• SvenskEngelsk

saras måbra-tråd keeps going stronger

Hej flickor, nya & gamla i denna "tråd"
    Ska jag verkligen behöva presentera mig själv, IGEEEEN, för typ 11:e ggn..hihi, Ok!..I´ll do it!
    Sara, född 1982, mamma sedan -04, RESER jämnt, pratar bara engelska privat, STORT intresse i HÄLSA och skönhet. Har gått ner 50 kg ( alla frågar HUR, om jag gjort Gastric Bypass, stavas det så ? hihi, osv men svaret är ENKELT, jag har kämpat ENSAM, utan alla konstiga metoder som finns i vår värld, så säg inte att det INTE går, för FASEN att det gör, KÄMPA om ni vill nå ett mål för bättre livskvalite ) Jag TALAR för eget sunt förnuft och motion. Visst hänger skinnet även på mig, men då jag gick ner i vikt besökte jag aldrig ett GYM, utan GICK bort mina kilon kan man säga, varav allt löst skinn överallt.

Vi är ett gäng tjejer som hängt i min tråd i 2 år nu, och DET  är en WOW känsla, alla har haft ups & downs, men likförbannat så hittar vi åter till tråden och tar oss vidare på lagom nivå. Så sluta klaga på allt, LEV istället och gör något åt det som går att göras ÅT!...
    Tråden är öppen för att ge varandra support i livet, för att peppa varandra då det är tufft, för att berätta om våra dagar, mattips, träningstips, ( boktips..hihi ) mm!
    Jag började slutet av sept igen på allvar att ta tag i kroppen, då med hjälp utav HOPPREP och löpning, så nu hoppar många i tråden, KUL!!!...verkligen bra träning hemma för er som har svårt att komma ut på promenad/till gym/ löprunda.

Nu kör vi 3 månader till, nästa tråd kommer i mars, då är det snart sommar!
    Kämpa på tjejer! Fokusera på att måbra, det gör jag nu, och jag har aldrig kännt sådan här livskvalite! NÅGONSIN!

Puss på er! / S

Go girls
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 23:47
    Till er alla som vill/måste/försöker/har försökt/ gett upp osv med att gå ner i vikt:

SLUTA att sitta på läktaren och titta på erat eget liv, se till att vara mitt på plan och medverka, BESTÄM över erat liv.
    Har du verkligen bestämt dig för att måbra/gå ner i vikt/ sluta röka osv, ELLER; förhandlar du fortafarande och säger det för att det "Låter bra" ?

Jag kommer aldrig kunna hjälpa någon utav er, förräns NI HAR BESTÄMT ER, DÅ, kan man klara allt, innan dess kan jag tyvärr inget göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 18:09
    Hej Hej..En liten reminder:
    UPPSKATTA DET NI HAR, i livet, även små saker som foton av barnen, er favorit lampa, en god middag ni åt igår, era vänner, och lixom NJUT av det, för att MÅBRA
    SNÄLLA, jag säger det igen, LETA INTE EFTER FEL HOS ANDRA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-27 23:48
    Man är kompetent då man kan behålla lugnet även då något går dåligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-24 22:48
    Tjejer
    Nu är det mars
    NY tråd igen då jag är åter

Älskar er alla så mkt på ett litet vis

TACk för allas stöd igenom alla svåra tider i över 2 år, TACk....

PUSS

kämpa på
  • Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger
  • Tindra04

BRA jobbat Magda! Duktigt tjejen!

Kaya: Jag är preciars likadan. Spårar ur totalt när jag unnar mig något. Det finns liksom inget lagom. Men det är dit jag strävar efter att komma nu.

Tindra 04 - Stolt tvillingmamma till Tuva & Elliot
  • 6628

FY FAN, ÄR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD PÅ FÖRSÄKRINGSKASSAN! HON VISSTE JU TA MIG FAN INGENTING. TROTS FLERA, FLERA, FÖRKLARINGAR SÅ FATTADE HON INGENTING!

Sitter här framför datorn och väntar på systeryster. Hon kommer och fikar!

Var kallt när jag gick till dagis.

Tänkte ta en promenad då, men det var mörkt och jag äger ingen reflexväst. Får ta promenaden när stora sonen kommer hem. Vill inte ut o gå mitt på dan, finns bara en väg från oss och den går förbi dagis. Känns inte rätt när de ser mig, om de är ute.

Nu kom syrran. Höres. CIAO!

• Kaya

TACK TJEJER för ert stöd!!!

Och skönt på nåt vis att höra att man inte är ensam, inte för att jag unnar nån annan det JOBBIGA i att överäta men just när man gör det känner man sig ju som att man är ENSAM i världen om att inte ha någon kontroll!!! Då är det trösterikt att veta att det finns fler som kämpar med samma problem!

SE, jag ville inte få dig att gråta... *kram* Om du tänker på mig idag så gör det med ett leende för idag är jag tillbaka på banan igen

DOCK mycket mer förkyld än jag hade planerat... GRRRRRRR Okej det kanske inte är bästa kuren mot förkylning att vara uppe halva nätterna en helg och äta en massa skräp, men... jag blev ändå lite sur över att vara såpass tät och snorig när jag vaknade idag. Hmmm... det får bli motion därefter, kanske skippar afrikansk dans idag och cyklar/promenerar istället. Jag tränade ju TRE träningspass med ont i halsen förrra veckan, det kanske jag får betala för nu! *SUCK*

MATEN ska i alla fall bli min vanliga, och framför allt LAGOM MYCKET vid varje måltid. Eftersom jag äter 5-6 mål mat per dag så BEHÖVER jag ju aldrig gå PROPPMÄTT från matbordet! Det VET jag, men ibland är det som att jag ändå faller tillbaka i ett beteende som jag borde ha växt ifrån för 10-15 år sen!

kaksmulan - precis sådär BRUKAR jag ju göra när jag är i balans, dvs ha en plan för vad och när jag ska unna mig och så följer jag den och NJUTER med gott samvete. Det vara liksom bara obalans i hela systemet denna gång, så det gick åt pipan med allt sunt förnuft och sans och reson.... hmmm

jag säger bara det... mens... det är kraftfulla hormoner i gungning

Nu ska jag och lillan gå till affären och handla NYTTIGA saker... Hon är ledig måndagar från och med denna vecka, vi har gjort om hennes schema lite. Mysigt! När vi har handlat ska vi baka, liknanade bröd som förra veckan med valnötter, solrosfrö, psylliumfrö, grovt rågmjöl m.m. Hoppas det blir lika gott!

KRAM och TACK igen för allt STÖD och TRÖST!!!!

K

• Evenstar

Idag mår även jag bättre! Förhållandevis pigg men väldigt glad och livet leker igen!

Ikväll blir det kycklingfile i ugn med rostade rotfrukter toppat med fetaost. Och direkt efter jobbet far jag till gymmet och kör ett rygg och bicepspass. Härligt!

Det är vår vecka nu!

• annika81

Jessi74: Kul att vi båda har målet att klara MILEN.Vi får kämpa tillsammans! Hur mycket /ofta springer du nu? Jag tränar 2 ggr/vecka, men inte alltid löpning. Då jag springer blir det 5 km.

Kaya: Precis sådan är jag med, nu har jag klarat mig sedan i somras utan att falla tillbaka i alltför dumt mat beteende, men i bland kan jag falla tillbaka och vara kvar i MÅNADER som längst! Hemskt.
    Förstår inte varför man blir sådan då jag vet hur bra jag mår av mitt nyttiga liv och hur gott det är med nyttig kost, men i bland saknas bara styrkan.

• MagdaA

nån som har receptet på Anna Skippers Dinkelsemlor? Eller recept på några andra lite nyttigare semlor kanske...??

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

Jag köpte ett par jeans på lindex i helgen, typ "vanliga" med lite stretch i. tvättade dom och nu när jag ska fålla dom serjag att det skiljer 2 cm i benlängd! 2 cm! det är ju massor! Nu spelar det ju iofs ingen roll när jag ändå måste fålla dom, men ändå! Kan man gå tillbaka å klaga på en sån grej när jag ändå ska klippa av dom? Risken är ju att jag bara får ett annat par och det ger ju liksom inget när dom ändå ska fållas...

• Jessi74

annika, jag har en runda på 3,5 km som jag springer men jag borde verkligen börja springa längre nu för jag vet att jag orkar det. Svårt att utöka liksom, kör bara på slentrian samma runda känns det som.

magda, är det 2 cm skillnad mellan benen alltså?! Massor ju! Klaga!!!!

• MagdaA

Jessi: ja alltså, dom är olika långa. märkte de ju inte när jag provade eftersom jag vek upp dom lite snabbt, måste ju ändå fållas.

• Stumpan82
    MagdaA skrev 2008-01-28 11:03:45 följande:
    nån som har receptet på Anna Skippers Dinkelsemlor? Eller recept på några andra lite nyttigare semlor kanske...??
    Dinkelsemlor

Ca 16 st:

50 g jäst
    3 dl havremjölk el sojamjölk
    7 dl siktat dinkelmjöl
    1 dl fullkornsmjöl av dinkel
    honung
    1 tsk stötta kardemummakärnor
    75 g smör
    1 ägg
    +
    1 ägg till pensling

Mandelmassa:

100 g sötmandel
    honung eller agave sirap
    inkråm av bullar
    ¾ dl grädde

2 dl grädde
    bakplåtspapper

gör så här:

Låt smöret bli rumsvarmt. Värm havremjölken till 37°. Lös jästen i lite av havremjölken. Häll på resten av havremjölken. Tillsätt dinkelmjölet, lite i taget. Vispa upp ägget i en kopp. Häll i flytande honung, klicka i smöret och rör ner ägget. Degen ska bli något lösare än vanlig vetedeg, men fortfarande lite kladdig. Arbeta degen i 5 minuter. Jäs ca 30 minuter.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Dela varje rulle i 8 bitar. Ta dinkelmjöl på händerna och rulla runda bullar. Lägg på plåten och jäs i 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250°.

Vispa upp ägget i en kopp. Pensla bullarna med vispat ägg och ställ in plåten på mittersta falsen i ugnen. Sänk värmen till 225°. Grädda bullarna i ca 10 minuter eller tills de är genomgräddade och har vacker färg. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Skär av lock på bullarna när de har kallnat helt. Gröp ut lite av inkråmet i varje bulle.

Skålla, skala och mal mandeln. Blanda samman mandel, honung och inkråm. rör ner grädden lite i taget tills massan fått önskad konsistens. Vispa grädden till fyllningen till fast skum. Fyll bullarna med mandelmassa och klicka eller spritsa grädde ovanpå. Lägg sist på locket.
Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger