napp. Har ältat detta fram och tillbaka och har hittills tänkt att hon får behålla den. Men kom ikväll fram till att det är dags att försöka utan. Vill se om det hjälper mot nattvaken. Så ikväll somnade hon faktiskt utan napp. Det är ca 45 min sedan och hon har inte vaknat ännu...peppar, peppar. Dock tog det myyyyyycket längre tid för henne att somna fast hon var duktigt trött. Mest orolig är jag väl hur det blir inatt när hon vaknar och jag ska (själv trött) försöka få henne att somna om utan napp. Maken jobbar nätter så där finns ingen hjälp att få (just nu i alla fall).

• Bast

Igloo79, förra hösten hade vi en period då vi plockade bort nappen från vår son precis runt insomnandet, men han fick den faktiskt när han vaknade på natten! Men iom att vi plockade bort den vid själva insomnandet så slapp vi de första uppvaken som berodde på att han tappat nappen! Så ta dig en funderare på om du ska vara benhård och plocka nappen HELT, eller om du känner att det räcker med själva insomnandet.

(Fan, vad blödig jag är med nappen, inser jag nu! Jag undrar hur många gånger jag har talat väl om nappen i den här tråden!? Folk funderar på att plocka bort den, och jag komemr och berättar att det visst kan funka att ha den kvar, bara plocka den vid första insomnandet, nappburk osv. JAG tycker ju att nappen är himla bra och för oss är den ju inget problem längre, men bara för att det funkar för OSS vet jag ju att det inte behöver vara likadant för alla andra....)

• Mya1

Jag har funderingar på att köpa boken.... Min son är dock 2 år o nu funderar jag på om boken kan hjälpa mig. Jag läste på ett bokförlag om boken o de pratar om 6 mån bebisar...

Så ni som är mer insatta o har läst boken, är den något för mig som har en 2-åring som inte vill somna på kvällen?

• Bast

Mya1, den här boken är för mindre barn, men hon har även skrivit en bok för "toddlers" eller om det heter "toodlers" eller nåt sånt. Den vänder sig till barn som är lite äldre. Prova att söka på nätet, eller hör med ditt bibliotek om de kan ta hem den. Jag vet inte om den finns på svenska, men jag har inte hört att den ska göra det. Annars är det en mycket bra bok, med många bra tips!

• Igloo79

Bast: Som jag försår det du skriver så blev nätterna bättre när ni plockade bort nappen, men gav den på natten. Hur sov er son på nätterna då? Hur ofta vaknade han? Än så länge sover lillan. Nästan 1½ timma nu....peppar, peppar igen.

• Bast

Igloo79, när min son sov dåligt så vaknade han kanske 15 gånger från det att vi lade honom för natten tills dess att han verkligen somnat och vi gick och lade oss, säg från 20-23 (eller 00). Sen kunde han vakna ytterligare kanske 15 gånger på en natt.
    Vi gjorde gentle removal på nappen när han skulle gå och lägga sig, och efter ett tag gav det resultat och han slutade vakna de där 15 gångerna fram till midnatt på grund av att han tappat nappen. Första uppvaket blev istället vid kanske 2-3 nån gång, och då gav vi nappen direkt, av bekvämlighetsskäl. Jag ORKADE helt enkelt inte stå och gunga sängen/försöka få ur nappen vid den tidpunkten!

• Frediza1980

Hej på er!
    jag har andvänt mig av den här metoden, och har gått från att hon vaknade ca 15 gånger per natt till 2-3 gånger, en klar förbättring.
    Men nu har vi fått ett litet problem, jag har ammat henne till söms sen hon föddes, med metoden har jag kört "ploppen ur" som står i boken och hon började lära sig att somna på egenhand. Men nu har hon fått en hörn tand som kliar jättemycket vilket ha gjoprt att hon har börjat bita när jag ammar. Hon har bitit hål flera gånger och jag kan nu inte amma henne till söms längre.
    Nu på kvällarna har jag varit hos henne i sängen och hållt om henne tills hon somnat, men det har varit mycket grått och jag vill verkligen inte att hon ska gråtta sig till söms! det har varit så här i en vecka nu. och jag vet inte vad jag ska göra....
    ibland har hon gråttit i 1-2 timmar!! jag lämnar henne aldrig utan är hos henne. att vagga henne i famnen funkar inte.. bära funkar inte.. napp tar hon inte... inte flaska heller.. inte snutten...
    någon som har något råd?
    tack på förhand

• Angel in sight

Idag gick vi upp 8.30. Hon sov sedan 11.10-12.30 (promenad) och sedan 15-16 och sen 18-18.30 och så somnade hon en stund 19.30 men vaknade fort och nu är hon uppe och är trött men vägrar sova... suck..

• Igloo79

Frediza: Har ni provat med att pappan nattar henne? det kan handla om att hon känner lukten av mjälk från dig och inte förstår varför hon inte får den när den ändå finns där.

Bast: Ok, då förstår jag.

Lillan sov mycket bättre inatt. Totalt var jag uppe 3 gånger innan hon vaknade för dagen. Klar förbättring. Då jag tidigare kan ha fått spriga upp emot 20 gånger per natt. Dock fick hon nappen när hon vaknade. Kände också att jag inte orkade strula med att försöka få henne att somna om utan napp. En gång ammade jag. Men som sagt - klar förbättring.
    Känner mig faktiskt relativt utvilad för första gången på länger. En härlig känsla.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova