• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Igloo79

Har inte problem med bajsande. Kan bli lite hård ibland, men mest för att hon hatar att dricka vatten. Majsvälling är väl lite förstoppande?? (har hört det i alla fall) och det har vi ju problem med ibland (hård mage), så får klura vidare.

• Widmarkarna
    Igloo79 skrev 2008-01-29 12:33:00 följande:
    Jag kör sempers välling. HMmm har inte ens tänkt på att det kan bero på det. Men nu när jag tänker på det så har sömnstöken hållt på sen vi började med vällling, kanske ska byta/prova annan. Vad är det för finsk välling ni har?
    Det är en välling som heter Muksu Plus, det är någon lugnande rot i den som ska göra att de sover bättre, men jag tror att den vanliga standard vällingen är snällast för magen. Linnea bajsar 2 ggr om dagen minst, men det har för det mesta varit hårt och tyvärr hatar hon majs :/
  • Widmarkarna
    Pasadena skrev 2008-01-29 12:33:44 följande:
    Min dotter har haft bajsattacker nu i en vecka, bajsat typ 10 ggr/dag och jag misstänker att det är havrevällingen men jag är inte säker. Vi slutade med den för 2 dagar sen och hon var lite bättre i magen i går och även idag. men nu gav jag henne lite till lunch så vi får se.Annars är majsvälling bra för magen!
    Har pratat lite med en annan tjej som också hade en bebis som bajsade jättemycket och bebisen var helt röd i rumpan, bajsade även i sömnen, men hon fick rådet att sluta med all mat och köra ersättning eller amma uteslutanden.. hon sa att bajsandet slutat, men det är ju såklart svårt om man precis slutat amma att börja igen, eller slutat med ersättning..
  • Igloo79
    Widmarkarna skrev 2008-01-29 17:41:10 följande:
    Det är en välling som heter Muksu Plus, det är någon lugnande rot i den som ska göra att de sover bättre, men jag tror att den vanliga standard vällingen är snällast för magen. Linnea bajsar 2 ggr om dagen minst, men det har för det mesta varit hårt och tyvärr hatar hon majs :/
    Var får ni tag på den?
  • Widmarkarna
    Igloo79 skrev 2008-01-29 17:45:50 följande:
    Var får ni tag på den?
    Vi bor precic vid finska gränsen så vi åker bara över och köper :). De har jättemånga olika finska vällingar, gröt färdigblandade och billigt som attan. Hon har faktiskt gillat det mesta som vi gett henne från finland. Lingongröt t.ex, vilken höjdare :).
  • Igloo79

Då förstår jag. Bor i Borlänge. Lite svårar att få tag på.

• Widmarkarna

Oj,det går verkligen upp och ner med nätterna här, igår natt var jättebra, ändå 2 uppvak men somnade snabbt om igen, inatt var det värre, hon lät väldigt rosslig och vi tror på liten förkyldning. Så hon vaknde 1 och var vaken till 1.30, somnade om en stund, vaknade sen 2 för att äta. Vi har i alla fall lyckats med insomningstiden, den är nu 21, förr 00-01, och hon sover för det mesta hela kvällen utan att vi behöver gå in och söva om henne, *peppar peppar*, hoppas detta hållet i sig.
    Vi har rutiner hela dagen,
    frukost 9-10
    lunch 12-13
    mellanmål 15-16 (amning)
    middag 18-19
    sen välling 20.30, sen somnar hon oftast inom en halvtimma där.. 2 vilor, sen mellan 11-13, varierar mellan 1.30 och 2 timmar, och en lite senare på ca timman, mellan 16-17.. ammar 1 gång på dagen och ett par om natten, men mjölken börjar verkligen ta slut nu.

• Emma La

Jag är ny på den här tråden. Köpte Pantleys bok o fastnade direkt för den. Hon verkar vara en sån klok kvinna o hade många bra råd. Jag har börjat ha med ett gosedjur när jag ammar o vi har börjat m första steget att försöka få vår lilla tjej att somna själv. Hon är väl inte helt nöjd. Både igår o idag fick jag göra om proceduren typ 5 gånger. Hon somnade först strax före åtta o vaknade efter en liten stund. Gick in t sovrummet o vaggade o lade ner henne om o om igen. Hon somnade o sen vaknade efter en stund igen. Gjorde samma sak. Nu har hon snart sovit i två timmar. Bara väntar på att hon ska vakna snart igen...Skrev sömnlogg inatt o det blev rätt många anteckningar. Hon vaknade flera gånger. Kändes nästan som att hon tyckte att hon minsann skulle göra det ordentligt, så att det kanske märks tydlig skillnad sen! Ja, vi får väl se hur det går. Har lite svårt för att få så tidig läggning som vid 18-19-tiden. Vi brukar lägga henne vid halv åtta-åtta. Och ibland blir det senare, när vi är borta. Vet att man skulle försöka hålla sig hemma den första tiden, men det är ju så svårt...

Vi hoppas på positivt resultat, men vet att man måste ha tålamod. Hellre att det tar lite tid, än att man ska köra ngn hemsk snabb skrikmetod!

• Widmarkarna

Emma La: vi lägger henne kl 21, men jag ligger oftast med henne tills hon nästan somnat, fast jag ammar inte henne, har lyckats komma ifrån det nu, det går sakta framåt, vi håller på att tidigarelägga henne lite, fast jag trivs rätt bra med att hon sover 21-09. Alla nätter är olika, det är rätt jobbigt, hon vaknar ibland flera ggr och ibland bara 1 gång, men nu sista veckan har hon bestämt sig för att äta 2 och 6, hon har väl en inre klocka som väcker henne. Enda kruxet nu är jag känner att min mjölk kraftigt sinat så snart får jag gå upp och gå med henne tills hon somnar.. så vi kan sluta med nattätandet helt och hållet och kanske köra välling kl 6 istället.. man får verkligen experimentera lite hela tiden :)

• Widmarkarna

Oj flera dagar det skrevs nått här, hur går det för alla?

Själva så går det sakta framåt, men vi har lyckats få henne att somna 20.30, så 30 minuter tidigare ytterligare. Hon sover till 8 på morgonen och de passar oss utmärkt. Hon äter fortfarande 2 ggr / dygn, antagligen av ren vana, så vi har lite att jobba på.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova