• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Igloo79

Vet ej, men kolla akademibokhandelns, de brukar vara ganska bra med att ha böcker man söker. Du kan ju kolla på deras hemsida först. Finns den där så borde den finnas i butik också. Den finns på svenska också.

• Bast

I Love M, den kan till och med finnas att låna på biblioteket, så kan du "känna på den" innan du köper den. Jag tycker absolut att den är värd att köpa och läsa, och den är inte alls särskilt dyr, under 150 kr om jag inte minns fel eller om de inte har chockhöjt den.
    Boken är som en gigantisk verktygslåda, där du kan plocka de verktyg som just du och ditt barn är i behov av. Det är alltså ingen färdig "metod", utan man få snickra i hop det hela själv, vilket jag tycker är logiskt eftersom att inte två barn är exakt lika varandra!

Precis som Pasadena säger så har Pantley ett verktyg som kallas Gentle removal (försiktigt borttagande), det kan ta lite tid, men det går ut på att varsamt lära in nya rutiner. Vi använde oss av det på napen vid kvällsnattningen, och hade mycket god hjälp av det!

Det där att BVC rekommenderar 5mm gör mig så ledsen. Hur kan man vara så totalt gjuten i betong? Hela sammhället utvecklas, men inte BVC. Där ser man livet som det var på typ 70-talet!

• I Love M

Nu har jag läst på Elisabeth Pantleys sida, och man blir både glad och ledsen. Ledsen över att skrik-metoderna finns kvar, och som du säger, att BVC rekomenderar dessa stenålders-metoder.

Men jag blir glad över att hon tagit tag i detta och tagit fram idéer och förslag som får ett barn att sova utan gråt.

Jag har beställt boken på Adlibris nu!

• Hallonfrossa

Tack för de bra svaren, ska nog skaffa den boken!, min tvåmånaders sover redan natten igenom när hon väl somnar, hade bara varit skönt om hon kunde somna tidigare, men det är inget större problem som man inte klarar av!

Nu e hon har MOLLY 071123
  • stjernan

Igloo79: Jag har fortfarande nappen på natten när han vaknar men tog som sagt bort den för ett tag sen men var tvungen att gå tillbaka till den igen. Men när jag toig bort den på natten så gungade jag sängen med vyssanlulltassarna (framåt/bakåt, inte i sidled, jag får ta i lite!) och sade godnattramsan. Buffade gjorde jag i krisläge, om han inte lugnade sig av gunget.

Men funderar alltså på att ta bort den igen nu, passa på medans han sover helt ok (2-3 uppvak/natt).

Älskade HUGO 2007-07-13
  • after8

hej på er!

tredje natten utan napp:
    gråt vid insomning, fick tas upp och vysschas till sömns men utan napp. Vaknade vid 03.30 och var jätteledsen, vi höll på i en halvtimme med klapp och hysch hysch men det hjälpte inte, utan då tog jag upp honom och han somnade om i min famn, utan napp dock. Sov till 06. Väldigt bra förutom då - hur gör ni på natten?
    Tar ni upp? Låter ni de gråta? (rädd att jag ger honom signalen att han måste upp i famnen för att somna om, men å andra sidan så kan vi ju inte ta bort nappen och inte trösta på något annat sätt, ett tag iaf, detta funkade när vi tränade spjälsäng...)

• Igloo79

Stjernarn: Vyssanlulltassar har jag funderingar på men vet inte var de går att få tag på.

after8. Vi har också tagit bort nappen. Gråt vid insomning här med. Får vyssja och vagga, men det blir bättre ju fler gånger man gör det. Vi kom till en punkt då hon låg lungt och still i min famn och lät sig vaggas till sömns, utan gråt och skrik och utan napp. Helt klart en seger! Målet är ju självklart att dottern ska somna i egen säng, utan napp...men ett litet steg i taget så kommer vi dit.
    Jag gör lite olika på nätterna. Fungerar det så buffar jag henne till sömns, men oftast blir det att jag får ta upp henne och vagga henne. Ibland får hon faktiskt nappen på natten (hon är så pass trött att hon då somnar om i djupsömn och inte märker när/om hon tappar nappen - så det funkar - lite snurrigt för dottern, så vill inte göra det för mycket - vill komma bort från det).

Jag resonerar som så att nu har jag plockat bort nappen. Något som ger henne tröst och trygghet. Och jag vill inte chocka henne med att gör allt på en gång, så jag tar upp henne. Jag tror inte att det sänder negativa signaler. Snarare tror jag att hon lär sig att man kan somna utan napp (även om det sker i min famn). Man får ta några steg i taget. När vi sen kommer till att somna/somna om själv i sängen så har vi blivit av med nappen.

Men framförallt tror jag att alla barn är olika (precis som alla föräldrar är olika) Som vuxna tolkar vi signaler på olika sätt och det gör barn med. Det ditt barn tolkar som en viss signal kanske mitt barn tolkar som en annan signal. Det jag med det vill säga är att du måste göra det som känns bra för dig. Om något fungerat förut tycker jag att ni absolut kan pröva/göra det igen.

Har sovit hemma i natt igen. SKÖÖÖÖÖÖÖNT! Har haft tre totalt jobbiga nätter, men inatt sov hon mycket bättre. Vaknade 4 gånger - bara.

• Igloo79

Mitt inlägg blev lite rörigt. Men jag hoppas att ni förstår. Får skriva förtydliganden om det behövs...

• Ariel o Melodys Mom

Jag och sambon har aldrig gillat de lite grymma 5-min. metoderna. När de var riktigt små satt vi eller gick omkring och höll i dem tills de somnade. Sen när de blev lite större så började vi sjunga för dem när de blivit lagda i sina sängar. Så gör vi fortfarande. Om de vaknar på natten vilket de sällan gör får de sova hos oss eller så sjunger vi för dem en stund till. De har sina snuttefiltar och gosedjur!

• stjernan

igloo79: vyssanlulltassar finns på tex babyland, men man kan oxå hitta bra begagnade på tradera eller blocket. jag köpte mina på nätet, på 1klass.se.

Älskade HUGO 2007-07-13
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova