• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • didilej

Igloo79 - jag har också läst på om många kurer och tagit till mig det som jag känner att passar för oss. Jag lärde mig mycket om sömn i Somna utan gråt men tyvärr upplevde jag att många av verktygen där var för subtila - pojken förstod helt enkelt inte vad jag försökte säga. Dessutom fick han ju oftast komma till bröstet till slut och var då precis där han ville och efter 2-3 snuttar sov han gott igen i en timme eller en halv... Det som jag så där på rak arm kommer ihåg att jag lärt mig av boken är tydliga kvällsrutiner som förbereder barnet på att natten är på ingång. Ett exempel på det som jag har tagit till mig av SHN har varit att aldrig "ta morgon" då lillen skriker utan att i stället passat på att knäppa på lampan och visa "nu är det morgon" på när han har varit lugn.
    Tyckte också lite synd om grannarna då vi slutade med nattamningen och mumlade faktiskt något om tänder då vi mötte grannarna på gården och de log tröstande. Nå, de senaste 2 månaderna har det inte hörts varken knyst eller knäpp från oss nattetid så det jämnar väl ut sig

• Solsken i blick

Vi har haft en jobbig natt! Alva har fått sin första förkyldning och har vaknat hela tiden. Hon har smågnällt både på dagen och natten Stackare! Åh vad vi är trötta idag!

• Igloo79

Solsken i blick: Tråkigt med förkylning. vet hur det är. Vi är inne på tredje.

didilej: Jag håller med dig att Somna utan gråt har en hel del som är alldeles för oklart för bebisen att ta till sig. Som "gentle removal" (har den på eng.) av napp. Jag tror bara att det förvirrar att hålla på och ta bort napp, ge till baka, ta bort ...ja du förstår poängen. Vi har tagit bort nappen, amning/flaska och så får vi ta några "grisnätter" (som vi uttrycker det) ochhoppas på att hon lugnar sig om ett tag när hon kommit underfund att det går utan dessa saker.

Bra idé med tänder. Ska jag också använda mig av =).

• 28april

Igloo och Didilej: Håller med er. Har också läst om en massa kurer men har tidigare tyckt att det antingen varit för myxket skrikande (vilket jag inte tror att min kille skulle bli tryggare av eller lära sig somna själv av) eller så har det varit för diffust (som i somna utan gråt). Tassandet känns som en kanonmedelväg. Jag vill hålla om min kille när han är ledsen, kan liksom inte bara låta ligga.
    Sedan så tycker jag att det är jätte bra att man har en rutin som talar om exakt hur man ska hantera nattning och uppvak.
    Fast det blev en liten anpassning igår kväll. Nattade som vanligt och när liten inte somnade utan blev ledsen gick jag in igen och då blev han genast lugn, behövde inte "tassa". Så fort jag gick mot dörren började han gnälla. Så efter några test att gå ut slutade det med att jag satte mig bredvid sängen, sa inget, utan bara var där och då somnade han lugnt efter en liten stund. Kanske fel att göra så men......
    I övrigt har vi haft en helt ok natt, fyra uppvak varav inget krävt att jag lyft upp honom:) det går verklige framåt.

Igloo och solsken i blick: trist med förkylningar, hoppas det går över snart. Vi är peppar, peppar förskonade än så länge.....

• Igloo79

28april: Mig vetandes är det också en "metod" - att man sitter bredvid sängen, säger inget tills barnet somnat. Har inte läst om det, men svärmor berättade om den och svägerskan har använt den på ett av sina barn. Så fel är det nog inte. Jag tror att det skapar trygghet att han vet att du finns nära.

• Lyllo

Didilej - Jag tycker också tassmetoden verkar smidigare än SHN. Jag tror det inte egentligennhandlar så mycket om vilka verktyg man använder t ex ramsa eller vaggsång utan konsekvensen och lugnet.

Igloo - Egentligen kan man väl kalla allting för metod, man provar sig fram till det som funkar bäst för sitt eget barn.

• didilej
    Lyllo skrev 2008-01-28 16:12:36 följande:
    Didilej - Jag tycker också tassmetoden verkar smidigare än SHN. Jag tror det inte egentligennhandlar så mycket om vilka verktyg man använder t ex ramsa eller vaggsång utan konsekvensen och lugnet.
    Så sant, så sant!
  • Alicia 72

Hej!
    Finns det plats för en till med en sömnstrulande 7,5 månaders i denna tråd?
    Min dotter vaknar en gång i timmen från att man lägger henne till det är dags att gå upp. Hon ammas en gång när vi lägger oss vid 22-23 ca och en gång vid 2-3 tiden. Men det är inte amningen som är det jobbiga utan alla uppvak som inte leder någonstans.
    När hon vaknar får man lägga henne på sida med snutte och napp så somnar hon om på 2 röda.

Tassmetoden låter ju kalasbra!! Men jag vet inte om jag har hjälp av den då hon inte är svårsövd. Problemet är att hon vaknar stup i kvarten. Vad tror ni - kan jag använda mig av denna på något sätt?

Skönt att höra att det är fler med samma problem och att flera av er har börjat komma till rätta med sömnen igen! Det ger hopp!!

Alicia

• Ullegulle78

Jag har börjat "tassa" nu!
    I natt blir andra natten... Maken tog natten till idag.
    Han sa att det var ganska jobbit men funkade ok ändå.
    Vi har under en period försökt få bort nattätandet (dottern äter välling/ersättning på flaska) och det har varit svårt, nästintill omöjligt...
    Men sen fick vi tipset om att späda "nattmaten" lite åt gången (tex: 1:a natten 75% välling, andra natten 60&,  3:e natten 50% osv. osv.)
    Igår var 1:a natten med bara vatten i flaskan!
    Det har också gått bra att införa en snutte. Vi har en liten tummendocka som vi använder. Greppvänlig och mjuk.. (dessutom har vi två st av den, om en skulle försvinna..)
    Ska bli spännande att se hur det går i natt. *fasar*

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Achwell

Igloo79--> Ja, natten gick bra... sov till strax efter 6. Men jag tror att det är "för tidigt" för henne att gå upp. Därför att hon efter ca 1½ timme sover igen och sover i oftast 4 timmar! Det verkar som på dig att ni hade en ok natt - trots dotterns lungresurser. Ja... ibland blir man nästan förvånad att det kan komma så mycket ljud ur en sån liten

Solsken i blick --> Hua.. förkylningar kan inte vara någon höjdare! Stackare....

didilej --> Det där du skriver om att tända lampan och visa "nu är det morgon" verkar ju kanon. Det ska jag försöka använda mig av.

Alicia72--> Klart vi har plats för en till. Vi försöker stödja varandra så gott vi kan. Det är skönt att man kan skriva av sig om ditt o datt som så många andra känner igen sig i. Min tjej har strulat sen hon var nästan 6½ månad och har hållt på i 1½ månad lite drygt. Det är bara att hålla ut!

Hur har det gått för er andra i kvällsläggning m.m? Här gick det ok. Hon gnydde i ca 4 min innan det blev tyst... kanske hon inte var riktigt trött när jag la henne? Nåja.. nu är det som vanligt bara att "vänta" på uppvaket. Jag hoooooopas att det går lika "smidigt" som det gjort de senaste kvällarna.

*hoppas*

Kram på Er!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?