• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • maria 25

Hej!
    Denna tråden åker rätt in på mina favoriter...har också problem med sömnen och känner att det snart är dags att göra något åt det, blir så frustrerad av tanken på att det är något jag kan påverka för att få henne att sova bra på natten...exempelvis dagvilorna, jag ser inget mönster på natten om hon sovit korta eller långa pass på dagen....

Hoppas på många bra tips här

• Alicia 72

Hej!
    I natt vaknade hon MINST varannan timme och skulle äta fram till 5. Sen vaknade hon var 10:e minut fram till 6.20 då hon skulle upp. Men konstigt nog är jag piggare än på länge.
    Det måste vara det här med att ju mindre man sover - desto effektivare blir sömnen. Att sova så där halvbra är ju rent livsfarligt då är man ju helt sänkt dagen efter. Superdåligt eller superbra är det som gäller för min del .
    Tror att uppvaken beror mycket på förkylningen. Hoppas det i alla fall.
    En stor framgång är att jag de 3 senaste kvällarna bara ammat henne, myst lite i famnen, lagt ned henne klarvaken, stoppat om och pussat på huvudet och sen gått ut. Och hon SOMNAR!! Så var hon fram till 4-månaders-språnget då allt krångel började men har sedan dess inte funkat att lägga henne så! Skönt!!!

En fråga till er, hur lägger ni upp målen innan läggning?
    SÅ här ser mitt schema ut men det är mer att det bara har blivit så än att det ligger någon större planering bakom. Det hänger kvar från introduktionen av pyttesmå grötportioner.

16.00 amma
    16.45 Gröt - är väl uppe i en dryg dl, men nu händer det inte så mycket mer i upptrappningen av portionen. Hon nöjer sig liksom med den mängden. Hur mycket ger ni?
    18.00 amma och god natt

Jag vet inte om hon står sig så mkt bättre nu när hon får den grötportionen jämfört med innan. Några tips?

Alicia

• Pasadena

Usch jag har lite ångest över att vi inte har några bra rutiner för läggningen. Iofs gör vi typ samma saker varje kväll; välling i soffan, pyjamas- och blöjbyte + ad-droppar, sen in i sovrummet, släcker ner, lägger oss i sängen och ammar. Hon somnar ytterst sällan när hon ammar så när hon ätit klart buffar jag henne eller vaggar i famnen tills hon nästan-somnar.

Jag tyckte inte V blev mättare på gröten, inte på vällingen heller, däremot har jag märkt att hon inte vill äta lika ofta på natten längre (och bara för det så kommer hon vakna 1 miljon gånger i natt). Jag försöker nu se till så att hon ska äta ordentliga måltider på dagen så att hon inte behöver så mycket på natten och så hoppas vi att hon inte kommer vakna så ofta. Men det är väl bara en dröm..

• Alicia 72

Pasadena; men det räcker väl som läggningsrutiner? Vi äter den där omtalade gröten, sen är det lufta rumpa bland leksaker ca en halvtimme. Sen till skötbordet och få magmassage, tvätta veck, ansikte och händer (om det inte är bad-kväll), smörja in, blöja och pyjamas. Sen in i sovrummet och amma och sova. Det är allt och det funkar för oss.

Det låter på dig som att läggningen blivit lite bättre på sistonde? Stämmer det?

Alicia

• Pasadena

Ah ja, vi borde också köra lite mer noggrannare med att tvätta veck och sånt men det blir oftast så stressigt iom att hon är så trött på kvällen och rätt gnällig. Drar man ut på läggningen börjar hon gråta

Mjae, läggningarna ÄR skrikiga men jag har börjat vagga henne i famnen och då slutar hon skrika och somnar oftast in (eller iaf nästan). Vet inte om det är att hon känner sig otrygg i sängen (känns nästan så), jag vill inte att hon ska vänja sig vid att bara famnen duger att somna i, för då blir hon ju bara ledsen när hon vaknar och upptäcker att hon inte är hos mig.

• Snorpan73

mors!

ingen kul natt - men som vanligt helt ok efter ca 04 då hon hamnar i vår säng - sen sover hon som en prinsessa. och nej, det blri inte bättre om hon hamnar i vår säng innan - done that bene there...

kom på idag att nu när vi är själva på dagarna kan jag öva henne i att somna själv i sin säng på dagarna - svårt på kvällarna då hon väcker calle...borde ju ge något.

fick lite dåligt samvete över hur mycket jag gungade spjälsängen inatt - riktigt hårt och intensivt när hon för femtielfte gången vaknade till under ca två timmar...tänk om hon kan fara illa i kroppen och huvudet...huvvamen, jag känner mig redan pigagre nu när jag kan välja själv vad vi gör på dagen även om det var svårt att somna på beställning de 40 minuter hon sov på förmiddagen...

***lyckliga jag***
  • Alicia 72

Pasadena; men hur funkar det nu då? ÄR hon ledsen när hon vaknar och inte är hos dig? Om inte och det funkar ok som ni gör nu så skulle jag fortsätta vagga famnen. Så länge det är OK för dig.
    Det är så lätt att man "målar FN på väggen" och tänker att man inte vill vänja de vid diverse saker och ting för att det kommer att skapa problem framöver. Dock vet man ju ingenting om de problemen kommer att uppstå eller inte och gör de det kan man faktiskt ta itu med dem DÅ. Och få lite lugn och ro tills dess. Hon kanske har ett stort närhetsbehov nu?
    Så som ni har kämpat är det väl jättebra om ni hittat en bättre lösning? OM det nu inte är som så att hon istället vaknar och är jätteledsen för att hon inte är hos dig längre.

Grattis till framgången!!

Alicia

• Pasadena

Jo det känns jättebra att det finns NÅT som lugnar henne snabbt. Tidigare var det vagnen men däri skrek hon ju också ett bra tag innan hon blev lugn och famnen funkade INTE då. Så, att hon slocknar vaggandes känns bra. Mysigt också för den delen, att hon liksom tycker det är OK och känner sig trygg i att somna hos mig. Du har så rätt, det är ju knäppt egentligen att man oroar sig för ditten o datten hela tiden och som du säger så tror jag också hon har ett större närhetsbehov för närvarande, det märks på dagarna också. Vi får köra såhär ett tag så får vi se hur det blir sen.
    Jag är bara lite nojig över att det ska bli som med vagnen i början när vi vande henne att somna rullandes (och då sa vi samma sak att vi gör det som funkar nu) och nu vaknar hon jättelätt när man slutar dra i den. Aja, nu slutar jag oroa mig för det och ska vara nöjd att vi har nåt som funkar

Jag vet inte om hon blir ledsen för att jag inte finns där, det känns så ibland men det kan lika gärna vara något annat. Hon vaknar ju ändå trettioelva ggr efter första läggningen och är ledsen, oavsett hur hon har somnat, i min famn eller i sängen.

• Snorpan73

ni som har barn som vaknar på natten och har fått mat då - vad gör ni när ni nu (?) inte vill ge dem? det blir som en ond cirkel - vi ger henne inte mat, försöker få henne at somna om, det tar låt säga en timme - och då har hon hunnit bli hungrig! vill ge henne sovandes - hon vill/kan inte ´somna om...gungar ni i famnen? ger ni mat då? ger ni vatten? jag hittar hela tiden "kuggisarna" som gör att allt går åt helvete...

***lyckliga jag***
  • Pasadena

SNorpan
    än så länge har vi inte det problemet, hn somnar alltid efter att ha ammat. Visserligen har hon börjat vakna upp då o då och småsjunger lite, men jag lägger henne på mage och buffar och hon har *peppar peppar* alltid somnat om då.

Måste ni ge henne mat varje gång hon vaknar? Alltså jag förstår ju dilemmat att hon blir hungrig efter en stund men inte VARJE gång hon vaknar, eller?

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova