• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Killis

Hej, Har också problem med våran tjej på snart 8 månader. När hon var mindre så sov hon nästan hela natten men efter att hon fick kikhosta som satt i i några månder så är nattrutinerna helt urkajkade.
    Så här såg det ut i går. Hon sommnade runt 20 då åt hon. Vaknade någon timma efter det och skrek, satt in nappen då sommnade hon om efter ett tag. Sedan kl 11.00 var det dags igen, matade med välling henne i vår säng, sommnade om henne. Bökar runt en del i sömnen, vaknar och skriker till, klappade henne på rumpan sommnar om. 3,20 är hon igång igen och gallskriker, matar henne med välling igen. Svårt att få henne att sommna om. Vaknar 1 timme senare och bökar runt och skall absolut ligga så tätt intill som det går, sommnar äntligen om efter ca 20 min. Kl 6.00 vaknar och skriker, går ej att sommna om henne. Går upp med henne varpå hon sommnar om efter ca 1,5 tim.
    Hon äter upp allt av sin välling hon får på natten, ökade igår till 220 ml och hon slukande alltihop så skall i dag försöka få i henne mer mat på dagen och se om det kan hjälpa.
    Puh man blir ju helt slut!

• Solsken i blick

Vår natt såg ut såhär: Hon somanade 21.45. Vaknade och var jätteledsen nån timma senare för hon hade vänt sig till mage i sömenen, vilket hon avskyr. Somnade om snabbt. Tror hon vaknade nån gång till och jag stoppar in nappen. Sedan vakande hon vid 01 och det funkade inte att ge henne nappen. Hon ammar och sedan somnar hon bredvid mig i sängen. Sen vaknar hon vid 04 och snuttäter och sedan nån gång till. Som ni ser har jag inte riktigt koll på vad som händer.

Eftersom jag har varit van vid att sova nästan hela nätterna är jag så trött att jag har börjat ligga ner och amma henne, vilket gör att vi båda somnar om snabbt. Men jag funderar på om det är det som gör att hon vill äta oftare? Alltså att hon ligger nära och känner "mjölkdoften"?

Sen har hon börjat äta sämre på dagarna. Förut kunde hon äta en hel stor barnmatsburk. Men nu är det olika från gång till gång. Försöker laga egen barnmat, men den vill hon knappt ha längre. Det enda som hon äter bra av är vällingen på kvällen... Hon har precis fått sin tredje tand och varit lite gnällig över den, kanske är det...?

• Solsken i blick

Menade att jag inte hade så bra koll eftersom jag halvsover Och ursäkta alla felstavningar!

• Siabellon

jag är tillbaka! Avslutade kontot i panik i går när det kajkade ur. men svårt att hålla sig borta!

Inatt har det varit bra här! Han somnade 18.00 tidigt jag vet men han pallade inte mer. vaknade traditionsenligt efter 40 min i ren panik. sep.pångest? var är ni mamma o pappa? Tuttade, somande om - sov till 22! tuttade, sov 2½ timme tuttade sov 2 tim o lika fram till 6.30!

Jag är hoppfull igen! SKÖNT!

• Melker007

Så, precis hemkommen från bvc där jag kräkt av mig allt om nätterna och sömn! Kändes ganska bra faktiskt Natten har varit lika tråkig som vanligt men det var enligt bvcsköterskan "helt normalt" - som allt annat... Hon sa att det är vanligt vid 7 mån ålder och håller ofta på i 1- (håll i er nu) 3 månader!!!!! Så det är bara att hålla ut och fortsätta upprepa mantrat "det går över, det går över, det går över..." på ens sömnlösa nätter.

Hur var annars era nätter? Märkte ni av att jag bad?

• Solsken i blick
    Melker007 skrev 2008-01-21 14:39:43 följande:
    Så, precis hemkommen från bvc där jag kräkt av mig allt om nätterna och sömn! Kändes ganska bra faktiskt Natten har varit lika tråkig som vanligt men det var enligt bvcsköterskan "helt normalt" - som allt annat... Hon sa att det är vanligt vid 7 mån ålder och håller ofta på i 1- (håll i er nu) 3 månader!!!!! Så det är bara att hålla ut och fortsätta upprepa mantrat "det går över, det går över, det går över..." på ens sömnlösa nätter.Hur var annars era nätter? Märkte ni av att jag bad?
    Herregud 1-3 månader Eller jag ska väl inte gnälla så mycket. Vissa här verkar ju hade mycket värre men ändå
  • Siabellon

japp Melker 0007 här blev du bönhörd iaf! Vi hade en bra natt om man jämför med sista veckorna.

att den här perioden kan hålla isig lääänge är känt här iaf men jag vet att det finns hopp. en kompis dotter har precis börjat sova mer normalt efter 3 mån nattkaos. hon blir 10 mån i slutet av januari.

med min vanliga "tur" så håller väl den här perioden i sig maxtid hos vår son....

du ber för i natt också va?

• kodoktorn

I natt sov hon ändå bättre, jag får hoppas att det håller i sig. Somnade vid 19.30 och vaknade inte förrän 04.10 och ville äta. Jisses jag sov ostört från halv tio till 04.10, det har inte hänt sen hon föddes. Från halv fem till sju sov jag desto sämre måste ha legat illa för jag är jättestel i nacken och har en grym spänningshuvudvärk i dag.

• Siabellon

måste bara säga: E somnade 19.10 o han har inte varit vaken än! *ritar kors i taket o ber till högre makter att det fortsätter lika hela natten*

Och ja, vi har kollat honom om han lever! han snusar så gott så!

• Melker007

Så ja, då har ännu en natt passerat och jag är en natt närmare målet - nå´n gång måste ju denna period ta slut!? M har sovit förvånantsvärt bra ändå. Jag blev så förvånad när han började hojta kl 22.55 första gången (somnade kl 19.00 som vanligt)! Tänk att Gud förbarmade sig lite över mig och Melker oxå! Lite välling på det och sussa sött till 2.30. Liten slurk välling där oxå sen sussa kudde igen till 5.00 då jag sparkade upp mannen som gav välling igen. Efter 5.50 var det dock en lögn att få lillen att sova så då gick vi upp. Men ändå! Jag är ju ganska pigg idag. Vart gör man av öerskottsenergin som jag fått idag och som jag inte är van vid att ha!? Kanske så att man skall våga sig iväg och träna ikväll bara för att fira?

Hur har det gått för er andra?
    Ha en bra dag!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?