• Kerpet1

visparnas tråd # 6

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden

• Svar på tråden visparnas tråd # 6
  • Joyce

hejhej
    nu är jag hemma och har läst tillbaka allt vad ni har skrivit. Men kommentera det gör jag imorgon.
    Kram på er och hoppas ni har haft en bra påsk!

• jamis

Hej på er och GLAD PÅSK i efterskott!

Vi är fortfarande i Norrland och njuter av god mat, strålande sol och långa promenader Min man åker hem imorgon och jag stannar till på lördag. Min mamma älskar att pyssla om och bära på Adam och det är så skönt att få lite hjälp med det. Sen har Adam lärt sig att somna själv (typ) i vagnen inomhus bara man vaggar den lite Hur skönt som helst.

Sen var jag med om en liten läskig sak. Adam låg och åt och åt och helt plötsligt kommer en kaskadkräkning upp som är så stor och tjock. Ungefär som att han gapar med hela munnen och spyan upptar hela munnen. Jag har inte vart med om nåt sånt förut och inte Adam heller. Ett tag tror jag att han slutar andas för han ser så tagen ut men han hämtar sig fort. Jag fick en liten chock iaf... inte roligt. Men skönt att vara här med andra då det hände!

Nu ska vi äta frukost!

• Joyce

jam: Sån kaskad har vi haft här också några ggr. Skönt att han håller på att lära sig att somna själv. Du frågade ang spjälsäng och E började sova i sin när han var kring 8 v tror jag. Funkade inte alls först och sen när han fick RS så ville jag så gärna att han skulle sova där med andningslarm och då testade vi och la bara ner honom och det funkade. Vi var helt chockade och sen den dagen sover han där.

MaLu: Tänker på dig extra mycket dessa dagar! Hoppas ni har det drägligt och att ni kan se ljuset på andra sidan där ni snart kommer ut

Hur är det med trådens alla sjuklingar, har de återhämtat sig?

Vi har haft det jättebra i påsk. Rätt så kallt men nästan bara strålande sol och massor med snö. Riktigt påskväder så som man vill ha det. Känner mig faktiskt rätt pigg av allt ljus (och sovmornarna kanske också har hjälpt till). Erik har fått sova i pulka och åka skoter mm. Eriks farmor och farfar är båda jättegoa med honom och jag har faktiskt inte ens bytt en blöja på en vecka. Dom har nästan tävlat om vem som ska göra det, plus badat honom och burit runt. Kul Dock har det lilla barnet gått från att bara äta ibland en gång på natten till att måsta sova som ett frimärke på mig och amma minst två ggr ibland tre. Jag är inte van. När vi kom hem så sov han åtminstonne i sin säng men ville ändå äta 2 ggr i natt. Läste i den här fas-boken en del saker som verkade stämma. Äta på natten och äta lite mindre på dagarna bland annat och så är det här. Kanske är det samma för er Maxie (detta skulle vara omkring v 16-20 typ)?

En sak oroar mig dock och det är att jag tror att E har gått ner lite i vikt! Iaf på hemma vågen (tänkte gå på bvc och väga honom imorgon). Han verkar ha växt en del men även tappat i vikt. Så nu får jag dåligt samvete och tänker att det är för att jag har börjat äta nyttigt. Alltså jag äter rätt mycket ändå (har lagt på points för amningen) men det kanske påverkar? Men jag har ju massor med mjölk så jag vet inte?! Kan fetthalten i mjölken ändras? Eller så är det den här fasen... för jag tycker att han inte vill äta lika mycket som förut. Om han inte blev mätt borde han väl vilja amma oftare och inte mindre? Eller vad tror ni?

Hursomhelst, vi fick hyra stugan! Hurra

• Maxie

Joyce: kul med stugan! Bra att du går och väger E imorgon. Men det kan nog gå lite upp och ner med matintaget. Vi försöker öka V´s portioner så att han ska hålla sig mätt längre (på Nan 2 alltså, han blir aldrig helt mätt bara på bröstmjölk) men det har hittills inte gått jättebra. Men vi har börjat med smakportioner och nu verkar han vilja ha lite mer (idag fick han 3 tsk mot 1-2 förut ). Kanske börjar det dra ihop sig mot det för E också? Hur gammal är han nu? En del barn vill ju ha det från 4 månaders ålder, andra verkar vänta till 6 månader.

Hurra, idag vände sig V från rygg till mage för första gången. 2 ggr har han gjort det. Utvecklingen går framåt!!!

• zynk

Halloj!

Åter från blåkulla. Här har det varit lugnt också ser jag...

malla klart du ska passa på när ni kan få barnvakt! Jag tycker du prioriterat helt rätt! jag tror inte det är bra att göra som jag som typ aldrig är ifrån Alva.

Jam Läskigt med kaskaden! Hoppas det var en engångshändelse!

Joyce Va härligt det låter med farmor o farfar! Och åka skoter - det låter skoj. Inte tror jag din mjölk är för "mager" inte - vänta o se i morgon. Vågar kan ju skilja så mycket. Men sen är det väl just nu de brukar behöva lite mer. Alvas kurva planade ut lite efter 4 månader. Kanske är därför han vill äta på natten. Hoppas du får några bra tips på bvc.

Maxie Å va kul med vändningen! Det känns så stort när de gör nåt sånt! Är allt bra med V? Blir det några fler kontroller? När får man träffa V och dig då? Det är verkligen på tiden nu?! Vi ska se till att vara friska då!

Här är vi tillbaka från Småland och M:s familj (de bor inte där men vi sammanstrålade där). Alva var en solstråle och charmade alla. Hon är inte alls så rädd för "främmande" nu! Fortfarande mammig men det går bättre nu. Jag som trodde det skulle vara som värst nu - så skönt om det börjar gå över.
    Bilfärderna ner o upp var däremot ingen höjdare. Vrålåk har fått en ny betydelse... A skrek och grät så man trodde det måste vara nåt fel - men sen skrattade hon när man stannade och tog upp henne. Många stopp blev det... Tänk om man kunde hålla dem i famnen i bilen - va mycket lättare det skulle vara.

• MallaMojs

Här har mina nog precis blivit mammiga, ibland iaf - trots att de träffar mycket folk och är med sin pappa mycket... *suck* Men, lite bra känns det i mammahjärtat

Bilen är ett säkert kort här, OM man åker när de är lite småtrötta, då sover de på ett par minuter

Härligt med utveckling, Maxie... Mina vände sig tidigt, men nu gör de det aldrig Knäppt!!

Joyce - här i söderförort är det kallt och ser ut som värsta julkortet ute

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Joyce

hej
    Åter från bvc. Ingen fara på taket. Zynk hade rätt i det mesta Vågen var lite missvisande. Han hade gått upp men bara lite. Så hans kurva har planat ut lite men det var ju som sagt helt normalt Så nu behöver jag inte noja mer över min fåfänga... Hon trodde att han ville äta oftare på natten eftersom han är så lättstörd och intreserad av allt på dagen och knappt har tid att äta klart så tar han igen det på natten. Taskigt för mig bara

Vårlåk Det var kul! Vår ena bilfärd var bra och då sov han hela tiden men tillbaka så var han vaken och då skrålade både jag och M högt den ena barnvisan efter den andra... slut på medpassagerare i bilen från och med nu

• Joyce

hursom så vägde han 7,5 kg och var 66 cm lång och idag har han sitt första första plagg i storlek 74 på sig. Min stora kille

• Maxie

Joyce: ja du har verkligen en stor kille! Min kille är en mini i jämförelse, senast ca 6,5 kg och 62 lång. Fast vi har börjat med stl 68 för 62 är i minsta laget. Ska bli intressant om ett par veckor att väga och mäta hos kardiologen. Inget bvc-besök förrän mot slutet av april, är inte det ganska lång tid? Då för andra vaccinationen, usch och fy.

zynk: jag träffas gärna när som helst, kanske nästa vecka om snön smält bort? Lite för jobbigt att släpa runt i snön tycker jag... *latmask*

• Maxie

Victor har förresten fått 2 tsk gröt idag och sen några småskrap banan som han tyckte jättemycket om, han sken som en sol! Han kommer att bli en gottegris precis som sin mor. Nu har han slocknat i babysittern av rena utmattningen efter den upplevelsen... Men han vaknar när som helst.

Svar på tråden visparnas tråd # 6