• Melker007

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Min pojke är 7 1/2 månad och har sedan någon vecka tillbaka börjat sova fruktansvärt dåligt på natten! Han är numera vaken ca 1 gång i timmen och somnar ej om själv som han gjort innan utan behöver hjälp att somna om med napp, snutte, sång, speldosa osv. Mycket händer med honom just nu - sagt sitt första ord, försöker åla sig fram, upptäcker nya saker och har separationsångest.

Vill mest veta om det är fler som märkt skillnad? Vad gör ni i så fall för att lösa nätterna? Är detta en övergående period och hur länge håller de på så här? Hmmm, kanske svårt att svara på men någon kanske har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?
  • Siabellon

här hade vi en vakennatt. de är inte så vanliga som tur är utan vi har problem med många många uppvak. men inatt var han kajko i magen så vi bytte bajsblöja 2-3 ggr o sen var han pigg!
    jag måste säga att vi har faktiskt röjt lite framgång när vi tänker efter.
    Han sover mycket bättre när han somnat för kvällen, förut kunde han vakna hur många ggr som helst innan vi gick o la oss men nu är det ett par ggr max o då kan man ofta bara klappa på honom o nynna godnattsången eller hyssja lite.

Men nu har jag väl sabbat det genom att ta orden i min mun. (eller fått dem på pränt blir det väl eg) Det brukar vara så för oss att när vi säger högt att nu sover han bättre igen så skiter det sig nästa natt.....

Håller tummarna för er Melker007 att det vänt!

• Achwell

Jag har ett ord att säga om kvällen/natten som var... KAIKO!!!

Somnade bra, utan napp vid 20-tiden. 21:37 vaknade hon. Planen vi lagt upp funkar inte kan jag säga... visst vi har kört den i 2-3 dagar bara...men ... hmmm! Natten som var lade jag henne och hon ville inte sova!? Jag gav upp och gav henne nappen, hon blev tyst och somnade och sov i 7 timmar! Nappen som vi kämpat så att få bort. Visst hon somnar utan den vilket var det svåra. Men tanken var ju att somnar hon utan så kan hon somna om sen utan att ha den.... på så sätt sover hon och vi bättre. Det var tanken... men.. hmm? Nåja.... vi kör på att hon får somna utan och vaknar hon sen på kvällen ska vi nu testa att ge henne nappen. Det är antingen napp, eller vara uppe med henne i 1-2 timmar tills hon blir trött igen eller att låta henne skrika i 1-2 timmar. Det är de tre alternativen... och ja.. jag har ju gett upp och är så trött så nappen känns som det bästa just nu.

Vi får väl se om hon vill ha nappen inatt när hon vaknar.. hon kanske inte är trött när hon vaknar och då tar jag nog upp henne.......

*suck*

Jag hoppas så att det vänder snart!

Det känns ialla fall skönt att ha Er tjejer att skriva till... även om man skriver om "samma sak" hela tiden....

Tack för att ni finns!

• Igloo79

Suck, suck, suck.....Maken är inte hemma. Mitt tålamod är slut och dottern är övertrött. Hon hoppade över eftermiddagsvilan och nu är hon helt slut, men vägrar somna. Bara gråter, gråter och gråter oavsett vad jag gör.

• Achwell

Paulo--> Ja visst är det svårt. Man försöker ju göra sitt bästa för allas skull, för den lille och för oss föräldrar. Jag gav ju min lilla tjej nappen igår efter att ha varit uppe med henne en bra stund. Sen tänkte jag på det hela natten. Vad ska pappan säga,.... har vi givit upp? Men han tycker att jag är så duktig med våran tjej. Ge upp - nej inte då, vi provar ngt annat nu bara. Som du skrev snart är det vår och det blir ljusare samt att våra små blir större och sover förhoppningsvis bättre.

Min plan har ändrats kan jag säga... planen gick över till att gå på ren känsla....

Ikväll vaknade hon efter ca 45 min (en sovperiod). Att ge henne nappen räckte inte... hon var så ledsen. Jag tog upp henne och satt med henne en stund, fortfarande lite ledsen och oooo så trött, mycket gnugg i ögonen. Efter en stund hade hon lugnat ner sig så att hon va mycket sömnig. Jag lade henne och hon gnydde lite och jag tänkte medans jag gick ut ur rummet "men lilla gumsan då...". Men sen tystnade hon! Hellre 20 minuters vaggning/tröstning/mys i mörkret i hennes rum än skrik i 2½ timme då hon somnar av utmattning på en metod som just nu inte fungerar.

En timme senar hojtade hon till.... men tystnade igen.... hoppas hon sover hela natten nu - det lär ni nog få veta imorgon

Solsken i blick --> Skönt med en bra natt! Njut

Melker007 --> Skrattade lite för mig själv när jag läste det du skrev, med små små bokstäver. Ja.. man är lite skrockfull själv. Om man talar gott om ngt bra som hänt så händer det ju garanterat inte igen... om man nu inte är tyst om det vill säga. Jag vågar heller inte göra så... hehe... sssssccchhhhyyyyss...

Igloo79--> Hur går det för dig.. får du din lilla prinsessa att sova? Styrkekramar!

Hoppas alla får en bra natt! Jag håller tummarna för oss! Håll er starka... det går över....

• didilej

Achwell - att lyfta upp barnet i famnen och lägga ner det i sängen genast det är lugnt är som hämtat från "Tassmodellen" som är den "sovskola" som vi har följt (och gick från 10-15 uppvak per natt och trassliga läggningar till 0 uppvak per natt och superenkla läggningar på 1½ vecka). Klistar in mina tips från en annan tråd också här ifall någon här kunde ha lika bra nytta av dem som vi hade:

Dagtid: rutiner, rutiner, rutiner. Mat samma tid varje dag, sovtid samma tid varje dag. Massor med ömhet och gos så att närhetsbehover alldeles säkert är tillfredsställt inför natten.

Nattetid: Skippade nattamningen då jag visste att pojken åt ordentligt med riktig mat dagtid. Pappan fick sköta nattningen och de första nätterna så att lillkillen inte skulle bli distraherad av mjölklukten från mig.

Då lillkillen skulle nattas eller vaknade på natten följde vi följande "schema"
    1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2
    2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.
    3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.
    4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Dessutom hade vi med en snuttefilt alltid då vi hade honom i famnen som vi sedan satte mot hans kind då lade ner honom i sängen igen. Snuttefilten funderade alltså som "trygghetsöverförare".

VARJE gång lillkillen vaknade eller skulle nattas gjorde vi på EXAKT samma sätt.

De första nätterna var lillen nog ledsen (men var ju då i pappas famn och inte övergiven) men på 1½ vecka började han sova 11 timmar i sträck. Den första nattningen och de första uppvaknandena var tuffast då lillen inte alls förstod varför vi inte vaggade/vyssade/ammade/you-name-it men relativt snabbt accepterade han det nya förhållningssättet och insåg att det enda som händer då det är mörkt i rummet är hand-smekning-famn-hand (vilket vi ibland fick upprepa gånger 10 för att poletten skulle trilla ner ;))

Denna metod kallas i Finland tassuhoito och kan väl närmast översättas med tassvård eller tassprogrammet. Grundtanken med förhållningssättet är att lugna barnet och få det redo att somna men att barnet sedan skall somna på egen hand. Tanken med att man sätter handen ("tassen") på är ursprungligen hämtad från djurvärlden - också djurhonor lugnar ju sina ugnar genom att sätta tassen stadigt på sin unge :) Modellen rekommenderas av bl.a. Helsingfors sjukvårdsdistrikt och Mannerheims barnskyddsförbund.

• Ilene

Har även här sett en markant skillnad på min sons nattsömn...han e 8 månader gammal och har aldrig sovit hela nätter men nu e de hemskt...från att ha vaknat 2-3 gånger/natt e vi nu uppe i 10-12gånger/natt... orkar snart inte mer....
    Han har i natt fått sova hos oss då min sambos son är här denna helgen och vi bor bara i en 3:a...för att han ska få sova så fick jag flytta in Oliver i vår säng i stället.... hoppas detta snart går över....

• Melker007

Ssssccccchhhhhh.... Inte för högt nu men natten har varit lysande!!! I säng kl 19 utan ett pip, vaknade till för välling 22.30, sov till (håll i er nu tjejer) 04.00!!! Jag upprepar: 04.00!!!! Lite välling på det sen vakna för morgonen kl 6. Det ni mina vänner, vittnar om att det verkligen kommer att bli bättre! Det är väl bara att härda ut ett sån´t här stadie i småfolkens liv och lita på att det faktiskt snart blir bättre Men jag vågar ju inte riktigt ropa hej ännu med tanke på att det alltsom oftast kommer bakslag... Men man kan ju i alla fall se en tendens till att det kommer att ordna sig

Hoppas att ni haft det bra inatt. Vi ger inte upp ännu, eller hur!?

Kramar till alla så att vi står ut!

PS: Mitt bildgalleri har jag förhoppningsvis fått igång nu om ni vill kika på familjen Sömnlös i Ramlösa

• Igloo79

Hur har det gått för alla. Hoppas ni fått sova.

Ja det blev lite sömn till slut. En utmattad liten dam somnade i min famn i mörkret. Det slutade med att jag lade mig på sängen,men henne över bröst och mage (har inte behövt göra så på lääääänge). Hon sov till ca 11 och vaknade och ville ha mat. Sen var hon klarvaken och somnade inte om förrän vid 1 bredvid mig i sängen. Vid 4 var det dagxs igen.

Tack Achwell för styrkekramarna, de behövdes. Höll på och bli skogstokig igår kväll.

Didilej: Tack för tipsen.

Ilene: kämpigt. Vet vad du menar. Man blir helt knäpp.

Har funderingar på att sluta nattmata (amma/välling). Hon äter massor på dagen. Hon signalerar under dagen att hon inte vill ha mer. Så jag tror att matningen på natten enbart är vana/gos och mys. Men den stör hela natten. Ska fortsätta med mina kvällsrutiner, men tror nog att jag ska försöka få igång bättre dagrutiner och nattrutiner också. Måste få bukt på det här. Man blir ju helt knäpp.

• Siabellon

jag har sovit gott i natt! men inte pga av att E sovit bra utan för att jag sovit själv.........
    E har vaknat varje timme så allt är som vanligt....

• Achwell

Godmorgon tjejer!
    Lilltjejen sov till 05:02 och hojtade ogillande, så jag tog upp henne. Nappen satt i så det var inte den hon saknade ialla fall. Vi gick ner och ammade, men det är "för tidigt" för henne att gå upp tror jag. För hon blir trött igen ganksa fort. Men hungrig var hon så då var det bara att gå upp. Hon somnade igen 06:30 och jag lade mig också. Synd bara att jag inte kunde somna. Jag vet inte vad det är... *suck*! Jag tror jag fick ca 3 timmars sömn under natten och sen under morgonen/fm 2 kanske. Kanske jag också behöver tydliga kvällsrutiner.. hehe... ingen tv mm... hihi

didlej--> Intressant det du skriver

Melker007 --> Häääärligt! (jag håller i mig) Härligt säger jag igen ! Skönt att det går bättre!

Igloo79 --> Ja, det där med nattamning är nog mys. Du får gå på din känsla, den brukar vara rätt. Du känner ju din stumpa, du hör/ser skillnad på hunger och mys... Man styra sin lilla klimp om man tar ett steg i taget. Så kämpa på!

Ilene --> Kämpa på!

Alla tjejer --> Kämpa på!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?