• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Widmarkarna

2 ggr / natt menar jag förståss..

• I Love M

För oss går det inte alls...
    Igår somnade hon kl 20.
    Vaknade kl 21. Sen sov hon 21-01
    Vaknade 01,03,05,07 då gick vi upp.

Själv gick jag och lade mig vid 23, så jag har sovit i tvåtimmars-pass hela natten.

• Widmarkarna

I Love M skrev 2008-02-12 09:43:28 följande:

För oss går det inte alls... Igår somnade hon kl 20.Vaknade kl 21. Sen sov hon 21-01Vaknade 01,03,05,07 då gick vi upp.Själv gick jag och lade mig vid 23, så jag har sovit i tvåtimmars-pass hela natten.
    Ojdå, har ni kört med metoden länge? vilka tider somnade hon förr? vet att Linnea vaknade massor med gånger första nätterna, men sen lugnade det ner sig
  • I Love M

Jag började för ett par-tre veckor sedan. Men mitti blev pluttan sjuk, och då ville hon vara nära mig helatiden, så då sprack allt... hon sov på mitt bröst. Sen har vi kört lite halv-hjärtat, vilket kanske inte är så bra.

Idag har vi dock lagt henne i sitt eget rum för första gången! Det gick ganska bra, hon ammades, och slumrade i min famn, och jag lade ner henne i sängen. Där vred hon sig lite, och jag klappade henne på ryggen och hon somnade! Jag är lite förvånad faktiskt att det gick så bra. Vi får se hur natten blir...

• tusse74

Nu har jag varit på biblioteket och lånat boken, så nu hoppas jag att jag får lite fritid att sätta mig in i metoden.

• Widmarkarna

I Love M skrev 2008-02-12 21:23:39 följande:

Jag började för ett par-tre veckor sedan. Men mitti blev pluttan sjuk, och då ville hon vara nära mig helatiden, så då sprack allt... hon sov på mitt bröst. Sen har vi kört lite halv-hjärtat, vilket kanske inte är så bra. Idag har vi dock lagt henne i sitt eget rum för första gången! Det gick ganska bra, hon ammades, och slumrade i min famn, och jag lade ner henne i sängen. Där vred hon sig lite, och jag klappade henne på ryggen och hon somnade! Jag är lite förvånad faktiskt att det gick så bra. Vi får se hur natten blir...
    Å va spännande, vi ska ge Linnea en chans att börja sova i eget rum när hennes farmor varit på besök, då får vi också se hur det går, Hur gick det för er inatt?

Vi sov borta, hon var lite svårsövd, men somnade ändå strax efter 21, så helt katastrofalt var det inte, vi hade med hennes täcke, kudde och snutte och hennes resesäng såklart, men den gillar hon inte alls, hon kan inte kila in fötterna mellan spjälorna som hon kan i sin egna, det älskar hon!
  • Widmarkarna
    tusse74 skrev 2008-02-12 22:48:14 följande:
    Nu har jag varit på biblioteket och lånat boken, så nu hoppas jag att jag får lite fritid att sätta mig in i metoden.
    Lycka till :)
  • I Love M

Natten var faktiskt helt okej!
    Hon somnade vid 20.
    Vaknade till vid 21, men jag bara klappade henne lite på ryggen som somnade hon om!
    Vaknade 01, jag ammade, lade ner henne hon somnade om.
    Vaknade 05 !! Då tog jag in henne till oss, fick ju lite abstinens om ni förstår... ammade och hon somnade mellan oss. Vaknade 07.

SÅ det var iallafall ett uppvak mindre än natten innan.

Nu har hon somnat i sin säng igen, det gick bra.

Att sova borta är alltid svårare. För oss måste H vara så fruktansvärt super-trött för att hon ska somna, och då somnar hon vid mitt bröst. Skönt att det gick bra för er!

• Widmarkarna

Ojoj, denna natten var ju inte rolig alls. Hon somnade totalt övertrött kl 20, sov gott till 00, då ammade jag henne, tror inte jag skulle gjort det, för då vaknade hon kl 4 och skulle äta igen, sen ville hon ha mer mat kl 6, det blir som en ond cirkel för jag har ingen mat alls att ge, kanske 2 amningsstunder men inte fler, jag har lyckats pressa ner amningstillfällena till 2 ggr i alla fall, men förra natten var det 3, och denna också 3, mycket pga. att jag själv är extremt trött när hon vaknar, och orkar inte sitta upp, vilket man ska göra och lossa greppet när hon slutar suga intensivt, nu får jag skärpa mig!

Den oroliga natten kan också ha att göra med att hon var ganska rosslig och rätt hostig, hon har nog åkt på nått igen stackrn :/.

• tusse74

Nu har jag börjat att läsa boken och det känns bra. Jag gillar det som står och känner igen mig. Hoppas bara att jag får lite mer tid att läsa, för jag vill gärna hjälpa våran lill kille att sova bättre och längre.

Det känns som att det är kvällarna som är jobbigast just nu....att han alltid lägger sig så olika tider. Allt från kl 21-23.30.

Igår åt han kl 22, somnade kl 22.45 (efter att jag legat bredvid honom 15-20 min och buffat stjärten), vaknade kl 3 och ammade, ammade kl 6.50, vaknade och klev upp kl 8. Däremellan har jag petat i tutten några gånger och så är han orolig och vill gärna hålla handen, för att somna djupt igen.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova