• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • tusse74

Jag vet inte vad som hände ikväll. Elias har sista veckan somnat vid kl 22, men ikväll somnade han kl 19.30 och sover ännu, förutom att han åt kl 20.15-20.35.

Kan det verkligen vara så att han sover för natten???????

Nu tänker jag passa på att gå och lägga mig iaf. Natti natti

• Blåsippa33

tusse74 - så var det för oss, hon somna sent och vakna sent. När vi började gå upp samma tid varje dag så somnade hon helt plötsligt vid åttasnåret på kvällen men hon vaknade och ville äta en eller två gånger före tio. Hoppas det håller i sej.

Sov gott

• Widmarkarna

HJÄLP! de går fan inte detta, hon vaknar 3 ggr och vill äta, jag ammar, och lossar sen går det ett par 2-3 timmar sen ska hon upp igen, jag kunde acceptera 2 ggr, men inte den 3:e gången för jag har ingen mat, sen så vill jag inte blanda välling, vill inte att hon ska vänja sig att äta annat heller, hon MÅSTE sluta amma snart, min vårtor blöder.

• tusse74

Det verkar som att det bara var en engångs företeelse att Elias somnade tidigt. Sista tre nätterna har han "vaknat" 8-10 ggr och jag går runt som en zoombie igen, som dessutom börjar bli förkyld *suckar*

Det är skönt att få gnälla av sig här, för folk som vet vad sömnbrist är.

Från nästa vecka ska jag köra stenhårt på att gå promenad i en timme två gånger om dagen, så att Elias får in rutinen bättre med att sova den tiden. Sen är nästa mål att ha bättre läggningsrutiner.

Denna veckas uppgift är att få honom att trivas i sin spjälsäng dagtid.

• JIFFY

Hej hej, vet inget om den här metoden, ännu i alla fall, men det verkar som det kanske vore nåt för mig snart. Lillkillen är bara 5 1/2 månad än så länge men det bådar inte gott. Han har börjat somna i någorlunda tid de flesta kvällarna men vaknar ju typ en miljard gånger (lätt överdrift) och somnar inte om ifall han inte får amma utan då skriker han som en tok. Sover mellan oss och sin spjälsäng kan man knappt gå nära innan han blir tokig. Vi har faktiskt börjat att ge välling lite smått för att han skall bli riktigt mätt men inte fan verkar det hjälpa. Han sover dock väldigt bra på dagtid fast alltid i vagnen. Till saken hör att vi har en vild tvåårig kille också så det blir ju ingen vila på dagen heller.
    Ska man slå till o köpa den där boken tro?

• tusse74
    Svar på #300
    Jiffy, jag känner igen mig precis i det du skriver. Det skulle lika gärna kunna vara mitt inlägg, förutom att vi har ett barn.

Varför inte låna boken på bibblan?? Det gjorde jag nu och nu känner jag mig redo att påbörja metoden.

Ett tips till dig, innan du lånar eller köper boken, är att låta din lillkille leka och ha roligt och bekanta sig med sin säng 2-3 gånger om dagen. Det gör att barnet känner sig tryggare och lugnare i sängen och sover bättre där. Jag har märkt med Elias att han sover bättre i vagnen än i sängen på grund av detta. Han känner igen sig där och vet att vi gör roliga promenader om dagarna.
    Vårat uppdrag i helgen och veckan blir att göra sängen till en rolig, trygg och mysig miljö.

Lycka till!
  • JIFFY

Jag vet inte vad som hänt men de senaste nätterna har han bara vaknat mellan tre o två ggr och bara ätit en eller två. DEt har ju bara varat i typ 4-5 dagar men kanske slipper jag att "metoda" Hade ju varit skönt. Hur går det för er då tusse74?

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova