• SvenskEngelsk

saras måbra-tråd keeps going stronger

Hej flickor, nya & gamla i denna "tråd"
    Ska jag verkligen behöva presentera mig själv, IGEEEEN, för typ 11:e ggn..hihi, Ok!..I´ll do it!
    Sara, född 1982, mamma sedan -04, RESER jämnt, pratar bara engelska privat, STORT intresse i HÄLSA och skönhet. Har gått ner 50 kg ( alla frågar HUR, om jag gjort Gastric Bypass, stavas det så ? hihi, osv men svaret är ENKELT, jag har kämpat ENSAM, utan alla konstiga metoder som finns i vår värld, så säg inte att det INTE går, för FASEN att det gör, KÄMPA om ni vill nå ett mål för bättre livskvalite ) Jag TALAR för eget sunt förnuft och motion. Visst hänger skinnet även på mig, men då jag gick ner i vikt besökte jag aldrig ett GYM, utan GICK bort mina kilon kan man säga, varav allt löst skinn överallt.

Vi är ett gäng tjejer som hängt i min tråd i 2 år nu, och DET  är en WOW känsla, alla har haft ups & downs, men likförbannat så hittar vi åter till tråden och tar oss vidare på lagom nivå. Så sluta klaga på allt, LEV istället och gör något åt det som går att göras ÅT!...
    Tråden är öppen för att ge varandra support i livet, för att peppa varandra då det är tufft, för att berätta om våra dagar, mattips, träningstips, ( boktips..hihi ) mm!
    Jag började slutet av sept igen på allvar att ta tag i kroppen, då med hjälp utav HOPPREP och löpning, så nu hoppar många i tråden, KUL!!!...verkligen bra träning hemma för er som har svårt att komma ut på promenad/till gym/ löprunda.

Nu kör vi 3 månader till, nästa tråd kommer i mars, då är det snart sommar!
    Kämpa på tjejer! Fokusera på att måbra, det gör jag nu, och jag har aldrig kännt sådan här livskvalite! NÅGONSIN!

Puss på er! / S

Go girls
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 23:47
    Till er alla som vill/måste/försöker/har försökt/ gett upp osv med att gå ner i vikt:

SLUTA att sitta på läktaren och titta på erat eget liv, se till att vara mitt på plan och medverka, BESTÄM över erat liv.
    Har du verkligen bestämt dig för att måbra/gå ner i vikt/ sluta röka osv, ELLER; förhandlar du fortafarande och säger det för att det "Låter bra" ?

Jag kommer aldrig kunna hjälpa någon utav er, förräns NI HAR BESTÄMT ER, DÅ, kan man klara allt, innan dess kan jag tyvärr inget göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 18:09
    Hej Hej..En liten reminder:
    UPPSKATTA DET NI HAR, i livet, även små saker som foton av barnen, er favorit lampa, en god middag ni åt igår, era vänner, och lixom NJUT av det, för att MÅBRA
    SNÄLLA, jag säger det igen, LETA INTE EFTER FEL HOS ANDRA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 23:48
    Man är kompetent då man kan behålla lugnet även då något går dåligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-24 22:48
    Tjejer
    Nu är det mars
    NY tråd igen då jag är åter

Älskar er alla så mkt på ett litet vis

TACk för allas stöd igenom alla svåra tider i över 2 år, TACk....

PUSS

kämpa på
  • Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger
  • Annelie024
    Magda, ja jag såg reklamen för det programmet. Den kvinnan dog av sin fetma, så hemskt. Tänk att det kan gå så långt. Ska helt klart se det ikväll!
    När det gäller brödbak, så är det inget som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har fått för mig att det är så bökigt och tar sån lång tid. Men så är det kanske inte? Ingen som har ett lätt recept som går fort att göra? I så fall skriv gärna ner det!

SE, självklart är det bara normalt att du står stilla i vikt (som jag vill kalla det eftersom det endast rör sig om 0,5 kg). Styrketräning omvandlar ju fettet till muskler och muskler väger mer än fett. Tycker du är jätteduktig som har hållt vikten trots att du har ändrat dina matvanor lite. Det är ju så det ska vara!!!

Slutade tidigt idag, halv ett varje onsdag, himmelriket!! Haha...lagom arbetsdag 7,30-12,30. Tänk om man hade haft det så alltid. Och så slutar jag ett på fredag också. På fredag blir det personalfest på jobb, ska bli jättekul!!

Middag ikväll blir kycklingfilé med wokgrönsaker, kokosmjölk (lätt) och lime. Till det fk-ris och sallad.

Har faktiskt inte bestämt mig än om jag ska träna eller inte. Är mör i benen som det känns nu efter gårdagens träning, men det kanske ändrar sig till ikväll. Annars blir det en vilodag, är inte helt okej i halsen heller.
  • MagdaA

Anneli: ska se om jag hinner skriva ner några recept åt dig!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Monchichii

Annelie, på baksidan av paketet med Friggs solrosfrön (tror det är friggs) finsn recept på bröd, sådant man bakar ut i långpanna.

• J J

Det här brödet gjorde jag till soppan i måndags. Inte det nyttigaste brödet men man kan ju byta ut vetemjöl till nyttigare sorter..

SNURRIGA BAGUETTER (2-3 st)
    1 dl mjölk
    25 g jäst
    1 msk honung
    3 tsk salt
    12 dl mjöl (jag brukar använda ca 6 dl fint fullkornsmjöl special och 5-6 dl vetemjöl special eller 3 dl dinkelsikt+2-3 dl vetemjöl special)

-Mät upp mjölken och 5 dl ljummet vatten.
    -Smula jästen i en bunke, lägg i honung och salt. Rör ut jästen i lite av vätskan och häll sedan i resten av vätskan.
    -Arbeta snabbt ihop till en ganska lös och smidig deg. Jäs i täckt bunke i 1½-2 timmar.
    -Värm ugnen till 250 C.
    -Stjälp upp degen på bakbordet, dela i två el. tre delar, knåda INTE! Snurra varje del till ett långt bröd och lägg dem på papper på en bakplåt. Skär några skåror på snedden med en vass kniv. Grädda i 250 C i 15 min och dra sedan ner värmen till 150 C och grädda ytterligare 15 min. Om ytan blir för brun kan man täcka bröden med ugnsfolie.

Jättegott till t ex soppa!

• Annelie024

Tack för tipsen Monsa och J J!

• alarik82

SE tror kanske att de är muskler du fått å dom väger ju lite mer än fett, så som du tränar så måste du se ut som en muskelknutte snart

• Kaya

Jag tror inte jag pallar se det där programmet om fetma... råkade se ett sånt för ett tag sen, bl a om en kvinna som låg på sidan i sin säng med en mage som vägde lika mycket som en hel extra person typ, som låg där bredvid henne och såg helt grotesk ut... *ryser*

Däremot råkade jag se ett program om det motsatta förra veckan tror jag det var, om en programledare som skulle undersöka hysterin kring "size zero" genom att själv banta ner sig till storlek 0, dvs svensk strl 32. Det var också sjukt på sitt vis för hon var ju redan SUPERSMAL när hon började, för TVtittaren såg hon ju ut som en typisk "TV-kändis" eller t o m modell... Och så skulle hon alltså bli ännu smalare. Hmmmm....

Själv har jag (som jag brukar tjata om) slutat väga mig och vara fixerad vid antal kg. Det var en alltför lång tid av mitt liv som det spelade alltför stor roll! Däremot har jag andra, mer svårgripbara mål. Ett mål jag har just nu är att kunna gå i KORTA shorts i sommar utan att störa mig på mina ben, som jag alltid har tyckt varit fläskiga och gropiga och dallriga.

Men det är ju en fråga om självkänsla minst lika mycket som en fråga om vikt och hur vältränad man är!!! En person med bättre självkänsla skulle säkert tycka att mina ben duger bra att visa upp precis som de är, och till och med precis som de var innan jag kom igång med träningen igen!

Andra mål som jag har (förmodligen "bättre" mål att ha) är att kunna springa fortare och lyfta tyngre. Och att utvecklas inom yoga så jag kan utföra även de svåraste övningarna på ett korrekt sätt.

K

• MagdaA

Annelie: nu har jag suttit och skrivit ner lite recept åt dig. Hade ju lovat dig recept på dom kalla pajerna också... om jag kunde få din mailadress så kan jag bifoga recepten där. Du kan skicka den till min inbox om du inte vill skriva den här.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Monchichii

Nu har jag precis ätit penne, 9% köttbullar, grönsaker och hemmagjord bearnaise. Jag tog bort lite till mig som jag hade tänkt tillsätta lite lätt & lagom i men det behövdes inte för den var supergod utan.

Ikväll skippar jag nog att laga mat och bakar scones istället. Det blir perfekt när maken jobbar sent.

Det är svårt det där med hur man är och vad som är lagom. Att bli så stor att man riskerar hälsan är ju absolut inte bra och verkligen en fråga om livskvalité. Att vara så smal att man inte vågar visa sina ben för andra eller dra på sig en baddräkt eller badshorts kan också vara fruktansvärt.

Med ideal och överdrifter som svävar runt oss dagligen i samhället är det svårt att landa och veta vad som är lagom och bra. Det är inte kul för dom med mindre bröst att veta att dom är har för små. Inte heller roligt för dom med stora överarmar att veta att dom är för tjocka runt armarna.

Utstrålning, förmåga att slappna av, göra några av de sakerna man verkligen vill och njuta av resan som livet är, ja det måste ju vara något som verkligen är ett mål att sträva efter. För mig är det så.

Att ständigt pressas in i olika former som man inte passar i, som en evig styvsyster till askungen som provar sko efter sko, gör allt för att passa, nej, det är inget för mig.

Jag kör på balen på slottet jag, med stolta riviga tigerränder på magen och en bra push up!

Kramar till er alla!

• Betty the Boop

haha mina barn undrar nog ifall jag har blivit galen. Jag går och går och går här inne i hustet. Jag har givit mej 17 på att komma upp i 10.000 steg med stegräknaren. Så nu har jag gjort 5000, så ....det blir ett himlans massa gående här inne ikväll. 

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger