• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html
    Tråd nr 3: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m19237676.html
    Tråd nr 4: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m22635247.html
    Tråd nr.5: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m25543096.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

Böckerna finns att köpa på
    www.bokus.com
    www.adlibris.se
    och de är inte särskilt dyra!

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova
  • Hëllef

*tittar in*

Jag. HATAR. Förkylningar. Vi som hade börjat få lite ordning på sömnen så hann hon inte ens bli frisk från förra förkylningen innan nästa kom som ett brev på posten.

Har inte läst allt jag missat på sistone men det är tråkigt att se att ni har det jobbigt fortfarande. Kram till er.

Ploten: Angående boken - jag köpte den när min dotter var en månad gammal och tycker att jag har fått många bra tips trots att vi egentligen aldrig har haft problem med sömnen på natten utan på dagtid. Visst är det kanske inga revolutionerande saker hon tipsar om men jag har fått bättre förståelse för hur sömnen fungerar för små barn och hur man lättare kan få dem att komma till ro.

• sofiutane

Nu sover min 1-åring bra på nätterna (sover 8-8), men läggningen är ett stort problem. Vi samsover och hon sover nu hela natten, med undantag för att hon kan vakna när vi kommer in på kvällen. Men för att kunna få henne att sova måste man ligga och hålla fast henne totalt. Det känns inte alls roligt som mamma att hålla henne när hon är ledsen. Det tar oftast inte så lång tid innan hon somnar, men ibland inte. Låter jag henne bara ligga bredvid mig så krälar och åmar hon sig hela tiden. Man ser att hon är trött, ligger 5 sekunder och försöker sedan hitta en ny position. Detta kan hålla på 10 minuter, då hon tröttnar på att försöka sova och sätter sig upp och skriker, så det funkar inte att låta henne somna själv.
    Helst skulle jag vilja att hon skulle kunna sova i spjälsängen vi har intill vår säng men hon HATAR den.
    Nån som har några bra tips till oss om hur vi ska göra för att lättare kunna lägga henne??

• Widmarkarna

Hallå!

Jag måste fråga. Är det någon som fått detta att fungera, enligt boken Somna utan gråt?

Jag upplever att nu efter 3 nätters försök så har hon vaknat mer och mer om nätterna än hon gjorde innan.. speciellt mellan 22-03, vi håller på att justera hennes sovtid till tidigare också men hon var en riktig nattuggla och somnar bäst och hårdast efter kl 00, men vi håller på att tidigarelägga allt.

• Hëllef
    Widmarkarna skrev 2008-01-22 19:05:07 följande:
    Hallå!Jag måste fråga. Är det någon som fått detta att fungera, enligt boken Somna utan gråt? Jag upplever att nu efter 3 nätters försök så har hon vaknat mer och mer om nätterna än hon gjorde innan.. speciellt mellan 22-03, vi håller på att justera hennes sovtid till tidigare också men hon var en riktig nattuggla och somnar bäst och hårdast efter kl 00, men vi håller på att tidigarelägga allt.
    Jag tror att omställningar tar tid och i början kan ge bakslag. För att ge ett exempel så har vi börjat med att ibland bara låta dottern sova två ggr per dag istället för tre. Då tror man ju att hon ska sova bättre på natten men snarare tvärtom. Det enda svaret jag har att ge är nog att man måste vara ihärdig och ha tålamod. Hoppas det blir bättre snart!
  • I Love M

Hallå!

Nu har jag också läst boken och kände lite som Ploten, när kommer underverket? Men samtidigt har jag också fått bättre förståelse för hur sömn fungerar och ska följa hennes råd.

Min dotter ammas till sömns och BVC rekomenderade oss att sluta med det. Då blev det bättre, hon vaknade mer sällan på natten, men hon var jätte-ledsen när vi skulle natta! Det slutade oftast med att både hon och jag grät. Det kändes inte alls bra så jag slutade och köpte boken istället. Nu kör vi en mellan-variant, jag ammar henne sittandes, och lägger sedan ner henne i sin säng som står helt intill min säng, och det har gått mycket bättre! inatt somnade hon 08.00 och vaknade 01.00 02.00 06.30 08.00 då vi gick upp, vilket är en enorm framgång!

Jag kan känna att JAG saknar hennes närhet så när hon vaknar tidigt på morgonen (idag 06.30) så lägger jag henne intill mig och ammar.

Jag ska jobba på gosedjurs-grejen och bättre kvällsrutiner så kanske det blir jättebra tillslut.

• Pasadena

Jag vet inte jag..inget av tipsen har funkat för oss. Min dotter sover bra vissa nätter men det verkar vara oberoende av hur hon har sovit på dagen. På dagarna sover hon fortfarande bara ett par halvtimmar.

• Singha01

Hallå...

Jag har läst en del här i er tråd och jag tycker att erfarenheterna av att använda en "snäll" metod för att sova låter mer humant än många andra. Jag har beställ Pantleys bok och hoppas att få hem den i brevlådan idag oavsett om den ger så mycket nytt eller inte.

Vår son är strax över sju månader och har sedan sex månaders ålder varit helt upp och ned i sin sömn. Vissa nätter har han använt mig som napp konstant och kunnat vakna 1-2 ggr/timme. De senaste dagarna har vi nu infört en tydligare läggningsrutin och han sövs numera alltid i sin egen säng till natten. Det har varit lite upp och ned med nätterna men de är avsevärt mycket bättre. Varannan natt har han vaknat bara 2 gånger och varanannan har det blivit flera. Den tydliga skillnaden för mig är att jag inte tillåter honom att somna vid bröstet längre och det har han reagerat både bra och dåligt på.

För er som upplever positiva skillnader med metoden. Hur länge var det upp och ned med nätterna innan ni upplevde att det blev mer stabilitet?? Jag förstår att det är ytterst individuellt men någonstans söker man efter hopp i all denna trötthet.

Jonathan....det är en ära att få vara din mamma.....
  • Snorpan73

hej igen

kan inte låta bli att följa hur det går för er! håller tummarna!

min aha-upplevelse bland andra är  - rutiner, samma samma samma - barnet ska kunna känna vad som händer under dygnet, mat, vila, leka etc. jag kan tänka mig att gör man på samma sätt dag efter dag efter dag LÄR sig barnet just DET och anpassar sig. mitt krux var ju just att nellie LÄRT sig att vaknar hon (vilket hon ju gör rent biologiskt) har hon vant sig vid att: äta, bli buffad, ligga i vår säng etc etc. EP säger ju att man ska lägga precis inna de somnar - men jag tror att det är klurigt om än inte omöjligt.

***lyckliga jag***
  • stjernan

Jag känner som många andra här att dagssömnen inte påverkar nattsömnen nämnvärt för min son. Jag har följt några råd i Pantleys bok och tror nog mest att jag fått tips inför nästa barn, om det nu blir något. Det jag tagit till mig mest är nog att barnet inte ska somna på kvällen med napp eller bröst i munnen (suga sig till sömns) och nycklelorden (de funkar ibland och ibland inte...).

Efter att ha läst om en del olika sömnmetoder är det jag kommit fram till att barnet måste lära sig somna själv; utan vaggning, amning, napp, gungning, buffning... you name it. Då kan barnet också vara tryggt när det vaknar om natten och somna om utan hjälp.

Jag jobbar på detta - måste alltid buffa lite och gunga sängen, men försöker sluta innan han somnat så han somnar in själv. På natten ger jag nappen, men tänker att jag ska försöka ta bort den. Kan han somna på kvällen utan den måste han kunna göra det på natten....

Älskade HUGO 2007-07-13
  • Hëllef

Jag är precis som snorpan förespråkare av rutiner. När det gäller att somna själv är min dotter lite speciell eftersom det har varit enda sättet för oss att få henne att somna sedan hon var väldigt liten. MEN en snuttefilt är det tips som jag verkligen har tagit till mig från Pantleys bok. Vi började introducera den när dottern var ca 2 månader. Ha med den vid varje amningstillfälle i början och alltid när barnet ska sova. Så fort min dotter får filten börjar hon himla med ögonen och det är oftast bara att lägga ner henne i sängen. För oss har det också varit bra eftersom vi reser mycket och hon alltid har något som luktar "hemma" och som hon känner sig trygg med. Det fungerar kanske inte för alla men testa!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova