• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • after8

Tack stjernan, visste väl att jag hade läst det nånstans. FÖr precis - på eftermiddagen när trötthetsgnället kommer så orkar man inte alltid... :)
    Och än så länge orkar jag inte bråka under dagvilorna också, det får bli när vi är två under nån ledighet.

Andra natten gick sådär... ville het plötsligt inte ha vällingen innan han lade sig?! Så han vaknade ett par gånger och vid 02 gjorde vi en ny flaska (vi som tagit bort nattmål!) och sen var det ett par uppvak till innan han vaknade helt vid 06. Hyfsat ändå men inte smärtfritt :)

• maria 25

Igår var vi på bvc då vi sökt hjälp angående sömnen. Det är verkligen inget annat är 5 mm sm gäller för dem, jag blir så ledsen....

• stjernan

Hmm jag som trodde att jag hade ett matschema som funkade bra.... Nu vill han helt plötsligt bara äta jättelite vällig när han vaknar vid 7, vilket resulterar i att han blir hungrig (och jättegnällig) redan ca 9.30 och jag brukar ju ge lunch (matpuré) vid 10.30. Känns som det är för tidigt att ge det vid 9.30 redan.... Jag vill helst inte gå upp och ge gröt på morgoinen, tycker det är så mysigt att ligga kvar i sngen och ge välling och mysa en stund...men jag kanske få ge upp det. Ett annat alternativ är ju att ge gröt som mellis vid 9.30 och sedan lunch vid nästa mål, men då hamnar det ca 13.00 och på fredagar har vi babysim kl 13, och han brukar sova middag innan dess....

Precis som snorpan skriver så känner jag att jag inte vill hålla på att rubba rutinen på fredagar och lägga om mat- och sovtiderna pga babysimmet, det kan ju skapa förvirring...

Hmmm, får nog bli gröt på morgonen i alla fall...

Kanske skulle ta tag i det här med nappen på natten igen, passa på nu medans han faktiskt sover ok. En annan sak jag funderat på är att testa lägga honom på rygg på kvällen ist för mage. På dagtid kommer han till ro väldigt lätt när jag lägger honom på rygg i vagnen när han är trött. Det värsta som kan hända är ju att han vaknar tidigare än han brukar på natten..och då är det ju bara att byta till mage om det skull va så.

Älskade HUGO 2007-07-13
  • I Love M

Hej!

Jag hittade precis hit! Tänkte höra om någon kan ge mig lite tips. Min dotter är drygt 6 månader. Vid 5 månader började hon vakna flera gånger per natt, typ en gång i timman. Jag frågade BVC vad jag skulle göra och fick svar - 1) Ej amma till sömns 2) sova egen säng. Vi har försökt och det resulterar ju i att hon somnar gråtandes till sömns. Det känns jätte-jobbigt. Ibland bara gnäller hon och det går bra men när hon gråter ordentligt så klarar jag inte av det och tar upp henne. Jag tröstar, och så fort jag lägger ner henne igen så gråter hon på en gång. Det blir amma till sömns ändå.

Har ni några tips?

Jag kör samma nattrutiner varje kväll.
    Sjunger samma vaggvisa när jag nattar, och samtigit buffar henne eller klappar/smeker henne på huvet/ryggen. (hon sover på mage)
    Hon har en "snutte" som jag lägger hos henne men den bryr hon sig inte så mycket om.

Hur ska jag gå vidare? Ska jag vara hård och inte amma henne, men då kommer hon ju definitivt gråta... ??

Tack på förhand!

• Pasadena

I Love M skrev 2008-01-17 19:46:15 följande:

Hej!Jag hittade precis hit! Tänkte höra om någon kan ge mig lite tips. Min dotter är drygt 6 månader. Vid 5 månader började hon vakna flera gånger per natt, typ en gång i timman. Jag frågade BVC vad jag skulle göra och fick svar - 1) Ej amma till sömns 2) sova egen säng. Vi har försökt och det resulterar ju i att hon somnar gråtandes till sömns. Det känns jätte-jobbigt. Ibland bara gnäller hon och det går bra men när hon gråter ordentligt så klarar jag inte av det och tar upp henne. Jag tröstar, och så fort jag lägger ner henne igen så gråter hon på en gång. Det blir amma till sömns ändå.Har ni några tips?Jag kör samma nattrutiner varje kväll.Sjunger samma vaggvisa när jag nattar, och samtigit buffar henne eller klappar/smeker henne på huvet/ryggen. (hon sover på mage)Hon har en "snutte" som jag lägger hos henne men den bryr hon sig inte så mycket om.Hur ska jag gå vidare? Ska jag vara hård och inte amma henne, men då kommer hon ju definitivt gråta... ??Tack på förhand!
    Pantley pratar om gentle removal, dvs att när man märker att bebisen har slutat äta och bara snuttar så kan man sakta dra ut bröstvårtan ur munnen. Så fort bebisen upptäcker och börjar söka bröstet får man låta dem få den och så håller man på så tills de somnar, utan bröstet i munnen. Kan ta upp till 20 ggr första gångerna men enligt författaren så ska det gå lättare och lättare för varje gång för att slutligen amma barnet och kunna lägga ner det i sängen och det somnar utan bröstet i munnen.
  • Igloo79
    stjernan skrev 2008-01-17 08:53:24 följande:
    snorpan och after8: jag har läst att man kan ta bort napp på natten men ha kvar den på dagtid om man vill, dvs att de kan lära sig att skilja situationer från varandra fast de är små. Jag ha napp till Hugo på dagtid och när han sover på dagtid, men när han ska sova för natten får han den inte och det accepterar han. Däremot är jag bekväm nu och ger napp när han vaknar på natten, tog bort den för några veckor sedan och det gick bra en vecka ca, sedan blev det en kaosnatt och INGET hjälpte förutom napp, så nu är jag tillbaka... Måste ta mig i kragen och ta bort den på natten oxå, men tänker mig ha kvar den på dagen, det bästa botemedlet mot gnäll faktiskt...
    Så har jag också gjort. Tagit bort nappen på natten men inte på dagen. Det fungerar bra tycker jag. dock har jag gett henne nappen när hon vaknat på natten, för det har inte gått att få henne att somna om. Hur fick du Hugo att somna om på natten utan napp?
  • I Love M

Pasadena, tack för det! Det ska jag absolut testa.
    Ska man alltså ge barnet bröstet när de vaknar på natten också?

Har ni alla läst den här boken? Är den värd att köpa?

• Igloo79

I LoveM: Jag har beställt boken - alltså inte läst den ännu. Men känner att jag inte vill använda mig av "gråt-metoder" för att få mitt barn att sova utan vill ha råd om hur jag ska kunna hjälpa mitt barn att sova. Utav alla trådar och råd jag hittils läst så känns detta som det vettigaste.

• I Love M

Igloo79: jag håller med dig. Jag vill också få mitt barn att somna utan att gråta, ska nog också köpa boken! Finns den bara på nätet eller kan man hitta den i någon bokahndel?

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova