• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Widmarkarna

Bast: smart tänkt, lättare att ta tjuren vid alla horn, min make har faktiskt jättbra ideér om man tänker efter, jag är så insnöad på mitt sätt och har svårt att släppa in hans ideér.. största nackdelen med mig... min svärmor kommer på besök om ett par veckor och hon ska sova i linneas rum när hon är här, så vi avvaktar tills hon har åkt hem, sen så gör vi en omjustering bland sängar och personer. Jag tänkte börja med att flytta Linneas säng till andra ändan av rummet ikväll,. kommer ihåg när vi bodde i HBG så fungade det inte att ha henne intill mig riktigt, så vi flyttade henne till änden av rummet, och då från 2 månader sov hon nästan hela nätter, i alla fall länge och vaknade knappt alls.. kan det vara nått sådant som behövs?! undrar varför hon sover brevid mig igen då.. jag måste fått hjärnsläpp. Nu efter flytten till Haparanda så har hon börjat sova oroligt igen.,

Nå, skönt att få ha ventilerat! det enda problemt som vi har nu är att få henne att äta mat, gröt och välling äter hon bra men inte vanlig mat, bara rotfrukter. Man måste ju tanka för att få henne att sova.

• EmelieG84

Hejasn! Har tänkt att försöka mig på denna metoden, har beställt hem boken och hoppas på att den nu kommer i vecka!
    Det här med sovfras, jag kan inte komma på någon.. Vill någon hjälpa mig med det.

// Emelie

• Bast

daemz, vi har "Ssscccchhhh..... SSov sså gott, sses i morgooon...." till natten och "Ssscccchhhh..... SSov sså gooott, sses om en sstuund...."
    Det som är så himla bra med den att den lätt kan kortas till bara "Sssssccchhh...." när man känner att det räcker med en kortis bara!

Widmarkarna, rotfrukter är ju inte alls illa pinkat! Du ska se att det lossnar med resten också! Erbjud mat bara, så ska du se att hon helt plötsligt kommer på att även annat är gott! (Jag gjorde kötförsbiffar i ugn här hemma. Tog färs (både nöt, bland och lamm) och kryddade på olika sätt. Gott om grädde, hade även i färska örter i nån, vitlök och mynta i lammfärsen. Dessa styckefrös jag, lätt att plocka fram och bara tina enstaka pluttar!)
    Annars gjorde vi som du pratar om när det gäller nytt rum. Vi målade hans rum, hade namnfest med övernattande gäster, men så fort de åkt så möblerade vi om! Det var faktiskt skönt att ha ett datum, för då kunde jag ställa in mig mentalt och när datumet väl kom så var det DÅ det skulle ske!

• EmelieG84

Tack Bast! Den va bra, har nu fått min prinssesor at somna i sängen utav varken sig välling el buffande i rumpa och de tog bara 10 minSkrattande Innan fick de äta sin natt välling i sängen och somna med den(dum mamma) så de slutade vi med för att de inte e bra sen när de får tänder..

• Igloo79

Halloj igen. Har inte läst så långt i boken än att jag läst om sängen som får fötter =)

Dock har jag tillfälligt flyttat in till dottern i hennes rum. Har varit så struligt den senaste tiden att det blev enklare så. Sover på madrass på golvet. inte det bekvämaste, men får ju inte sova så mcyket i alla fall, så det kanske inte gör något.

Ikväll har det gått ganska bra. Peppar peppar. Vågar inte säga mer. Får väl äta upp det nu när jag går och lägger mig. Sov gott alla.

Widmarkarna: Konstigt det där med flyttar. Vi fick också strul med dotterns sömn i samband med flytt och sen har det varit upp och ner.

• Singha01

Hallå...

Vi är i full gång med våra nya sovrutiner och jag tycker att de ger resultat, om än små sådana, redan nu efter bara en dryg vecka. Vi samsover...eller rättare sagt så har vi sidovagn. Lillen sövs i sin säng varje kväll och framåt morgontimmarna tar jag över honom i min när det är dags för morgonamning. Jag tycker att hans uppvaknanden redan blivit färre och han sover liiite längre pass natt för natt. Vi har egentligen inte gjort så stora förändringar gällande kvällsrutinen för den var bra redan innan. Däremot har vi förändrat nattningsrutinen helt och lillen får bl.a inte längre ammas till sömns. Han finner sig i det utan problem. Till nästa steg ska vi sluta buffa honom till sömns utan bara finnas nära och vyssja honom som vi brukar. Har stor tillförsikt i att han snart kan somna själv och somna om själv på natten !

Jonathan....det är en ära att få vara din mamma.....
  • Igloo79

Här är det varierade resultat. Nattningen gick bra igår. Och även de få vaken på sena kvällskvisten. Sen vaknade hon runt 2 och den gången var det svårt att få henne att somna om. 5 tyckte hon att det var dags att vakna för dagen. Så början bra. Slutet mindre bra. Dock var uppvaken inte lika många.

• Widmarkarna

Ööörk, nu undrar jag vad som verkligen händer, hon somnade fint vid 22, en timma senare än igår dock men hon somnade i sin spjälsäng, kl 00 så började hon sina snurrningar, jag vilade lugnt vidare i sängen, men sen blev hon otröstlig. Tog upp och vaggade och tröstade men inget hjälpte, vi böt hennes blöja efter en stund, helt otröstlig, sen satte sig mannen med henne i famnen hon låg på mage på hans bröst och somnade tung efter ett tag, det blev knäpptyst, vi la henne i sägen sen sov hon till 5 och åt första gången gå, sen åt hon igen vid 8.30, då steg vi upp.

Som vanligt så rannsakade jag vad det kan vara, svensk havrevälling har vi gett henne nu 2 kvällar i rad, och det var då snurrandet började, hon kanske inte tål det? Nestles havrevälling. Vi har gett en finsk havrevälling, färdigblandad, den äter hon också bra och sover gott på. Vi får testa den finska vällingen ikväll igen, se om det är någon skillnad, för magont verkar hon ha..annars får vi väl köpa vanlig mild välling och köra den.

Vad har ni för välling?

• Igloo79

Jag kör sempers välling. HMmm har inte ens tänkt på att det kan bero på det. Men nu när jag tänker på det så har sömnstöken hållt på sen vi började med vällling, kanske ska byta/prova annan. Vad är det för finsk välling ni har?

• Pasadena

Min dotter har haft bajsattacker nu i en vecka, bajsat typ 10 ggr/dag och jag misstänker att det är havrevällingen men jag är inte säker. Vi slutade med den för 2 dagar sen och hon var lite bättre i magen i går och även idag. men nu gav jag henne lite till lunch så vi får se.
    Annars är majsvälling bra för magen!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova