• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Tina9

Hej, vet ni nån som gjort Elisabet Pantleys metod med tvillingar? Tar man en i taget eller. För jag som liggammar på natten måste ju vakna varje gång för att anteckna tid om man nu ska göra sömnschema eller dra ut tutten innan de somnar om. Ser framför mig 20 uppvaknanden på 10 timmar. Nån som har en aaaning?

• Igloo79
    Snorpan73 skrev 2008-01-23 09:26:31 följande:
    EP säger ju att man ska lägga precis inna de somnar - men jag tror att det är klurigt om än inte omöjligt.
    Har klippt lite i ditt inlägg då jag inte behövde ha med allt. Det är inte alls omöjligt att lägga dem precis innan de somnar. det har jag gjort ofta.
  • Bast

Jag kan börja med att berätta att jag har börjat jobba, och det heltid på oregelbundna arbetstider, så min FL-tid är typ obefintlig nu!

Ploten, en stor anledning till att inte så många i tråden verkar framgångsrika med sömnen har till en stor del att göra med att när man väl fått det att fungera så lämnar man tråden eller kommer in allt mer sällan. Jag är en av de få som envist håller mig kvar trots att vi har en fungerande nattsömn sedan över ett år tillbaka. Iallafall för det mesta! Sedan nyår har det hänt att sonen vaknat till på netten och varit vaken en timme elelr två (en gång tom 3 timmar!), men han är iallafall aldrig ledsen när han vaknar eller ska somna!

För oss tog det ganska lång tid att få till sömnen, och det är ju till en stor del pga av att hon (som ni ju skriver) inte kommer med något superrevolutionerande, utan mer kommer med tipps och råd för hur man kan hjälpa till med sömnen. jag tycker att boken var kanon och gav mig en mycket större förståelse för hur sömnen kan funka än jag hade innan. Bara det att tänka till när hon beskriver om att man kan tänka sig att man somnar i sängen med täcke och kudde och när man sedan vaknar till lite lätt på natten för att dra täcket om sig så inser man att man ligger på köksgolvet. Så klart att man vaknar till och kollar läget! Samma sak för barnen... Om man somnar med tutten i munnen i mammas famn vill man ju att det sak vara så när man vaknar till igen. Självklart? Javisst! Men iallafall JAG tyckte att det var en liten "ögonöppnare" som jag värdesatte.
    Sen är det ju så att för en del så funkar inte dessa "snälla metoder", precis som att SHN-kuren funkar för vissa men var en katastrof för oss!

Vi började med SHN-kuren när vår son Noel var 5 månader ungefär. Efter fyra dagars kurande var han tröttare och ledsnare än någonsin, flint på ena sidan av huvudet efter buffande/vagnande efter alla konstens regler. Jag och maken var totalt sönderstressade och jag satt och grät vid köksbordet när vi beslöt oss för att avbryta kurandet.
    Sedan hade jag inte ork att ens läsa boken NCSS, utan det tog ytterligare två månader innan vi började "på riktigt" med NCSS, och då var Noel alltså runt 7 månader. Efter två månader av intensivt arbete sov Noel HELA nätterna! Och då menar jag att jag inte hörde av honom alls från det att jag la honom i sängen vid 20 tills han vaknade för morgonen vid 7-8 på morgonen!

Ett urval av våra "verktyg":
    *Fasta rutiner (började med det vid SHN och fortsatte även efter avslut)
    *Nyckelord/ramsa (började med och höll lite kvar från SHN)
    *Trasa
    *Dreamfeed (fast det rä ju inte från NCSS, men ett himla bra knep!)
    *Gentle removal av nappen vid insomnandet
    *Skillnad på dag och natt, men inte JÄTTEskillnad
    *Till viss del Gentle Removal av gungande/vagnande av säng/vagn
    *jobbade mycket med att få ordning på de korta, upphackade daglurarna, och när dessa funkade blev faktiskt nätterna mycket bättre!

Det var säkert en massa mer, men nu måste jag åka och handla! Återkommer i eftermiddag/kväll igen!

• Widmarkarna

Linnea vaknade bara en gång i natt, hon somnade (jag med) kl 22 och sen vaknade hon 4.30, åt och somnade om till 8, hon sover ännu inte så många timmar som hon borde men vi kommer nog dit sakta men säkert. Det var väl 11-12 timmar de skulle sova om natten och 3-4 timmar om dagen, vi kämpar med att komma upp i 3 timmar, men det är i alla fall mer än 2 timmar om dagen hon sover, men hon är känslig för att bli på och avklädd i vagnen och vaknar ofta om man går in i butiker osv, men skulle man bara gå och gå så skulle hon lätt sova hela rundan, bara jag som vill in och snoka i butiker :P.

Linnea vaknade väl inte 100 ggr / natt, 3-4 ggr och på slutet orkade hon knappt äta, men efter att jag matat henne full på dagen och välling på kvällen så somnar hon gott, men när vi skulle börja med metoden så kändes det som att hon vaknade mellan 5-10 ggr / natt, just fär att jag tog bort henne från bröstet innan hon somnat, det tycker hon var irriternade, men om detta håller i sig så har ju metoden tagit kraft och kanske fungerar detta för oss också. Det enda vi måste jobba på är ju dagssömnen och få den att fungera också, det var egentligen den man skulle börja med, men hon sover bra på dagarna om det är i hennes säng.. så vi klagar inte.

Varför jag började använda mig av metoden och läste boken var just för att hon hade knasiga sovrutiner, och somnade ibland vid 21 och vaknade ett par timmar senare och var vaken till 1-2 och somnade sedan med oss. Det vi måste lära henne är att hon måste sova vidare fastän vi inte är i sovrummet, det kommer bli svårt att vänja henne vid eget rum också, då lär vi får springa igen, men vi tycker att hon ska få sova hela nätter innan vi flyttar över henne i sitt egna rum, vad tycker ni?

Fler som har bebisar som inte kan somna utan mamma eller pappa i sovrummet? vaknar hela tiden och ska ha sällskap. Ni som lyckats "avvänja" bebisen det, hur gjorde ni?

• Pasadena

petrusse
    här är det också något bättre på nätterna (inte i natt dock, hon har börjat bajsa på nätterna - suck!) Dagarna är lika kassa och hon sover bara mindre och mindre. Nån 5- eller 20-minutare här och där så hon är konstant trött på dagarna..

• Igloo79

Suck, här är det kaos och jag är ensam hemma. Oooooh vad jag önskar att maken var hemma och kunde ta nattningen ikväll. Han har jobbat natt i veckan och blir hemma nu till helgen. Suck. Värre nattning än någonsin. Hon hoppade över em-vilan och är övertrött. Bara skriker, skriker och skriker. Suck

• Hëllef
    Pasadena skrev 2008-01-25 16:36:17 följande:
    petrussehär är det också något bättre på nätterna (inte i natt dock, hon har börjat bajsa på nätterna - suck!) Dagarna är lika kassa och hon sover bara mindre och mindre. Nån 5- eller 20-minutare här och där så hon är konstant trött på dagarna..
    Samma här med bajs på nätterna eller tiiiiidigt på morgonen + flera ggr per dag. Har börjat med att ge henne mer puréer och gröt så det beror nog på det. Fy vad trist att det har blivit sämre på dagarna. Det är så svårt för en annan att förstå hur det kommer sig att de små liven inte kan komma till ro trots att de är trötta. Har ni kommit någon vart på BVC eller säger de fortfarande att det är normalt?
  • Pasadena

petrusse
    nä, allt är normalt säger de (som vanligt). Jag skulle inte skrivit att nätterna är okej Ikväll tog det en evighet för henne att somna och när hon väl gjorde det vaknade hon var 3.e minut och sen efter en timme igen.

• Hëllef
    Pasadena skrev 2008-01-25 20:34:52 följande:
    petrussenä, allt är normalt säger de (som vanligt). Jag skulle inte skrivit att nätterna är okej Ikväll tog det en evighet för henne att somna och när hon väl gjorde det vaknade hon var 3.e minut och sen efter en timme igen.
    Skit-BVC. Glad att jag slipper det där. Hur fungerar det egentligen om man vill ta sitt barn till läkare, måste man gå genom BVC eller vårdcentral då? Om allt är normalt får man ju aldrig chansen liksom. Hur blev resten av natten? Tror att min lilla donna är inne i en tillväxtfas. Hon vaknar tidigare och tidigare på natten för att äta trots att jag proppar i henne mat på kvällen.
  • Pasadena

petrusse,
    natten blev katastrof. Uppvak varannan timme. Orkar snart inte mer

Man kan söka privat barnläkare, det har vi gjort en gång i höstas, det kostar ingenting heller.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova