• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • moosen

Vår dotter sover inte SÅ dåligt, men hon sover sämre än vad hon gjorde innan. Hon är 7 månader.
    Hon vaknar 1-2ggr per natt från att ha sovit hela nätter. Vi har precis flyttat henne till eget rum för att se om det hjälper. (är inne på 3:e natten och vi ser en liiiten förbättring)
    Sedan har vi ökat mängden mat då vi gett samma mängd i ca 2 månader.
    Hon är mer aktiv nu mer krypandet osv, så vi får vänta och se om våra knep funkar......

• siabellon

vi har helt kajko nätter sen ett par veckor tillbaka o vår son är 7 mån o en vecka!
    jag bryter ihop på nätterna men som tur är kan min man ibland jobba hemifrån så han kan lösa av mig.
    vi funderar på att trots separationsfasen köra med att han får lära sig somna själv. vi provade det en kväll o då sov han peppar peppar bättre. men inatt var det hemskt igen(vi hann inte med sovrutinerna o ville inte köra 5mm då)Ska ikväll lägga honom i sin säng efter nattningsproceduren o sitta bredvid sängen tills han somnar......
    en tröst att se att det är fler i detta land som har det som vi!
    håll ut!massor med kramar!

• Igloo79

Här med - en som sover dåligt. Mycket dåligt. Det tillhör tydligen separationsfasen som de kommer in i i denna ålder.

• Achwell

Här är en till. Jag har försökt att läsa på om detta och talat med läkare och barnsjuksköterskor och de säger så här.

Detta från en barnsjuksköterska;
    Många barn sover oroligt vid 7 - 10 mån (det är olika för alla barn). Vid den här åldern så händer det mycket i barnets utveckling. De flesta barn har perioder när de sover sämre, det är viktigt att ni håller kvar era bra nattningsrutiner och inte ger upp. När barnet vaknar på natten och skriker , försök att göra samma som vid insomningen ,stryka över huvudet och försöka lugna utan att ta upp barnet ur sängen. Det är vanligt att små barn kan vakna flera gånger under natten i olika perioder och det kan vara av olika anledningar. Barnet drömmer, kan bara vakna till och skrika, ibland är barnet inte riktigt vaket. Detta är oftast en övergående period, försök att inte ändra på rutinerna under den här tiden, utan gå in till barnet så hon känner att ni finns där.

Min tjej vaknade efter 1-2 timmar efter att hon lagts på kvällen och jag undrade varför och en läkare sa så här:
    Det kan ibland vara så här under en period runt sexmånadersåldern när dygnsrytmen ännu inte är så tydlig och barnet övergår från tre dagsömnperioder till två. Då kan första timmen efter insomnandet på kvällen fungera som en sen eftermiddagssömn, beroende på att melatoninproduktionen inte startat för natten. Vad man alltid kan pröva är då att hålla barnet vaket så länge som möjligt på kvällen innan hon
    läggs i sängen. För att somna in för natten krävs både att man är riktigt, riktigt trött och att tallkottkörteln har satt igång med att producera sömnhormonet melatonin. Hon kanske har för litet melatonin när hon läggs. Och när hon vaknar till efter en timme kanske hon har tillräckligt med melatonin men hon är inte längre lika trött. Så ni kan pröva att vänta någon halvtimme längre med att lägga henne för natten då kanske bägge kraven uppfylls. När barn vaknar på natten, lär de sig lättare att somna om snabbt om man inte lägger tillbaka täcket som du skriver att ni gör (jag berättade att vi la tillbaka det när vi tittade till henne). Det kan fungera som en belöning av skriket och därmed förstärka signalerandet! Försök att inte ha för kallt i rummet så att hon inte fryser utan täcke på sig. Har hon sparkat av sig täcket vid första uppvaknandet lär hon göra det senare på natten också.

Hoppas det ger lite klarhet för er

Lycka till och håll ut för det är en övergående period.

• vill bli mamma meddetsamma

exakt så är det fär vår son också! han vaknar när han hör att vi lägger oss, då vill han inte somna om om han inte ligger i vår säng. jag har provat lyfta över honom men han vaknar direkt så han får sova hos oss!

• vicsun

Vi har oxå sett en förändring i nattsömnen senaste veckorna dom är nu 7 mån.. Dom roterar runt i sina sängar på nätterna och verkar sova mkt ytligt, jätte lättstörda. Själva läggningsrutinerna fungerar jättte bra i sig men sömnen är sisådär.

• kodoktorn

För oss är det också helt upp åt väggarna. Nu i kväll vill hon verkligen inte somna. De senaste nätterna har varit helt galna hon vaknar minst 5-6 gånger och vill äta minst 1 gång.
    vi flyttade henne till eget rum i går för att hon inte ska bli störd av oss vilket hon verkar bli. Härom kvällen var hon så arg för att hon vaknade när vi tände lyset och gick och lade oss att hon skrek i närmare en timme, ända tills vi släckt och låg tysta i våra sängar. Jag vet att det kan vara dumt att flytta henne när hon är i separationsfas men det går ju inte att vi råkar väcka henne heller. Får väl se hur det går, vi får ge det några nätter.

• miaelin

Har det precis likadant min kille är 8 1/2 månad dem tre senaste nätterna har varit jobbiga. Vaknat titt som tätt,natten som var tog vi in honom till oss redan 22.15 varit vaken ett x antal gånger då somnade om på två sek sov till 02 åt somnade om vaknade igen 06.30.Det verkar som om närhet räcker,få se hur denna natten blir.

• grinchen

Oj vad det ni skriver känns igen! Vår 6,5 månader gamla tjej har trasslat om kvällarna/nätterna i ett par veckor nu. Från att ha sovit mellan ca 19.30 - 07.30 med en snabb ammning vid 05-06-tiden vaknar hon nu mellan tre och fem gånger varje natt och somnar inte om själv vilket hon gjorde innan. Nattningen på kvälle brukar gå smidigt, men VARJE kväll vaknar hon till efter 45min- 1h och måste nattas om. Vi börjar bli ytterst frustrerade och hoppas verkligen att detta är en övergående period, precis som alla säger...

Tack för bra förklaring och tips Achwell!

• Achwell

En sak till, jag har hört att barn som vaknar tidigt, typ 5 vaknar med stor sannolikhet av att de är hungriga. Deras hunger väcker dom och sen kan de efter ammning oftast somna om igen på grund av att deras sömnbehov inte är riktigt täckt.

Det har min tjej gjort. Vaknar typ 5 och går inte att söva om.... hörde av läkaren att deras magsäck "vaknar" vid 5 och att de nog vill ha mat då. Sen är hon vaken i ca 1 timme och sover 3-4 timmar till.

Min tjej är vaken just nu... hua... hon håller låda i sin säng.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?